Wat doen jullie met jullie geschoren paardjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Wat doen jullie met jullie geschoren paardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 11:52

Ik vroeg mij af wat jullie doen met de geschoren paardjes.
Laten jullie die op de wei? Maar dan met deken of zonder of gewoon met een schuilstal?
En dan voor 's nachts, gaan ze dan naar de stal?

Ik zit eigenlijk met een probleempje.
Ik heb 3 pony's waarvan er eentje in april geschoren is geweest, dus de bovenste haren zijn al teruggegroeid maar de onderste haren nog niet en ik heb eentje die vorige maand geschoren is geweest, de ander is niet geschoren geweest.
Ik ga nu binnenkort voor 2 weken weg en het is dan de bedoeling dat ze die 2 weken op de wei blijven staan. Normaal staan ze enkel bij mooi weer op de wei en bij slecht weer en 's nachts staan ze op een padockje met hun stal. Want wanneer ze in de regen hebben gestaan rillen ze van de kou en willen ze echt naar binnen.
Het probleem is dat we op de wei waar ze nu staan geen schuilhok of stalletje hebben, enkel bomen maarja daar hebben ze ook niets aan.

Ik zit nu dus in de probleem met wat ik met ze zal doen die 2 weken. Ik heb wel een winterjas die goed waterdicht is maarja als het dan mooi weer is stikken ze waarschijnlijk van de warmte.

danamuts

Re: Wat doen jullie met jullie geschoren paardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:40

kun je geen partytent in de wei zetten, met 3 dichte zijkanten? Kunnen ze in ieder geval droog liggen. Dekens zou ik echt niet aan beginnen, of diegene die ze verzorgt als jij op vakantie bent, moet er 2 keer per dag heen om te wisselen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:43

Bij lichte regen of regen die niet te lang duurt (dus niet regen die 2 dagen aanhoud zonder een droog momentje ertussen) staan ze hier gewoon zonder deken. Bij echt veel regen en koud weer staat hij wel onder een regendekentje, staat dan echt helemaal te shaken (kun je geen trillen meer noemen)..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:48

Misschien een gevoerde regendeken op doen?
Overigens functioneren bomen prima als schuil gelegenheid.

Beetje stom, maar waarom scheer je je paard in de lente/zomer??
Als je dit niet had gedaan, hadden ze zich nu prima gered ongeacht welk weer het is.

Heb je geen verzorger voor die 2 weken? Die kan toch het weer in de gaten houden, en zorgen voor de nodige dekens.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:02

Degene die de paardjes verzorgd als je weg bent, kan ze dan met slecht weer toch op stal zetten?
Of is er niemand die ze verzorgd als je weg bent?? ik lees daar namelijk niets over.... ? :=

daNiielle_ schreef:
Als je dit niet had gedaan, hadden ze zich nu prima gered ongeacht welk weer het is.

Wil wel even opmerken dat ik vorige week met die aanhoudende regen en wind ook even met de handen in het haar zat hoor.... heb 2 shetten en een Welsh A merrie. Alledrie zijn nóoit geschoren, lopen altijd 24/7 buiten en met slecht weer en in de winter ook bij de schuilstal (die ook dicht kan) alleen nu niet, omdat dat stuk moet aangroeien. Heb de Welsh merrie 3 avonden achter elkaar shakend van de kou van de wei moeten plukken en de nacht op stal moeten laten. Had ze op een gegeven moment de paddock + schuilstal gegeven, maar de shetten trappen de welsh er weer uit.
Nacht 3 stonden ze alle3 helemaal te shaken.... dus heb ik ze alle3 maar op stal gezet.
Mijn pony's zijn absoluut geen mietjes, heb niet eens dekens voor ze (behalve zweetdekens en een enkele vliegendeken) maar nu baalde ik dat ik geen regendekens had. Ze slapen zelfs in de kou, sneeuw en ijzel in de winter. Maar dit weer van vorige week was wel heel erg extreem, en daar konden er veel niet tegen.

Dus dat ze zich echt prima zouden redden, ongeacht welk weer het nu is, als ze niet geschoren zijn, ben ik het niet helemaal mee eens. Het weer doet erg raar op het moment.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 20-07-11 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:03

daNiielle_ schreef:
Misschien een gevoerde regendeken op doen?
Overigens functioneren bomen prima als schuil gelegenheid.

Heb je geen verzorger voor die 2 weken? Die kan toch het weer in de gaten houden, en zorgen voor de nodige dekens.

