Symposium sport en fokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:59

Zannekin schreef:
Verklaar je nader. Omdat je moet "reserveren" via Pb?


Vanwege de algehele vaagheid en geheimzinnigheid rondom dit hele gebeuren.
Een Anna die blijkbaak helemaal geen Anna blijkt te zijn Verward
Niet iedereen is welkom.
Inderdaad opgeven via pb
Geen lijst bekend willen maken van deelnemers
En als laatste, maar zeker niet de onbelangrijkste reden voor mij, de belachelijk hoge prijs.

Het lijkt er (wat mij betreft nu op) dat dit zeer geheimzinnige kennis is die alleen beschikbaar mag zijn voor een select groepje.
Zelfs na deze clinic zie ik alleen maar geheimzinnige berichten en nergens een duidelijke en heldere samenvatting van wat er nu precies is besproken en wat men nu eigenlijk geleerd heeft.
Om eerlijk te zijn kreeg ik zelfs even het idee dat iedereen daar gehypnotiseerd is daar en nu helemaal in de ban is van het lendemechanisme *LOL*

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:21

Bij mijn weten was iedereen welkom.

Wat betreft de lijst met namen van wie er zo komen, daar kan ik alleen maar op zeggen dat bijvoorbeeld ik voor mezelf ben gekomen omdat ik wil leren wat het lendemechanisme precies inhoud, dus wie er kwam vond ik niet belangrijk.Wel leuk dat ik nu wat gezichten bij de namen heb.
De prijs was het zeker waard.

Het uitleggen was er precies verteld is en wat we gezien hebben daar ben ik helaas niet goed in, misschien dat iemand bereid is om een verslag te maken

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:21

Las nog een stukje artikel in een Duits tijdschrift over de oude Grieken waar Xenophon al stelde en schreef hoe belangrijk het lendenmechanisme wel was; dus nieuw of revolutionair is het helemaal niet.
Het idee is zo ontstaan bij een aantal mensen dat het een uitvinding van Anna zou zijn en daar is dan nogal wat kritiek van gekomen.

Verder ben ik ook geen Zannekin en jij geen ThePast03 waarschijnlijk Lachen
Ik kan ondertussen al wel een lijstje aanleggen van wie er was, wordt toch niet echt verzwegen?

en... de prijs: ik heb vernomen dat het 3 uur duurde en dat men er wat van opstak. Ik ben gisteren een namiddag in Deurne geweest, kostte 28 euro en ik moet zeggen dat ik nogal schrok van wat men daarvoor aanbood. De hoogste entreeprijs die ik tot nu toe betaalde.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:32

Zannekin schreef:
Verder ben ik ook geen Zannekin en jij geen [*olduser*] waarschijnlijk Lachen.


Mijn echte roepnaam kun je gewoon in mijn profiel terugvinden.

Er is inderdaad niets nieuws aan het belang van een goed werkend lendemechanisme en daarom vraag ik me dus ook af waarom er ineens zo'n vreselijke ophef over wordt gemaakt. Verward

Een paard beoordelen (en vooral afbranden als ik het goed begrepen heb)op exterieur terwijl er een ruiter/amazone opzit, die altijd invloed heeft (hetzij positief, hetzij negatief) is voor mij wel nieuw.
Ik vind het ongeloofelijk knap dat er mensen rondlopen die kunnen beoordelen dat een verkeerd uitgevoerde piaffe, verkeerde beenzetting etc. te wijten is aan een verkeerde fokkerij en niet aan de ruiter/amazone.

Sorry, voor mij is het tot nu toe niets meer dan een verkapte reclame voor het EASP. Jammer dat ze dit proberen dmv het afkraken van anderen.
Gewoon mijn mening Knipoog

En ik ben ook niet naar Deurne geweest maar denk ook niet dat je dat kan en mag vergelijken met een clinic van "Anna".

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:36

ThePast03 schreef:
En ik ben ook niet naar Deurne geweest maar denk ook niet dat je dat kan en mag vergelijken met een clinic van "Anna".


