waar fokkerijen oude brede type haflinger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marry22

waar fokkerijen oude brede type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:35

Hallo,

Ik ben wat aan het rond kijken voor een eigen paard en ik ben op zoek naar een recreatiepaard waar ik zo'n 3 a 4 x in de week lekkere bosritten mee kan maken en die compleet natuurlijk gehouden kan worden op 100ha grond. Het gras is overigens lang en stengelig en niet al te rijk (kortom perfect ruwvoer). Een haflinger vind ik erg leuk, echter ben ik wel 1.78m en weeg ik 70 kilo. Ik ben daarom op zoek naar een haflinger van het oudere type die een stokmaat heeft van rond de 1.50m. Her en der kom ik er wel 1 van het oudere type tegen maar de meeste zijn toch chique en smaller dan wat ik zoek. Leeftijd tussen de 8-13 jaar,merrie of ruin maakt niet uit.

Weet iemand toevallig of er in Nederland of België fokkerijen zitten die zich richten op het fokken met het ouderwetse type? En hoeveel ik dan ongeveer voor een paard zou betalen wat aan bovenstaande voldoet?

Alvast bedankt!

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:39

Ik weet er zo wel een te staan in Noord-Brabant niet bij een fokker maar toch
wordt paar keer per week bosrit op gemaakt en staat 24/7 buiten oudere (breed) type
en voldoet verder aan je eisen

marry22

Re: waar fokkerijen oude brede type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:42

Staat hij/zij verder netjes aan de hulpen, goede basis erop? en staat hij/zij te koop?

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:49

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:14

tegewoordig word er veel meer het luxe type haflinger gefokt..
daar is namelijk wat meer vraag naar..
zelf vind ik het zonde, geef mij maar zo'n lekkere stevige haf! :')

over smaak valt niet te twisten. :j

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:48

op de luxe type kun je ook nog hoor
Wat veel belangrijker is of het klikt

Ik weeg meer dan jij en ben net iets langer
nu is de combi op de merrie beter zij is 1.51
maar het paard op de foto van mijn profiel is 1.47

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:59

Dan zul je idd toch particulier moeten gaan kijken. Er zijn geen fokkerijen voor klassieke haflingers. :)

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:57

heh... dat is jammer zeg,ik vreesde het al want had zelf ook al wat research gedaan op internet, geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen!

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:04

Hebben jullie nog tips voor eventuele stallen die goed gereden haflingers verkopen? Wie weet dat er ergens nog wel 1 wat zwaardere staat, of een grotere van het luxere type (dat vind ik in verhouding toch mooier staan).

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:24

mjoor@ bokt eens vragen die hebben nog wel eens wat staan.
Of leestensch hof maar daar vind je geen ouderwetse type.

Ik hoop dat je snel je eigen haf zult vinden :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:28

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:29

Mijn buurman heeft jarenlang met het oude type Haflinger gefokt maar is er sinds 3 jaar mee gestopt omdat hij de veulens niet aan de straatstenen kwijt raakte. Hengstveulens gingen weg voor 150 euro terwijl het dekgeld hem alleen al 200-250 euro kostte.
Zijn laatste veulen was trouwens wel een kruising Haflinger x Tinker. Die was eigenlijk voor de verkoop maar hij is zo gek met het beessie dat ze er nog steeds is en ondertussen al (bijna) 3 jaar oud is :D

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:07

Wat dacht je anders van een Tinker? Die zijn vaak wel 1.50 en je hebt er ook nog aardig wat die groter zijn. Ook zijn ze bijna altijd behoorlijk breed, en zijn vaak net zo schraal als een Haflinger. Ik denk dat als je naar een Tinker gaat zoeken je toch meer keus hebt als dat je naarr een Haflinger gaat zoeken.

Qua karakter zal het niet veel uitmaken, van een Haflinger word gezegt dat ze 'rustig' zijn, nou vaak zijn het toch pony's die nog wel wat pit hebben. Tinkers hebben dat ook wel, al heb je daar denk ik meer rustige paarden dan Haflingers.

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:17

Ik heb inderdaad al eens op de startkabel gekeken maar vind het moeilijk om zo blanco en aan de hand van de website te beoordelen of iets een echte fokkerij is van liefhebbers die zoeken naar een geschikte combinatie van ruiter en paard of handelaren die je alles wijsmaken zolang ze maar verkopen. (En in m'n zoektocht ben ik daar al vaker mee geconfronteerd dan ik zou willen).
Tinkers vind ik ook echt prachtig, zijn inderdaad vaak iets groter en grover,alleen de ervaringen die ik daar tot nu toe mee heb zijn dat ze erg sterk en lomp zijn, vaak ook afgestompt, uiteraard ligt dat ook aan de manier waarop ermee omgegaan is maar de ervaringen neem je toch mee in je keuze. En doordat het veld wel erg nat is (wel heel groot dus ze zullen nooit in hun eigen mest hoeven staan) en de enorme sokken denk ik wel dat de kans op mok groter is. Of hoe denken jullie daarover?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:22

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:36

QuintyKelly schreef:
Qua karakter zal het niet veel uitmaken, van een Haflinger word gezegt dat ze 'rustig' zijn, nou vaak zijn het toch pony's die nog wel wat pit hebben. Tinkers hebben dat ook wel, al heb je daar denk ik meer rustige paarden dan Haflingers.

Ik kom uit de Tinkerwereld en helaas gaat dit dus ook niet altijd op. Ook onder de Tinkers heb je rustige exemplaren maar ook wel pittige exemplaren. En niet meer of minder dan onder Haffies, Fjorden, e.d.
Ik ken genoeg Tinkers waar je nog geen beginner op zou willen zetten maar ook genoeg die je de pis niet lauw kunt krijgen. Mijn oudste kan bij tijd en wijle een vreselijke hittepetit zijn. M.n. bij mij en als we in de training iets doen wat zij moeilijk vindt. Vandaag had mijn man het echter in zijn hoofd gehaald dat hij met haar wilde rijden (mijn man kan sturen, remmen en stap en draf maar daar is dan ook wel alles mee gezegd). Maar zodra hij erop zit verandert ze dus in het allerbraafste paard wat je je maar kan voorstellen.

Sterk, lomp en afgestompt is een kwestie van opvoeding en verleden ;-)
Wat die mok betreft: komt dat m.i. vooral ook van binnenuit. Toegegeven Tinkers hebben met een sokken vaker last van mijt, rasp en mok maar als ze gezond zijn dan zal de kans hierop ook minder groot zijn. Mijn beide Tinkers hebben niet veel sok maar hebben ook nog nooit last van mijt, rasp en/of mok gehad. Mijn Shetlander daarentegen kon ik laatst wel behandelen aan 1 been voor (droge) mok.

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:54

marry22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:56

O ik dacht dat het bacteriële infecties waren die ontstonden doordat de sokken lang vochtig blijven en vervolgens gaan broeien en daardoor beestjes aantrekken, bedankt voor de informatie flettie!