Hoe dit bij ts zit weet ik niet, maar hier is de shetlander geschoren omdat hij (zoals gewoonlijk.. ga dit najaar bloedonderzoek doen) niet goed uit de vacht kwam, en omdat we best intensief mennen/trainen was hij telkens binnen 10 minuten bezweet.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:35

Ik heb mijn ene merrie in april geschoren omdat ze nog volledig in haar winterhaar zat waardoor ze het erg warm had en begon te schuren wat ik met het scheren wou voorkomen. De andere merrie die onlangs is geschoren geweest heb ik niet zelf geschoren maar de vorige eigenaar, ik heb haar enkel geschoren gekocht want zelf zou ik ze nu ook niet meer scheren.

Aan een partytent heb ik ook al gedacht maar ik weet niet echt hoe ik aan een moet geraken met dan nog eens een deftige prijs want zo rijk ben ik nu ook weer niet := .
Een regendeken heb ik ook al geprobeerd maar na een tijdje regent het erdoor met als resultaat dat ze toch weer staan te rillen of soms ook zelfs al shaken. Zelfs mijn merrie die niet geschoren is geweest stond te rillen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:38

Zetta schreef:
Ik heb mijn ene merrie in april geschoren omdat ze nog volledig in haar winterhaar zat waardoor ze het erg warm had en begon te schuren wat ik met het scheren wou voorkomen. De andere merrie die onlangs is geschoren geweest heb ik niet zelf geschoren maar de vorige eigenaar, ik heb haar enkel geschoren gekocht want zelf zou ik ze nu ook niet meer scheren.

Aan een partytent heb ik ook al gedacht maar ik weet niet echt hoe ik aan een moet geraken met dan nog eens een deftige prijs want zo rijk ben ik nu ook weer niet := .
Een regendeken heb ik ook al geprobeerd maar na een tijdje regent het erdoor met als resultaat dat ze toch weer staan te rillen of soms ook zelfs al shaken. Zelfs mijn merrie die niet geschoren is geweest stond te rillen.

maar waar is de verzorger nu in dit hele verhaal, wie gaat ze verzorgen als jij weg bent???

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:51

Betere regendeken kopen.. Verder kun je dat imo niet oplaten 2 weken zonder iemand die regelmatig komt controleren.. Straks word het een keer warm (het is nu sowieso te warm voor een regendeken hier).

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:09

JoyCiej007 schreef:
Zetta schreef:

maar waar is de verzorger nu in dit hele verhaal, wie gaat ze verzorgen als jij weg bent???

Vergeten te zeggen. Mijn opa komt iedere dag langs om te zien of alles nog goed is en ze hooi bij te geven en het water te controleren enzo.
En daarnaast kijken de buren ook nog eens regelmatig over de omheining of alles nog goed is.

Maar een deken heel de tijd af en aan doen is toch ook niet zo gezond?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:25

Jawel hoor kan prima, weet niet wat ongezonder is.. Beest laten shaken of een dekentje opdoen.. Daarbij doe ik het alleen als het weer langer aanhoud, een normaal paard kan namelijk gewoon goed zijn haartjes overeind zetten, maar een geschoren paard kan dat minder/niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:26

danamuts schreef:
kun je geen partytent in de wei zetten, met 3 dichte zijkanten? Kunnen ze in ieder geval droog liggen. Dekens zou ik echt niet aan beginnen, of diegene die ze verzorgt als jij op vakantie bent, moet er 2 keer per dag heen om te wisselen.

partytent is denk ik zo kapot met een aantal nieuwsgierige paarden in de weide :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:27

Zweetdekentje kan ook nog, niet te warm maar bij regen wordt die wel lekker nat

edit; zweetdeken onder regendeken? niet te warm niet te koud en wel droog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:53

Regendeken geeft met dit weer genoeg warmte hoor!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:40

xxMaxx schreef:

:= >;) ja daar worden ze juist nat van ja.... van het zweet |o

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:37

ZusJacobs schreef:
Jawel hoor kan prima, weet niet wat ongezonder is.. Beest laten shaken of een dekentje opdoen.. Daarbij doe ik het alleen als het weer langer aanhoud, een normaal paard kan namelijk gewoon goed zijn haartjes overeind zetten, maar een geschoren paard kan dat minder/niet.

Ik bedoelde gewoon dat wanneer je ze een deken aan doet ze hun temperatuur dan regelen met dat deken en wanneer je het plots weer af doet ze het dan koud zouden kunnen krijgen, nouja dat zegt mijn ma toch heel de tijd en ze zegt dat dat dan niet gezond is enzo en wil dus niet dat ik dat doe.
Ik heb trouwens enkel maar een fleece deken en een winterdeken.