Zal het weten te zeggen als ik de Anna clinic gehoord heb Knipoog . Deurne vond ik absoluut belachelijk duur (de vergelijking dan van wat je krijgt voor je geld), maar misschien zijn dat normale prijzen bij jullie.
Ben het met je eens over de invloed van de ruiter. Best 3-jarigen in vrijheid beoordelen denk ik dan, maar volgens mij werden ook verschillende jonge paarden getoond?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:40

Zannekin schreef:
Zal het weten te zeggen als ik de Anna clinic gehoord heb Knipoog . Deurne vond ik absoluut belachelijk duur, maar misschien zijn dat normale prijzen bij jullie.
Ben het met je eens over de invloed van de ruiter. Best 3-jarigen in vrijheid beoordelen denk ik dan, maar volgens mij werden ook verschillende jonge paarden getoond?


Ik vind Deurne ook te duur hoor en ik hoop niet dat dit normale prijzen worden bij 'ons'.
Ik weet dus niet of er ook jonge (of oudere) paarden in vrijheid werden getoond. Ik heb me rotgezocht naar allerlei berichten over deze clinic (ik geef toe, ben best nieuwsgierig) maar kom niet verder dan videobanden over (top)paarden onder het zadel.
Ik zou graag een compleet verslag, van begin tot eind, lezen over deze clinic. Maar ik krijg tot nu toe alleen het signaal dat je het pas begrijpt als je er bent geweest.
Alleen daar krijg ik de kriebels al van Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:52

geral schreef:
Sarabande nu maak je dezelfde denkfout die wij denk ik allemaal hebben gemaakt.

Een wat jij mooi paard vindt, dit mag je nader verklaren.

Ik wil niet alleen mooi fokken, doch functioneel Haha! en daarnaast natuurlijk een lust voor het oog.
Maar let wel op een mooi paard wat niet functioneel is zal niemand lang rijden


Graag verwijs ik je naar mijn profiel en in het heden naar de op dit moment onder het zadel gereden 3/4 volbloedmerrie Sarabande die niet alleen mooi is zo als ook haar moeder, maar ook wil en kan werken zo als ook haar moeder die indertijd met Pasen in de L startte en met Kerst in de Z en in april een veulen kreeg.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:26

Zannekin schreef:
Las nog een stukje artikel in een Duits tijdschrift over de oude Grieken waar Xenophon al stelde en schreef hoe belangrijk het lendenmechanisme wel was; dus nieuw of revolutionair is het helemaal niet.
Het idee is zo ontstaan bij een aantal mensen dat het een uitvinding van Anna zou zijn en daar is dan nogal wat kritiek van gekomen.


Even voor de goede orde het lendenmechanisme is geen uitvinding van Anna42. Ik heb het alleen in de verschillende topics, met toestemming van de ontdekker en auteur, aangehaald en getracht de functie en de voordelen te beschrijven. Voorst heb ik in deze topics het lendenmechanisme en het cruciale belang, om het in de fokkerij van sportpaarden te behouden en te stimuleren, onder de aandacht proberen te brengen.
De oorsprong, het ontstaan en de functie van het lendenmechanisme bij sportpaarden is ontdekt en beschreven door Karel de Lange. Het intellectuele eigendom van deze gehele materie is wettelijkgeregistreerd en staat ook op naam van Karel de Lange.
Onze voorouders wisten blijkbaar veel meer over rijpaarden en de verschillende natuurlijke functies, die van het allerhoogste belang blijken te zijn voor onze huidige sportpaarden om goed te kunnen presteren, dan de hedendaagse deskundigen.
Dit aspect van onze voorouders en de deskundigen zoals de landstallmeisters heb ik bij herhaling onder de aandacht proberen te brengen. Dat we niet moeten proberen het rijpaardenwiel opnieuw uit te vinden, maar veel zorgvuldiger moeten bestuderen wat anderen al voor ons hebben gedaan. Vergeet niet dat tot ongeveer 150 jaar geleden er niets anders was dan het paard. Eeuwenlang hebben de mensen van die tijd paarden bestudeerd en gefokt om de beste werk- of rijpaarden te verkrijgen. Wij moeten niet zo ijdel zijn om al die kennis even aan de kant te zetten en onze moderne en kromme denkbeelden zonder enige onderbouwing op sportpaarden los te laten. Dit blijkt funest te zijn voor sportpaarden. Deze moderne en ondeskundige fokkerijfilosofie veroorzaakt tal van lichamelijke gebreken en gaat ten koste van de prestatie, de levensduur en het welzijn van het paard. Als paardenliefhebbers willen dat toch geen van allen ons paard en vriend aandoen!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:43

