Wat is voor jou het ultieme toppaard? Totilas?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Wat is voor jou het ultieme toppaard? Totilas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 10:05

Nu we alle toppaarden hebben gezien in Aken en er toch veel gezegd/geschreven is over al hun kwaliteiten of mindere kwaliteiten. Ben ik toch wel benieuwd hoe jouw ultieme toppaard eruit zou zien....is Totilas het perfecte paard en moeten we alleen nog willen fokken om meerdere Totilasjes te krijgen of heb jij bij andere paarden nog eigenschappen/kwaliteiten gezien die een nog beter paard zouden kunnen maken?

Dus van welke eigenschappen van welke paarden zou jij een toppaard willen maken?
Laatst bijgewerkt door manubres op 19-07-11 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Re: Wat is voor jou het ultieme toppaard? Totilas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:09

We hoeven niet allemaal totilasjes te fokken.... We zijn immers niet allemaal Galletjes/Rathjes....
Ik denk dat er veel meer 'gebruikspaarden' gefokt moeten worden.
Ik zie in de omgeving enorm veel mensen die overstappen op friezen/fjorden/haflingers etc, omdat de gemiddelde kwpn-er to much is voor hun. Dat vind ik dan weer jammer. Wat hebben we aan al die hete bokken die niemand buiten de bak gereden krijgt met 'potentie voor het GP'. De gemiddelde ruiter zoekt gewoon een fijn paard, dat leuk M of Z kan lopen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:54

voor mij heeft een toppaard als eerste karakter nodig, het karakter om altijd te willen vechten, altijd doorgaan.
daarnaast moet het geen luie zijn maar dat "sensibele" moet wel meteen afgevloeid kunnen worden, geen loerders zeikerds of wat dan ook
daarom ben ik ook zo gek van contango bloed, de meesten kan je echt goed heet maken en dat net zo snel weer af laten vloeien en met een lang teugeltje het bos in, kunnen geweldig galloperen, hebben een super stabiel karakter en altijd de wil om door te gaan.

het paard moet goede verbindingen hebben en ongelooflijk goed kunnen schakelen, bekken kantelen.
de galop is uiterst belangrijk, als ze dat niet kunnen is het voor mij niks meer.
een paard moet niet alleen maar groot willen lopen, de "leuke" hype van tegenwoordig met die lange dunne lijfjes en voorbeen zwaaiers vind ik in veel gevallen maar niks, paarden moeten ook klein kunnen draven, daar komt dus het schakelen weer bij kijken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 12:31

@essiesilly
Maar van welke paarden die er nu zijn/lopen zou jij een combi willen maken om je ultieme paard te krijgen?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:37

Voor mij is het toppaard niet het paard dat het allerbeste kan lopen of het hoogst kan springen, voor mij is het toppaard een paard (nouja eigenlijk pony) dat al meer dan 10 jaar op de manege staat, al 26 jaar oud is en nog steeds met plezier lesjes draait, nog keihard draaft als hij voor de sulky staat en nog steeds knettergek is als hij de wei in mag.
Dát vind ik top

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:40

Ik heb vorig jaar mijn ultieme paard kunnen kopen. (En daarvoor had ik mijn ultieme pennypony.) Dus nee, ik hoef geen Totilas/Parcival/Ravel, geef mij maar mijn eigen Adonilas. Al die toppers zou ik toch niets mee kunnen, haha!

Edit: maar ik denk niet dat Totilas het beste is wat er valt te fokken. Er blijft altijd te wensen over. Daarnaast gaat het niet om het ultieme paard, maar de ultieme combinatie. Toot is een wonderpaard, maar slechts de helft van de wondercombinatie. Rath deed het afgelopen dagen goed hoor, maar er is (nog?) geen magie. Dus tja, je kan Tootjes fokken wat je wil, met alleen het paard kom je er niet. En dan heb ik het nog niet eens over de weg naar de top, de juiste omstandigheden, etc, die een combinatie maken dat ie is. Wie zegt dat als we Toot klonen dat daar dezelfde topper uitkomt?
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 19-07-11 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:44

