QuintyKelly schreef:Qua karakter zal het niet veel uitmaken, van een Haflinger word gezegt dat ze 'rustig' zijn, nou vaak zijn het toch pony's die nog wel wat pit hebben. Tinkers hebben dat ook wel, al heb je daar denk ik meer rustige paarden dan Haflingers.
Ik kom uit de Tinkerwereld en helaas gaat dit dus ook niet altijd op. Ook onder de Tinkers heb je rustige exemplaren maar ook wel pittige exemplaren. En niet meer of minder dan onder Haffies, Fjorden, e.d.
Ik ken genoeg Tinkers waar je nog geen beginner op zou willen zetten maar ook genoeg die je de pis niet lauw kunt krijgen. Mijn oudste kan bij tijd en wijle een vreselijke hittepetit zijn. M.n. bij mij en als we in de training iets doen wat zij moeilijk vindt. Vandaag had mijn man het echter in zijn hoofd gehaald dat hij met haar wilde rijden (mijn man kan sturen, remmen en stap en draf maar daar is dan ook wel alles mee gezegd). Maar zodra hij erop zit verandert ze dus in het allerbraafste paard wat je je maar kan voorstellen.
Sterk, lomp en afgestompt is een kwestie van opvoeding en verleden
Wat die mok betreft: komt dat m.i. vooral ook van binnenuit. Toegegeven Tinkers hebben met een sokken vaker last van mijt, rasp en mok maar als ze gezond zijn dan zal de kans hierop ook minder groot zijn. Mijn beide Tinkers hebben niet veel sok maar hebben ook nog nooit last van mijt, rasp en/of mok gehad. Mijn Shetlander daarentegen kon ik laatst wel behandelen aan 1 been voor (droge) mok.