Anna42"]
quote="Zannekin"]Las nog een stukje artikel in een Duits tijdschrift over de oude Grieken waar Xenophon al stelde en schreef hoe belangrijk het lendenmechanisme wel was; dus nieuw of revolutionair is het helemaal niet.
Het idee is zo ontstaan bij een aantal mensen dat het een uitvinding van Anna zou zijn en daar is dan nogal wat kritiek van gekomen.
[/quote]

[quote="Anna42"]
[De oorsprong, het ontstaan en de functie van het lendenmechanisme bij sportpaarden is ontdekt en beschreven door Karel de Lange.
[/quote]

Dat lijkt me toch sterk. Zoals hierboven al staat waren de oude Grieken hier al mee bezig

[quote="Anna42 schreef:
Wij moeten niet zo ijdel zijn om al die kennis even aan de kant te zetten en onze moderne en kromme denkbeelden zonder enige onderbouwing op sportpaarden los te laten. Dit blijkt funest te zijn voor sportpaarden. Deze moderne en ondeskundige fokkerijfilosofie veroorzaakt tal van lichamelijke gebreken en gaat ten koste van de prestatie, de levensduur en het welzijn van het paard. Als paardenliefhebbers willen dat toch geen van allen ons paard en vriend aandoen!


Ik vind het persoonlijk nogal ijdel om te beweren dat hedendaagse fokkers alle kennis aan de kant zetten.
Geef me eens een voorbeeld van de volgens jou moderne en kromme denkbeelden en wat volgens jou een moderne en ondeskundige fokkerijfilosofie is die ten koste gaat van de prestatie, levensduur en welzijn van het paard.
Dit bovenstaande stukje is me weer veel te vaag. Graag concrete voorbeelden waarmee je bewijst dat de fokkerij verantwoordelijk is voor slechte prestaties en levensduur en welzijn.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:53

Volgens mij hoort deze discussie thuis op een ander topic

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:55

Bucephalus schreef:
Volgens mij hoort deze discussie thuis op een ander topic


Hier zat ik al op te wachten Haha!
Maar misschien wil "Anna" me wel antwoord geven in een ander topic?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 22:54

Jawel hoor. Welk topic?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:32


Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:24

Anna42"]
[quote="Zannekin schreef:
Las nog een stukje artikel in een Duits tijdschrift over de oude Grieken waar Xenophon al stelde en schreef hoe belangrijk het lendenmechanisme wel was; dus nieuw of revolutionair is het helemaal niet.
Het idee is zo ontstaan bij een aantal mensen dat het een uitvinding van Anna zou zijn en daar is dan nogal wat kritiek van gekomen.


Even voor de goede orde het lendenmechanisme is geen uitvinding van Anna42. Ik heb het alleen in de verschillende topics, met toestemming van de ontdekker en auteur, aangehaald en getracht de functie en de voordelen te beschrijven. Voorst heb ik in deze topics het lendenmechanisme en het cruciale belang, om het in de fokkerij van sportpaarden te behouden en te stimuleren, onder de aandacht proberen te brengen.
De oorsprong, het ontstaan en de functie van het lendenmechanisme bij sportpaarden is ontdekt en beschreven door Karel de Lange. Het intellectuele eigendom van deze gehele materie is wettelijkgeregistreerd en staat ook op naam van Karel de Lange.
Onze voorouders wisten blijkbaar veel meer over rijpaarden en de verschillende natuurlijke functies, die van het allerhoogste belang blijken te zijn voor onze huidige sportpaarden om goed te kunnen presteren, dan de hedendaagse deskundigen.
Dit aspect van onze voorouders en de deskundigen zoals de landstallmeisters heb ik bij herhaling onder de aandacht proberen te brengen. Dat we niet moeten proberen het rijpaardenwiel opnieuw uit te vinden, maar veel zorgvuldiger moeten bestuderen wat anderen al voor ons hebben gedaan. Vergeet niet dat tot ongeveer 150 jaar geleden er niets anders was dan het paard. Eeuwenlang hebben de mensen van die tijd paarden bestudeerd en gefokt om de beste werk- of rijpaarden te verkrijgen. Wij moeten niet zo ijdel zijn om al die kennis even aan de kant te zetten en onze moderne en kromme denkbeelden zonder enige onderbouwing op sportpaarden los te laten. Dit blijkt funest te zijn voor sportpaarden. Deze moderne en ondeskundige fokkerijfilosofie veroorzaakt tal van lichamelijke gebreken en gaat ten koste van de prestatie, de levensduur en het welzijn van het paard. Als paardenliefhebbers willen dat toch geen van allen ons paard en vriend aandoen!
[/quote]

