Wanneer loopt de melkgift van de merrie terug?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Wanneer loopt de melkgift van de merrie terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 10:07

Mijn merrie heeft op 25 april een veulen gekregen. Alles gaat prima en moeder en kind zien er zeer goed uit. Toch heb ik het idee dat de melkgift nu al terug begint te lopen, terwijl tot 3 maanden de melkgift juist toe zou moeten nemen? Veulen is overigens absoluut niet hongerig of mager, hij krijgt dus wel genoeg. Naast melk eet ze ook al flink brok en muesli en is ze de hele dag aan het grazen. Ze eet flink hooi en stro mee en drinkt vaak uit de waterbak, iets dat voor mij een teken is dat ze minder melk drinkt dan normaal.
De merrie ziet er goed uit, ze is wat mager, maar dat is voor haar normaal met een veulen aan de voet. Ik heb het idee dat ze vrij vette/voedinsgrijke melk geeft daar haar veulens altijd ontzettend snel groeien en er zeer goed uitzien. Misschien dat ze daarom nu ook minder melk geeft? Als ik nu haar conditie zou scoren dan geef ik haar een 2,5. Ribben zijn net zichtbaar, heupbotten steken uit, maar ze is wel goed bespierd en glanst als een spiegel. Met haar vorige veulen was ze veel magerder, maar leek ze wel meer melk te geven.

Wie weet of het mogelijk is dat de melkgift nu al terugloopt? Even voor de duidelijkheid, het veulen is dus nog geen 3 maanden oud!

edit: even twee foto's bijgevoegd zodat het duidelijk is dat het veulen absoluut niet in een slechte conditie is.
Afbeelding
Afbeelding

InekeH87

Re: Wanneer loopt de melkgift van de merrie terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 17:19

Niemand?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:20

Ik volg dit even, ik heb zelf ook dit idee bij mijn merrie met een veulen van 2 maanden. Die overigens ook prima in orde is hoor :)
Ik heb dus geen idee hoe of wat :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:25

normaal blijft een merrie melk geven totdat ze opnieuw drachtig raakt of het veulen vanzelf steeds minder gaat drinken. Het kan dat je merrie toch iets tekort komt waardoor ze minder gaat geven. Een merriebrok zou misschien uitkomst kunnen geven (deze stimuleerd de melkproductie). Mijn merrie heeft een veulen van goed twee maanden aan de voet en die staat nog modder vet, simpel omdat ik het veulen zo lang mogelijk wil laten zogen en ik weet dat hoe groter hij wordt hoe zwaarder het voor de merrie wordt. Dus nu te vet, maar dat zou zichzerlf goed moeten uitwerken als hij een maand of 6 is. Vaak wenen ze zichzelf. Maar mocht ik merken dat het te zwaar wordt voor de merrie dan ween ik hem. Maar die van mij krijgt erg veel krachtvoer bijgevoerd. Melkproductie draait op volle toeren. Als veulen weer eens uitbreekt dan sproeit mama als een lekke gieter.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 17:43

Merrie krijgt uiteraard merriebrok bijgevoerd, ze krijgt nu tussen de 5 en 6 kilo per dag. Dit is voor haar doen erg veel, als ze niet drachtig is of een veulen zoogt krijgt ze namelijk niet meer dan een handje muesli en wordt er om de dag met haar gewerkt.
Op het moment rijd ik 3 keer per week op haar en wordt ze de andere dagen gelongeerd.

edit: als ik op een buitenrit ben geweest van twee uur dan valt de spanning op het uier erg mee, maar ja dan heeft ze twee uur lang flink gelopen, dus of dat daar aan ligt?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:41

Het is heel normaal dat een veulen van deze leeftijd al water drinkt. De meesten beginnen er met een paar weken al mee.
Als je intensief gereden hebt, dan is het niet vreemd dat het uier niet volledig op spanning staat ;)
De meeste paardenmelkerijen melken om de 4 uur, en dan heeft de merrie niets gedaan in die uren..

Je veulen ziet er erg goed uit, dus de melkproductie van je merrie is prima :))

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:39

Mijn veulen is op 22 april geboren en zij drinkt ook al een stuk minder bij haar moeder dan eerst, ik denk dat het nu al aan het terug lopen is.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:18

Mijn veulen is nu 4,5 maand,

de merrie laat hem al minder drinken, en hij is al erg zelfstandig. Uier is ook niet meer zo gevuld als eerst.

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:23

Afgelopen dinsdag is ons veulen eraf gegeaan, volgens de fokker zal de melkproductie vandaag of morgen stoppen...