Ik denk dat ik nu gewoon ze ga laten thuis staan wanneer het slecht weer is en vragen aan mijn opa om ze bij goed weer op de wei te zetten, ik heb nu toch nog hooi genoeg.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:56

JoyCiej007 schreef:
xxMaxx schreef:

:= >;) ja daar worden ze juist nat van ja.... van het zweet |o

Hoezo nou weer zweet, het gaat er toch om dat het paardje het niet te koud heeft en ook niet nat wordt. Zweetdeken is best warm maar niet tè en met regendeken eroverheen blijft die droog, maar dat begreep je hopelijk al ;) en ik hoop niet dat je bedoelt dat ze van een zweetdeken gaan zweten 8)7

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:07

Ik denk niet dat er een oplossing is als er verder niemand een deken kan verwisselen.
Een regendeken opdoen voor de komende twee weken zou ik niet doen, zeker niet met een zweetdeken eronder. Straks wordt het opeens 35 graden, dan stikken ze van de hitte.
Kan je opa geen dekens opdoen als er erge regen of extreem weer voorspeld wordt?!
Volgens mij was het weerbericht op langere termijn trouwens vrij positief, dus de kans dat het weer zulk extreem weer wordt als vorige week is kleiner dan dat het te warm wordt voor een deken denk ik.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:35

Cerilene_ schreef:
Ik denk niet dat er een oplossing is als er verder niemand een deken kan verwisselen.
Een regendeken opdoen voor de komende twee weken zou ik niet doen, zeker niet met een zweetdeken eronder. Straks wordt het opeens 35 graden, dan stikken ze van de hitte.
Kan je opa geen dekens opdoen als er erge regen of extreem weer voorspeld wordt?!
Volgens mij was het weerbericht op langere termijn trouwens vrij positief, dus de kans dat het weer zulk extreem weer wordt als vorige week is kleiner dan dat het te warm wordt voor een deken denk ik.

De komende 2 weken wordt het geen 35 graden ;)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:40

Cerilene_ schreef:

Als eerst moet ik zeggen dat ik in België woon dus het weer is hier soms wat anders dan bij jou waarschijnlijk, zo geven ze vanaf morgen tot en met maandag weer heel de tijd regen en onweer. Ik zou het kunnen vragen aan mijn opa voor die deken maar het probleem is dat ik enkel maar een fleece deken en een winterdeken heb. Zowieso zal ik wanneer we vertrekken ze bij ons thuis zetten want dan voorspellen ze slecht weer en dinsdag moet het weer beter worden en dan zal mijn opa ze weer op de wei zetten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:19

xxMaxx schreef:
Hoezo nou weer zweet, het gaat er toch om dat het paardje het niet te koud heeft en ook niet nat wordt. Zweetdeken is best warm maar niet tè en met regendeken eroverheen blijft die droog, maar dat begreep je hopelijk al ;) en ik hoop niet dat je bedoelt dat ze van een zweetdeken gaan zweten 8)7

Met dit weer, in dit seizoen, zou ik ze niet uit voorzorg, dus bij voorbaat al met een regendeken met zweetdeken er nog eens onder zetten. Dat is imo véel en veels te warm voor deze tijd van het jaar. Op die manier bedoelde ik dat.

En dan nog, ookal wordt het de komende 2 weken geen 35 graden.... je gaat ze toch niet gewoon met deken op de wei zetten voor 2 weken, en dan maar zien wat er gebeurd, puur voor het geval ze het misschien wel eens koud zouden kunnen gaan hebben? Dan moet je gewoon iemand hebben, die op het moment dat ze het wél koud krijgen, éventjes een deken op kan doen.

Je maakt mij niet wijs dat die dieren met een regendeken en daaronder nog eens een zweetdeken, het niet verschrikkelijk warm zullen hebben.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:39

JoyCiej007 schreef:
xxMaxx schreef:

Met dit weer, in dit seizoen, zou ik ze niet uit voorzorg, dus bij voorbaat al met een regendeken met zweetdeken er nog eens onder zetten. Dat is imo véel en veels te warm voor deze tijd van het jaar. Op die manier bedoelde ik dat.

En dan nog, ookal wordt het de komende 2 weken geen 35 graden.... je gaat ze toch niet gewoon met deken op de wei zetten voor 2 weken, en dan maar zien wat er gebeurd, puur voor het geval ze het misschien wel eens koud zouden kunnen gaan hebben? Dan moet je gewoon iemand hebben, die op het moment dat ze het wél koud krijgen, éventjes een deken op kan doen.

Je maakt mij niet wijs dat die dieren met een regendeken en daaronder nog eens een zweetdeken, het niet verschrikkelijk warm zullen hebben.

Hee sorry he ik doe alleen maar een voorstel omdat er (dacht ik) werd gezegd dat regendeken alleen te koud was. En ik maak je ook helemaal niks wijs ;)