Shetlander muilkorven tijdens poetsen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Passiepaard

Shetlander muilkorven tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:17

Ik heb sinds 15 maanden een shetlander gezelschap voor mijn trekpaard, maar,..........hij bijt echt als een trein, abnormaal!

Nu wil een meisje van 9 hem graag poetsen, hartstikke lief natuurlijk en leuk dat hij wat aandacht krijgt maar ook daar heeft hij geen zin in. Of misschien wel zin maar hij weet zich gewoon niet te gdragen. Hij si net 10 jaar geworden en ik denk dat er een steekje in zn opvoeding is gevallen want wat ik doe hij blijft bijten, in het voorbij lopen, met hoefjes uitkrabben etc om moe van te worden. DIt meisje heet Suzanne en is gisteren op borsthoogte heel leleijk gebeten door hem!

Om lang verhaal kort te maken, ik gun hem die aandacht wel dus wil ik hem tijdelijk bij het poetsen muilkorven (graasmuilkorf omdoen)

Tenzij jullie een vet goed idee hebben om deze onhebbelijkheid in te dammen,...

Weet iemand waar je zo'n muilkorf kunt kopen, danwel heeft iemand er toevallig een liggen??

Lusitana

Re: Shetlander muilkorven tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:21

Het probleem is dat als je zo'n uiting belemmert ipv afleert, er een andere onhebbelijkheid voor in de plaats kan komen, als trappen of kopstoten uitdelen.

Je hoeft niet persee te muilkorven, als je een losse neusriem koopt (of maakt), kun je die om zijn mond doen.

Afleren zou wel op het eerste plan moeten staan, maakt niet uit hoe oud hij is.

Overigens is het vaak een uiting van ontevredenheid, dus je kunt ook kijken of hij zich soms verveelt of dat je hem bv alleen pakt om bereden te worden en hij daar tegen protesteert.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:29

Nou hij heeft dus in mijn ogen een prachtig leven, sport door de wei met mijn paard, wordt nooit bereden want ik zou niet weten wie dat moet doen, denk dat hij geen eens zadelmak is (de vorige eigenaar zij van een beetje)
Dat er iets anders voor in de plaats kan komen ben ik met je eens, maar ik heb ook 2 dochters als die straks oud genoeg zijn had het toch wel leuk geweest als hij normaal deed. En met mijn kennis zou ik het niet meer weten.
En anderen zeggen alleen maar sla hem tweeen als ie het doet, nou ja of dat nou de oplossing bied, los van dat ik nog een vlieg doodsla, nou ja een daas af en toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:37

Toch is straffen wat er nodig is om dergelijk gedrag af te leren.
Het is fair, dus niet hetzelfde als een paard afranselen, neem dat in je achterhoofd.
Hij lokt het uit en kan er voor kiezen om niet geslagen te worden door niet te bijten. Dat zal hij heel snel leren.
Je hoeft het hoogstwaarschijnlijk maar 1 of 2 keer te doen.
Overigens gaat het om het schrikeffect en niet om de pijn, dus als slaan niet je ding is, kun je denken aan een waterstraal op zijn hoofd richten, een toeter laten klinken, met een krant slaan (geen pijn, maar wel veel lawaai).
Als je een paard niet corrigeert, gaat het van kwaad naar erger.
Ze zoeken hun grenzen. Het is prettig voor ze om te weten waar die liggen en straffen hoort ook in hun gewone doen en laten in een kudde. Hij zal je er echt niet op aan kijken!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:11

Heb eigenlijk vrijwel niets toe te voegen aan de reactie's van Lusitana. Dit kan gewoon niet door de beugel, als je nu niet ingrijpt heb je straks een echte 'valse' pony. En zo'n muilkorf zal hem idd alleen maar uitdagen om zijn ongenoegen op een andere manier te uiten.
En als voor die correctie een keer of wat een flinke mep of schop benodigd is, schuw dat dan ook niet. Alleen door flink en goed te corrigeren en vooral héel erg consequent te zijn, kan je dit afleren. En als je dat goed doet, is dat maar voor eventjes nodig. Want dit zal van kwaad tot erger gaan, tot je dus een echt onhandelbare pony hebt die nergens anders goed voor is dan voor in de worst, en dat zou zonde zijn.
Hij mist een stukje in zijn opvoeding, het zal ook een flink stuk dominantie zijn, en dat is op oudere leeftijd altijd een stuk lastiger te corrigeren, maar onmogelijk is het zeker niet.