Het gaat mij voornamelijk om het karakter van het paard.
Een braaf, vriendelijk paard waar je alle kanten mee op kan.
Het uiterlijk en goede bouw, bewegingen enz. vind ik bijzaak.
Als het verder maar een gezond paard is.
Maar ik rijd niet in de sport dus daarom vind ik dat ook niet zo interessant.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:50

ik heb geen totilas maar wel een super paard, een echte100% gelderse knol. Ben weg van het gelderse type. ze zijn eerlijk , lekker te berijden ook als ie lang stilstaat, nuchter, maar met het nodige temperament , heerlijk werkwillig, tja..ik vind hem in elk geval super.
Ik begrijp wel wat de Ts wil zeggen, gebruikspaarden is denk ik waar de fok zich meer mee zou moeten bezighouden, gewoon paarden waarmee je lekker aan de slag kunt zonder dat je GP ambities hebt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:55

manubres schreef:
@essiesilly
Maar van welke paarden die er nu zijn/lopen zou jij een combi willen maken om je ultieme paard te krijgen?

totilas is qua exterieur niet het ideale toppaard, zeg ik eerlijk maarrrr daarintegen paste hij wel goed op mijn merrie en kon zij veel aan het model en achterbeen verbeteren en kon hij de galop, karakter, het vermogen om te schakelen behouden en verbeteren en ook zeker het opwaarts bewegen, dat is ook allemaal gelukt :)
nu heb ik haar met don schufro gedekt, een wereld knol bewezen in fokkerij en sport EN wederom een geweldig karakter!
misschien een wat ouderwetser type maar, mijn merrie met 75% volbloed kan dat type weer moderner maken en dus hopenlijk weer een mooie combi.
daarnaast vind ik ravel ook een top beest! weer zo n geweldig karakter, altijd willen doorgaan en ook misschien niet het meest gewenste model voor op de keuring! maarrr wel een zeer functioneel exterieur en dat is het belangrijkst

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:57

Mij eigen paard is mijn absulute topper!

Vriendelijk, geduldig, goed aan de hulpen- en mooi!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:02

Ik heb een zwak voor Girasol. Net wat beter in de verbinding in de bovenlijn, net wat minder hectisch in het voorbeen dan Totilas, gewoon net wat meer harmonie tussen de voorhand, de middenhand en de achterhand. Een geweldige beweger. Net zo opwaarts vanuit de schoft als Totilas (halfzus van Totilas). Misschien iets sensibel, nu misschien nog iets te. De tijd zal het leren. Ze is nog jong, dus hopelijk wordt ze nog wat rustiger. Maar voor mij absoluut een toppaard. De amazone, tja, ik zou iemand anders uitkiezen om dit paard te rijden. Ik vind Nadine net iets te strak in de verbinding met de mond van het paard en zij kan de beweging niet mooi door het lijf laten vloeien vind ik. Dus zet er een Ingrid Klimke oid op of een Hubertus Smidt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 16:14

Ik zou een Totilas willen kruisen met de hoogbenigheid en souplesse van Parcival. Het mooie van Totilas vind ik zijn enorme kunst tot aanspanning en direct weer kunnen ontspannen, dat kunnen maar weinig paarden. Hij heeft spectaculaire gangen met een cool hoofd. De meeste paarden met spectaculaire bewegingen zijn enorme heethoofden waardoor ze moeilijk te rijden zijn (zoals Sisther de Jeu).

Zelf ben ik ook een Contango fan, het is niet voor niets dat erg veel Contangox Jazz bloed gefokt wordt.
Contango kan mi een paard koeler in het hoofd maken, dat kunnen de meeste Jazz nakomelingen wel gebruiken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:44

Ik heb mijn toppaard al op stal staan! Dan hoef ik toch geen andere? Past qua karakter en vermogen en inzet en weet ik veel wat precies, dus waarom zou ik een betere willen?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 18:18

Tendance schreef:
Ik heb mijn toppaard al op stal staan! Dan hoef ik toch geen andere? Past qua karakter en vermogen en inzet en weet ik veel wat precies, dus waarom zou ik een betere willen?

