haflinger met buitenrit moeilijk te stoppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiempie3

haflinger met buitenrit moeilijk te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 16:41

Is het haflingers eigen of zit het in die van mij?
Tijdenes onze buitenritten is ze super lief maar als ik ga draven of galoperen maakt ze haar nek sterk en is het moeilijk om haar in een rustig tempo te krijgen.Dit doet ze in de bak niet.
Wie heeft er tips?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:46

hiempie3 schreef:
Is het haflingers eigen of zit het in die van mij?
Tijdenes onze buitenritten is ze super lief maar als ik ga draven of galoperen maakt ze haar nek sterk en is het moeilijk om haar in een rustig tempo te krijgen.Dit doet ze in de bak niet.
Wie heeft er tips?

Haflingereigen, alssie gaat is het net een tank! Nek erop, kop om hoog en dan issie vergeten dat ik er ook nog bij hoor :+

Wat ons helpt is heel veel afwisseling, ik moet hem bezig houden zodat hij het niet over kan nemen.

Mijn haf is nu 9, ik heb er inmiddels een ander bit in gehangen. Ik rij voor m'n eigen plezier en graag veilig voor mijzelf en mijn omgeving. Paard lijkt er geen problemen mee te hebben, we kunnen draven aan een lange teugel, maar de noodrem is voor ons beide bekend. (Gelukkig nog maar zelden nodig)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:38

Jep die van mij heeft er ook last van :P Ik heb heel veel geoefend met overgangen in de bak. Als ik zei hooohh en ze stopte dan gaf ik haar een beloning. Als ik nu hooh tijdens de buitenrit zeg, gaat ze wel rustiger. Wel beter :(:)

Kyaral

Re: haflinger met buitenrit moeilijk te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:02

Die van ons ook, erg fanatiek en ophouden kent ze niet. ze loopt het liefst de hele dag door. In de bak vind ze niet leuk dan is ze sloom en stopt ze liever dan dat ze doorloopt.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:24

Hier nog zo één. Op buitenrit probeer ik veel tempowisselingen te maken en als ze te hard gaat rij ik tegen het eerste de beste boom/hek aan, dan stopt ze vanzelf. In galop laat ik haar 1 keer op een lang stuk flink uitrazen en dan ga ik weer tempowisselingen rijden. Blijf vooral goed achterover zitten en gewoon remmen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:28

Goldy hoef ik niet tegen een hek aan te zetten, dan neemt ze gewoon een sprong :+ , zij is ook een enorme dramkop buiten, bang van allerlei verkeer en andere dingen, dus als vluchtdier zet ze het al gauw op een rennen. Ik rijd nu voornamelijk buiten op plekken waar geen verkeer komt en het niet uitmaakt dat we als een gek in het rondscheuren :P , dan vinden we het allebei erg leuk. Rustig buitenrijden heb ik na 5 jaar maar opgegeven, dat zit er niet helemaal in.

Wolder daarintegen is blijkbaar geen Haflinger want hij is heel regelbaar buiten. Hij snapt ook echt niet dat hij er vandoor kan gaan, wanneer hij schrikt maakt hij 1 sprong en staat daarna stil. Ho is ho en rustig is langzamer, ideaal. Hem heb ik zelf beleerd en heb dit duidelijk in het programma mee genomen, en heb er nu een ideale buitenrijdpony aan :j
Met hem heb ik het er gewoon duidelijk ingetraind, hij heeft veel ondersteuning buiten nodig van mij en ik denk dat dit wel zeker meehelpt dat hij er niet snel op eigen initiatief vandoor zal gaan ;) Daarin is hij heel anders dan Goldy, die zal initiatief nemen, als jij maar met haar meegaat (Ze zal nooit aan de hand wegrennen, maar wanneer je er op zit wel)

moshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:34

haha hier nog zo eentje!! heb cento mijn 7 jarige ruin nu 3 maandjes, en de heenweg gaat het nog maar de terug weg heeft hij de nek er flink op en maar drammen en dribbelen!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:22

Hmm die van mij is eigenlijk heel braaf buiten..met bit is ze niet zo goed te remmen maar dat is in de bak ook dus ik rijd haar altijd bitloos en dat gaat prima! Hoooooo is remmen en stilstaan.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:56

hier ook 1! veel stemgebruik. en je zit

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:02

Hier nog 2 die niet te houden zijn.. De andere zal dan waarschijnlijk geen echte haflinger zijn :')

