andalusiër of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

andalusiër of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 13:36

hey,
ik begin te twijfelen of mijn verzorgpaard een andalusiër is of niet. het is een 17 jarige ruin en zijn brandmerk zit rechts, hij heeft ook nog een tweede brandmerk links in zijn nek waar op staat " 094 ". zijn brandmerk op zijn bil is een A waar de 2beentjes van de in een klein boogje een beetje doorlopen en boven de A is er nog een cirkeltje. ik heb op internet al gezocht naar de verschillende brandmerken maar vind nergens die van hem terug.
van uiterlijke kenmerken kan ik ook niet echt iets van afleiden. hij is stevig gebouwd (vooral aan zijn achterhand)
(sorry maar ik weet niet hoe ik een foto er bij kan zetten)
groetjes

WenMLove

Re: andalusiër of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:37

Een foto zou het een stuk makkelijker maken!
Als je je foto upload op mijnalbum.nl
kan je de URL kopieeren en hier plakken!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:38

Bij het brandmerk rechts en een nummer links denk ik eerder aan een Lusitano.
Doorgaans worden in Spanje n.l. PRE's links gebrandmerkt en geen nummer.
Als ik het goed heb onthouden worden Lusitano's rechts gebrandmerkt met nummer.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:40

Vragen aan de eigenaar of er papieren bij zitten? Zoniet, is het hoogst waarschijnlijk geen echte PRE.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 22:55

ik heb eens wat foto's bekeken op internet en ik zie precies dat andalusiërs hun knieën meer opheffen in draf. of klopt dit niet? mijn verzorgpaard heft zijn knieën erg hoog op in draf.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:03

Over het algemeen worden Andalusiers niet in de hals gebrandmerkt, Lusitano's wel.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:09

Lusitano's worden meestal rechts op hun kont gebrandmerkt en hebben vaak een cijfer in hun hals (de mijne links).
Bij Andalusiërs komt dit veel minder vaak voor.
Ben nu wel heel erg nieuwsgierig naar een foto. Ook Lusitano's hebben doorgaans wat andere gangen, die vergelijkbaar zijn met die van een Andalusiër.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:52

Klinkt idd meer als het brandmerk van een lusitano, maar neem aan dat de eigenaar er dan wel meer van weet, want voor zover ik weet worden lusitano's alleen in portugal gebrandmerkt dus dan zou het paard geimporteerd moeten zijn. Of ben ik nou gek? Volgens mij kunnen gokkers in portugal allemaal een eigen brandmerk gebruiken, dus das best lastig zoeken.. Een portugees ras is de alter real, maar weet niet zo goed of hier een specifiek brandmerk voor is.. Alter reals zijn over het algemeen pittige paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:40

Lusitano. Maar ze brandmerken ook cruzados, echter die krijgen gewoonlijk geen halsnummer.
Ik kijk even of ik je brandmerk kan vinden.
Wel apart dat er dan geen papieren bij zitten of blauw boekje?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:27

Ik denk niet dat hij hier bij staat, maar kijk even.

Het probleem is dat iedereen gewoon mag brandmerken, het hoef geen bekende fokker te zijn, maar het halsnummer suggereert weer wel dat het een grote fokker is.

Een brandmerk is NIET ras gerelateerd in Portugal, het is van de fokker. En die kan het ook op koeien en ezels en op cruzados of anglo-arabieren of wat dan ook zetten.

Paard kan ook nog eens gewoon uit zuid- of midden (zelfs noord)Amerika komen... Waar ook eigenaren en fokkers brandmerken.
Het hoeft niet eens een iberisch paard te zijn.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:35

zijn brandmerk staat er niet tussen.
de eigenaar heeft me wel gezegt dat het een andalusiër is, hij komt ook uit spanje. maar dan snap ik niet waarom dat hij dan zijn brandmerk rechts heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:02

Spanjaarden brandmerken naar mijn weten cruzados rechts, dus je hebt dan iets wat je idd in de wandelgang wel Andalusiër kunt noemen, maar geen raspaard (PRE) is. Dan zouden er trouwens, nogmaals, papieren bij zitten.
Ik heb trouwens op een spaans forum gelezen dat merries ook rechts worden gemerkt, maar je verzorgpaard is een ruin...