Dat snap ik, maar ik bedoelde eigenlijk in het algemeen of er nog mogelijkheden zijn om een NOG beter paard dan Totilas te fokken.....die NOG beter presteert op internationaal nivo....die NOG hoger kan scoren dan dat Totilas heeft gedaan....(daarbij is de ruiter natuurlijk ook van belang).

Ik heb mijn droompaard ook thuis, al heb ik nu wel geprobeerd met het fokken van een veulen de mindere kanten van mijn merrie te verbeteren en de goede te behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:32

Er zullen altijd wel foutjes blijven opduiken. Is het niet zus, dan is het zo. Totilas loopt dan misschien als een wolk, hij is nog altijd niet perfect. Qua karakter kunnen we niet zo veel zeggen. hij kan prima LIJKEN, maar die topruiters kunnen veel beter om met momenten van spanning, stress, koppigheid van het paard en zetten dat naar hun hand.
Heb je dan weer een perfect gebouwd paard, zit de kans er dik in dat het karakter nog niet 100% is.
En wat voor de ene piekfijn is, vindt een ander net niet wat het moet zijn.

Kijk maar naar Cumano, met Jos leek het altijd zo eenvoudig maar Jos zei bij zijn afscheid zelf "Cumano moet en zal altijd proberen de baas te zijn". Maw, het zijn geen makkelijke paarden, maar wel toppers.

Is niet elk paard aan de top een beetje geschift? Zo eentje met een hoekje af? Een extreme doorbijter, een extreme doorzetter, met fiks wat karakter erin om door te gaan voor zijn ruiter? Met een gezonde dosis ego om steeds de beste te willen zijn?

Als laatste: een toppaard kan pas op zijn top presteren als dat gecombineerd wordt met de best passende ruiter. Toot mag top zijn, zet er Pietje Puk bovenop met amper ervaring, en Toot loopt geen deuk meer in een pakje boter. Om de top te krijgen moet je het beste paard bij de beste ruiter zetten, en dan maar duimen dat de magie zijn werk doet en ze het beste in elkaar naar boven halen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:36

Het ultieme toppaard hoeft er van mij niet geweldig uit te zien.
Als mijn ultieme paard maar een karakter heeft dat bij me past, en als ik met dat paard maar wat kan bereiken en ervan kan leren. :j
Correcte bouw en gangen, correcte manier van springen, dan ben ik tevreden.

Absoluut geen Totilas voor mij. :n
Niet alleen totilas, maar zoiezo geen paard dat beperkt is tot 1 discipline.
Ik geloof nooit dat dit paard een ster zal zijn in SGW. :D
Dus voor mij een allround paard, lekker compact gebouwd.
Een krachtige sprong, werkwillig karakter, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:15

Voor iedereen is een toppaard wat anders. Voor mij is dat een paard dat alles uit zichzelf wil halen voor me, waarmee ik kan lezen en schrijven, maar die me ook blijft uitdagen, waarbij ik mijn eigen grenzen moet blijven verleggen, waarin ik 100% kan vertrouwen en vice versa, met toch genoeg karakter om U tegen te zeggen maar waarbij de klik wederzijds en onvoorwaardelijk is. Gelukkig heb ik al zo'n merrie op stal, en wordt mijn jonge hengst hoogstwaarschijnlijk haar opvolger.

Voor een ander is dat een paard wat zonder pardon steeds in de prijzen loopt. Voor een fokker is dat een paard dat er piekfijn uitziet, mooi bloed combineert met goed karakter en kan presteren en de fokkerij eer aandoet. Voor de springruiter is dat een paard met pit en toch koelbloedig, met machtige afzet, perfect gelijkmatige cadans en kickend op de uitdaging van een parcours. Voor een dressuurruiter is dat een paard met cool in de kop, uitmuntende gangen en net dat tikje "wow"-factor waarmee ie niet enkel zijn proef aan het dansen krijgt, maar ook het hele stadion erbij.
Voor een crosser is dat een paard met een oneindige portie lef, doorzetting, hardheid, snelheid en loyaliteit.
Voor een para-equestrian is dat een paard met een gouden hart op de juiste plek.
Voor een gehandicapte die hippotherapie doet is een toppaard eentje die warmte, rust, kalmte en vriendschap uitstraalt, een rots in de branding.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar een toppaard, is in de eerste plaats een paard waarmee het klikt zoals liefde voor het leven op het eerste gezicht.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:23