Een muilkorf of een andere maatregel alleen ter voorkoming van het bijten zelf, zal je werkelijk geen steek verder helpen en zal het probleem alleen maar groter maken.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:10

Ik zal het gaan proberen maar weten jullie wat het ergste is? Hij bijt ook echt gemeen, terwijl hij lief knuffeld bijvoorbeeld. Lekker neus tegen neus en dan opeens HAP! Echt niet leuk dus! Ik ga aan de slag met een fikse lel, het moet maar even dan,... pfff

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:22

Ook zou ik het 9 jarige meisje een tijdje uit zijn buurt houden. Dat ie jou bijt is tot daaraan toe maar een kind, neuh. Gewoon elke keer dat hij bijt een knal geven, het zal even duren maar je hebt er echt profijt van. Als het er eenmaal goed inzit wordt het steeds lastiger af te leren. Een van mijn pony's was een keer zo slim, hij greep mijn hand en sprong daarna gelijk een meter opzij zo van haha dat mag ik niet maar je kan me toch niet pakken. Die knal heeft hij alsnog gehad en ze bijten allemaal zelden en NOOIT gemeen, dat is uit den boze.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:25

gewoon een andere pony laten poetsen.. de volgende keer bijt hij haar op als hoogte en dan op de verkeerde plek..

of opvoeden.. met een muilkorf, gaat hij of slaan of iets anders doen. das meer voor honden.. die kunnen met zon ding bijna niks meer.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:25

Terugbijten :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:27

Een bijtend paard afstraffen door in zijn oor te bijten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:28

Gadverdamme. Hap haar.

Een klap is net zo effectief én sneller.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:29

Sjors493 schreef:
Een bijtend paard afstraffen door in zijn oor te bijten.

Precies wat ik bedoelde! Het helpt echt! Na 2 of 3 keer terug bijten is het afgelopen :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:30

Chaos schreef:
Gadverdamme. Hap haar.

Je moet er wat voor over hebben ;)
Met terugbijten is het toch sneller afgleerd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:31

Ehh.
Misschien moet je gewoon een iets duidelijkere knal verkopen.
Nee ik ga echt niet terugbijten. Ik geef ze een vuist tegen de kaak. Dat klinkt harder als dat het is. Maar ze weten het meteen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:34

Zochten ze niet een foto van iemand die een paard in het oor beet om te straffen? Doe dat eens :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:35

Chaos schreef:
Gadverdamme. Hap haar.

bijten is leuker :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:35

Chaos schreef:
Ehh.
Nee ik ga echt niet terugbijten. Ik geef ze een vuist tegen de kaak. Dat klinkt harder als dat het is. Maar ze weten het meteen.

Zozo paardvriendelijk

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:40

Maxx: Nee wachten tot het dier zo onbetrouwbaar is dat het naar de slager moet, da's paardvriendelijk.. Dan maar een knal hoor.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:41

xxMaxx schreef:
Chaos schreef:
Ehh.

Zozo paardvriendelijk

Wat de pony doet is ook niet echt mens vriendelijk.. Kan je beter 1x een flinke tik geven, dan dat het straks van kwaad tot erger gaat

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:41

Het is ook niet mensvriendelijk om te gebeten te worden door een paard. :D
En bij een agressieve bijter is een klap wel op zijn plaats.

Daarbij snap ik niet wat er vriendelijk aan is om je paard te bijten, maar dat terzijde.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:42

Een knal op de kaak, hmmm. Hopen dat die nooit zal breken

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:43

Gewoon terug bijten, hij bijt jouw jij bijt terug. Wat hij doet mag jij ook doen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:43

xxMaxx schreef:
Een knal op de kaak, hmmm. Hopen dat die nooit zal breken

ja idd. liever een tik op de neus!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:44

Precies! Vandaar dat het zo onvriendelijk klonk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:55

Een kaak breken? Dat gaat niet zomaar hoor. :D
Heb ze wel eens gehad met een gebroken kaak, en dat kwam door iets veel heftigers als de klappen die ik kan uitdelen. Ben geen geoefend bokser oid ehhh.

Tik op de neus is niet afdoende met een agressief, contstant bijtend paard. Maar probeer het gerust.