Er is geen verplichting in de kant van het merken, het is een voorkeur die ontstaan is waar de meesten zich aan houden, maar uitzonderingen bestaan.

Een andere mogelijkheid is dat het paard in Portugal gefokt is en daarna naar Spanje is gegaan, Spanjaarden kopen en ruilen veel Lusitanos.

Asl je het brandmerk kunt mailen, kan ik je misschien verder helpen.

Verder wil een brandmerk alleen dus geenzins zeggen dat het om en raszuiver paard gaat waarvan de ouders terug te vinden zijn.

Het is een Iberisch paard"en meer kunb je eigenlijk niet zeggen.
Wat me irriteert is dat het omschreven brandmerk me bekend voorkomt. Zit er ook niet een punt in de cirkel boven de A?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:02

ik heb een azteca hij is een kruising lusitano en heeft gewoon een brandmerk rechts???
dus de brandmerken zeggen echt niks meer...Dus heb je geen.papieren en chip en dna dan heb je gewoon een andaloes(Geen PRE)/iets ibirisch of iets wat ze graag als ras zuiver willen verkopen..de slimme Spanjaarden

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:00

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 22-07-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overigen in link geplaatst.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:50

Het brandmerk is van Antonio Paim. Paard is dus in Portugal gefokt.
Als hij werkelijk 17 is, is hij van 1994 en in dat jaar heeft hij maar twee manlijke schimmels geregistreerd: Nevegador en Nevoeiro.
Weet je wat zijn echte naam is?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-07-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:53

Dus dan zeer waarschijnlijk een Lusitano ipv een crusado andalusier??? Bedoel je dat lusitana?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:06

Hij is in Portugal gefokt. Dit betekent hoogst waarschijnlijk dat hij een Lusitano is. Maar het kan ook een Portugese cruzado zijn, of Anglo-Arab, Anglo-Luso, Anglo-Luso-Arabe, Luso-Arabe.

Brandmerk is niet ras gebonden maar fokker gebonden. Een fokker kan diverse rassen fokken op zijn stoeterij. De basis is hier wel meestal Lusitano merries.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:30

interessant.. ik blijf even mee lezen... verder zelf geen idee

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:35

Ook ik vind het interessant.

Jeeee die brandmerk in de hals, dat is wel erg groot, is dat normaal, ik had het me eerder voorgesteld dat het klein zou zijn maar jeeee zo groot??

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:50

Mijn Lusi heeft ook zo'n grote cijfers in zijn hals, maar wel maar 2 cijfers en zijn manen vallen er (gelukkig) overheen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:28

De manen vallen er bijna altijd overheen. Lusitanos van grote stoeterijen hebben altijd hals- of schoudernummers. Fokkers hebben hiervoor hun eigen systeem, dat is niet universeel en heeft ook niks met het stamboek te maken. Het is om de paarden te herkennen.
Het is niet ongewoon om er een jaarletter bij te zetten. Daarom denk ik dat het niet een nul is, maar de letter O. Hij kan nl bv van het O jaar zijn (1995). Maar dan zou hij nu 16 zijn.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:15

het kan zijn dat hij 16 is, de eigenaar zei 17 maar heb zijn papieren nog nooit gezien, hij zei wel dat hij uit spanje komt maar misschien is hij oorspronkelijk uit portugal.
zijn volledige naam weet ik niet, maar hij noemt ibisco en de rest weet ik niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:45

Dat is waarschijnlijk niet zijn eigen naam. Dan zou hij 21 zijn.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 23:07

waarom noemt hij dan zo? of misschien is hij wel 21?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:16

Een paard hoef je niet te noemen zoals op het papier. Ik noem mijn paard ook anders dan de naam in zijn paspoort.