mijn top paard is mijn dravertje,
die gaat mee in de koets die gaat mee op dressuurwedstrijden,hij gaat mee zwemmen,ik kan er heerlijk mee buiten rijden,hij is heel erg slim,
veel mensen zijn er niet gek op maar voor mij is hij het beste paard ooit.hij is er altijd voor me.een totilas is zeker leuk en ik houd ook van pittige paarden.
maar wat ik met die van mij kan dat is echt bezonder voor mij.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:08

manubres schreef:
Tendance schreef:

Dat snap ik, maar ik bedoelde eigenlijk in het algemeen of er nog mogelijkheden zijn om een NOG beter paard dan Totilas te fokken.....die NOG beter presteert op internationaal nivo....die NOG hoger kan scoren dan dat Totilas heeft gedaan....(daarbij is de ruiter natuurlijk ook van belang).

Ik heb mijn droompaard ook thuis, al heb ik nu wel geprobeerd met het fokken van een veulen de mindere kanten van mijn merrie te verbeteren en de goede te behouden.

Dat snap ik, dat je dat bedoelde, maar ik ben niet zo gek van Totilas, dus zie hem niet als het mooiste, beste paard.
Ik vind Parzival veel mooier.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:20

essiesilly schreef:
[totilas is qua exterieur niet het ideale toppaard, zeg ik eerlijk maarrrr daarintegen paste hij wel goed op mijn merrie en kon zij veel aan het model en achterbeen verbeteren en kon hij de galop, karakter, het vermogen om te schakelen behouden en verbeteren en ook zeker het opwaarts bewegen, dat is ook allemaal gelukt :)

Beweging is de weergave van het exterieur.. Dus zou Totilas de standaard exterieurweergave moeten zijn om op het hoogste nivo te presteren..
i.p.v. zich vast te klampen aan foktechnische eisen van een stamboek.
Zie mijn onderschrift.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:45

Ben het met je eens ceasario had het anders moeten formuleren totilas heeft HELAAS voor het stamboek niet het meest ideale exterieur..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:31

Met respect: Dat zegt meer over het stamboek dan over Totilas. ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:38

Ja zeker, helaas wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:44

Hoe zijn ze er ooit bij gekomen dat dat ideale exterieur de enige optimale beweging zou kunnen geven? Dat je verschil hebt bij warm- en koudbloeden kan je niet ontkennen, maar waarom moeten alle warmbloeden nou persé aan dat ene tekeningetje voldoen?

Toot voldoet niet echt aan de norm. Electre II (springpaard geweest) voldeed niet aan de standaard stokmaat van 1m65, ze was slechts 1m57 maar liep wel op de top parcours op 1m60. Quick Star was ook niet van de grootste. Cumano is volgens mij ook niet 1 van de kleinste dan weer. Warum Nicht van Werth is ook niet bepaald een kaboutertje en zit best boven de ideale stokmaat uit. En toch presteren ze allemaal op het hoogste niveau?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:56

De gangen van Totilas zijn natuurlijk mede gefabriekt... Ik heb zijn natuurlijke gangen nooit gezien. Gangen kun je verbeteren.
Mijn favo topper is Miano, maar die kennen de Hollanders nog niet.
Miano is gewoon door iedereen te rijden. Ik vind dat een belangrijke eigenschap die je vindt bij Lusitanos.

Kampioenen fokken natuurlijk niet standaard kampioenen, dat is al honderden jaren bewezen, het is onzin om je vast te klampen aan een "superhengst". De merrie is daarbij ook nog eens belangrijk. Ik snap de hele hengstenverering niet.
Neem goed basismateriaal en een hengst die daar bij past voor een goed algemeen resultaat. En als dat goed is, blijf dan bij die hengst en ga niet elke keer maar mee met het paard wat dan toevallig aan de top staat en in de mode is.