Volgens mij waren de eerste dressuurpaarden de Lippizaners (van de Spaanse rijschool), i.i.g. de barokke paarden (Spaans bloed, Andalusisch?). Zouden we dan niet meer in die richting moeten fokken voor de dressuur? Dit type paard werd voor het eerst gebruikt voor piaffe, passage etc., correct me if I am wrong. Dus als men deze paarden vroeger al als het ultieme (oorlogs, dressuur) paard zag, dan zou men daar nu lering uit moeten trekken. Echter bestond de dressuur, zoals deze nu bestaat, vroeger niet, maar dat weet ik niet zeker.
Het barokke paard in de piaffe:
Afbeelding
Training in dressage, to whatever degree, is always beneficial for every riding horse whether jumper, Western horse, five-gaited horse or what have you because it strengthens the supporting muscles under the rider's weight and allows the horse to be controlled more easily without the use of force. Thorough gymnastic exercising counteracts any potential damage that could be caused by the weight of the rider on the horse's back and limbs and helps prevent accidents when riding in the country side because of better control. Not only that, sensitive riding makes things easier for the horse in the dressage sense and is an act of preventing cruelty to animals that will enable many a riding horse to remain healthy and have a long life expectancy, something every rider owes his horse. Lipizzaner stallions at the Spanish Riding School in Vienna are often still completely capable of performing at the age of 25 and even older.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:48

ThePast03 jij haalt het verhaal aan ivm de ruiter. Dit is al meerdere keren aangekaart. Dit is de grijze zone waar zoveel vragen over zijn. Ik roep al de hele tijd dat het 90% ruiterfouten zijn. En dit word bevestigt in de clinic.

Verder heb ik er maar een woord voor.........wat een boer niet kent dat eet hij niet!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 09:53

Pipo schreef:
Verder heb ik er maar een woord voor.........wat een boer niet kent dat eet hij niet!!!


Kort door de bocht lijkt me. Iedereen die de ellenlange verhalen hier gevolgd heeft weet waar het over gaat. Videobeelden kunnen zo gemanipuleerd worden als je maar wilt.
Neem b.v. dat gehak op Krack, daar zijn best videobeelden van dat hij slecht stapt, dat heb ik hem onder grote spanning ook zien doen. Video en foto beelden zeggen niets.

Overigens heeft het hoge jehova gehalte en het afzetten tegen anderen op mij en veel anderen een averrechtse uitwerking

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:06

Pipo schreef:
Verder heb ik er maar een woord voor.........wat een boer niet kent dat eet hij niet!!!


En daar kun je dus helemaal niets over zeggen, simpelweg omdat jij helemaal niet weet wat ik wel en niet ken Knipoog
Je denkt toch hopenlijk niet dat je dit soort kennis alleen kunt opdoen bij een clinic van "Anna"??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:09

ThePast03"]
[quote="Pipo schreef:
Verder heb ik er maar een woord voor.........wat een boer niet kent dat eet hij niet!!!


En daar kun je dus helemaal niets over zeggen, simpelweg omdat jij helemaal niet weet wat ik wel en niet ken Knipoog
Je denkt toch hopenlijk niet dat je dit soort kennis alleen kunt opdoen bij een clinic van "Anna"??
[/quote]

Lees de postings eens terug, als er iemand hier een kritische kanttekening plaatste aan het verhaal was ik het wel. En dat lendenmechanisme vind ik niet iets nieuws. Een heleboel andere dingen wel!!!

Daarnaast word er nu net gedaan of Karel op een voetstuk word geplaatst, wat helemaal niet waar is. Er is een grijze zone waar ik een behoorlijke kritische noot bij wil plaatsen. Gelukkig geeft hij wel de mogelijkheid om de discussie aan te gaan.

Wijsheid verkrijg je door veel naar andere mensen te luisteren, en daar je voordeel mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:11

sarabande schreef:
Neem b.v. dat gehak op Krack, daar zijn best videobeelden van dat hij slecht stapt, dat heb ik hem onder grote spanning ook zien doen. Video en foto beelden zeggen niets.

Overigens heeft het hoge jehova gehalte en het afzetten tegen anderen op mij en veel anderen een averrechtse uitwerking


Hmm, we hebben het niet eens over het stap gedeelte van Krack gehad. Jij interpeteert het als jehovegetuige gebeuren. Je zou er ook gewoon voor open kunnen staan, en je voordeel er mee kunnen doen.

Wat ik al eerder heb gezegt, er zijn veel dingen waarmee je werkelijk geconfronteerd word. Maar ook veel dingen die echt niet nieuw zijn. Wat Karel overigens ook niet beweerd. Na enkele jaren lang naar Cor Loeffen geluisterd te hebben, kwam dit verhaal bekend in de oren.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:12

sarabande schreef:
Overigens heeft het hoge jehova gehalte en het afzetten tegen anderen op mij en veel anderen een averrechtse uitwerking


Precies! Het afkraken van anderen is de meest simpele en laffe manier om reclame te maken voor je eigen denkbeelden.
Er is een goede manier om iedereen te overtuigen:
Fok paarden die mee kunnen doen in de topsport, lang mee gaan en gezond oud worden en iedereen zal overtuigd zijn.
Dan heb je het ook niet meer nodig om anderen af te kraken, dan ben je overtuigd van je eigen gelijk.

Iemand die overtuigd is van zijn of haar eigen gelijk heeft het niet nodig om anderen mee te trekken in zijn overtuiging.
Die gaat rustig verder met zijn fokkerij op zijn eigen manier en volgens zijn eigen denkwijze en zal vroeg of laat met zijn fokprodukten anderen overtuigen van zijn gelijk.
Er zijn voorbeelden te vinden van dit soort fokkers die gezorgd hebben voor een omslag in de rijpaardenfokkerij!
Maar dit zijn mensen die het nooit nodig gehad hebben om anderen af te kraken. Sterker nog die staan altijd open voor vragen en daar kun je altijd terecht en zullen nooit jouw paard afkraken.
Van dit soort mensen kun je een hoop leren, je moet ze alleen wel zelf opzoeken en benaderen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:17

Pipo schreef:

Wat ik al eerder heb gezegt, er zijn veel dingen waarmee je werkelijk geconfronteerd word. Maar ook veel dingen die echt niet nieuw zijn. Wat Karel overigens ook niet beweerd. Na enkele jaren lang naar Cor Loeffen geluisterd te hebben, kwam dit verhaal bekend in de oren.


Misschien wil je eens helder en uitgebreid neerzetten waarmee je geconfronteerd werd?
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat dit dingen zijn die alleen "Anna" en volgelingen zien.
Niet iedere fokker rent achter een 'modehengst' aan. Er zijn fokkers genoeg die hun eigen weg blijven volgen en misschien al heel wat jaren langer bezig zijn op een soortgelijke manier als "Anna".
Die proberen alleen niet om anderen hiervan te overtuigen en al helemaal niet op zo'n agressieve manier.
En die zetten zich ook niet af tegen bepaalde stamboeken. Simpelweg omdat ze niet fokken om een soort erkenning te krijgen maar omdat ze een doel voor ogen hebben. Dat doel is hun beloning.
Niet de zogenaamde status waar sommige achteraan lijken te jagen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:17

Pipo schreef:
Je zou er ook gewoon voor open kunnen staan, en je voordeel er mee kunnen doen.


Hoe bedoel je, zou ik betere paarden gaan fokken. Voorlopig heeft Karel de Lange nog nooit iets gefokt dat in de buurt kwam van sommige van mijn fokproducten.
Daarbij kennen wij ouderen de heer de Lange al veel langer, vandaar dat wij ook kanttekeningen plaatsen.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:35

[edit:BartVB]Irrelevante opmerking weg-geedit[/edit]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:35

ThePast03 schreef:

Sterker nog die staan altijd open voor vragen en daar kun je altijd terecht en zullen nooit jouw paard afkraken.


De ervaring heeft het inmiddels bewezen dat er maar bar weinig mensen zo denken en het ook werkelijk uitvoeren.

In theorie is dit haalbaar, in de praktijk niet. Ken er zat op bokt die pbtjes naar elkaar stuurden.....heb je al gehoord, die heeft dat beest gekocht. Ja die boer zal wel blij zijn dat ie eraf is...................

Dus leuk dat je het opmerkt, maar het gros geeft hier een sociaal verantwoord antwoord op maar doet iets heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:36

sarabande schreef:
Daarbij kennen wij ouderen de heer de Lange al veel langer, vandaar dat wij ook kanttekeningen plaatsen.


Hier suggereer je iets, ik zou graag willen weten wat?