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:04

Wat trouwens bij Wolder heel goed werkt om direct stil te staan is van kleur van grond verwisselen! :j Dus van donker naar licht zand en hij staat direct stil :+ Haha de 1e keer uit een hele flinke galop toen hij dat deed met mij in de verlichte zit zat het niet zo comfortabel, gelukkig deed hij z'n kop de lucht in omdat hij het niet zo fijn vond dat ik half op de hals lag :P

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:03

Die van mij is ook braaf buiten, hij wil wel graag in een groep voorop lopen (zeker als er een sprintje getrokken wordt) maar hij is wel gewoon te houden (ho en hij remt af, dat is wel handig :+ )

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 03:01

hier ook 1 die niet te houden is in galop, voorop en gassen maar! :+

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:18

Ik heb er ook een die graag galopeerd.
Met of zonder bit is ze zonder probleem weer terug te rijden (ook zonder gebruik van de teugels).

Wij oefenen ook wel eens dat er een in galop weg gaat en de ander gewoon rustig in stap blijft.

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:58

Jep, hier ook zo een :p
Stap gaat super en is ze heel relaxt, maar zodra ik ga drafen of galopeeren wil ze alleen maar hard!
Nu heb ik voor buitenrijden een Pessoabit, ik weet het, niet de beste oplossing, maar we zijn ook al hard aan het werk om die er uit te krijgen!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:46

Bij die van mij ligt het eraan of ze zin heeft om te stoppen, soms moet ik zowat gaan zagen in de mond om haar rustig te krijgen de andere keer kan ik haar met een 'hoo' terugkrijgen in draf zonder dat ik aan de teugels zit :) . Maar in draf heb ik niet heel erg het probleem dat ik haar moeilijk terugkrijg, tenzij ik haar in een middendraf zet dan moet ik er rekening meehouden dat ik wel 40-50m nodig heb om haar weer in stap te krijgen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:06

Die van mij is echt superbraaf buiten, maar heeft wel de neiging om vooral erg hard te willen zeker als ik een drafje gedaan heb. Gelukkig is hij wel makkelijk terug te krijgen en heb ik nog nooit een noodrem hoeven te gebruiken (klopt gelijk af).

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:32

hier nog zo een.. :')
veeel overgangen, stemgebruik.
bij mij is het juist ook veel in de bak.. >;)

fedonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:52

Inderdaad veel stemgebruik, overgangen en ik rij bitloos, werkt bij haar ook erg goed.

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:56

fedonna schreef:
Inderdaad veel stemgebruik, overgangen en ik rij bitloos, werkt bij haar ook erg goed.

haha, ik heb gister mijn hoofdstel in een bitloos hoofdstel veranderd,
om te proberen bitloos te rijden, beviel het, dan zou ik een bitloos hoofdstel kopen..

maar.. nee.. ik wacht nog maar even.. :')

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:22

Bij die van mij ligt het aan haar bui. Meestal krijg ik haar op de zit en stem terug. Maar soms als ze in een gekke bui is, vergeet het maar.
Gister had ze zo'n bui, ze ging er gewoon van door en luisterde nergens na. Dan maar de volte in en dan moet ze stoppen, anders gaat ze op haar gezicht.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:33

Dat is inderdaad een lastig probleem. Haflinger-eigen, maar ook wel fjorden, tinkers, IJslanders....
Wat voel je je soms hulpeloos en controleloos dan hé?
Mijn tips:

- niet: remmen op 2 teugels, dan geef je alleen maar iets om tegenaan te 'duwen' en help je ze in feite om harder te gaan
- wel: remmen op 1 teugel, dus inbuigen. Een ingebogen paard kan zichzelf niet recht maken en gaat minder hard. Zo kun je nog iets van controle terugkrijgen.
- niet: constant trekken om te remmen (zelfde reden als de eerste tip)
- wel: vragen-los-vragen-los-vragen-los
- stemcommando koppelen aan je overgangen, zowel voorwaarts als terug. Zorg dat het geluid van je stem klopt bij je commando (dus heel hard en gestresst 'ho!' roepen is geen goed idee)
- overgangen maken, maar ook schijnovergangen en tempowisselingen binnen een gang, bijvoorbeeld langzaam draven, een paar passen harder en weer langzaam.
- vlak vóór het aangalopperen even terugnemen in tempo, zodat ze zo min mogelijk galop associeren met rennen, en wel gesprongen, rustige galop inzetten. Dan houd je meer controle.
- als het wel misgaat is er nog de 'als je wilt dan ga je maar'- techniek; een pad uitzoeken en als ze niet terugkomt, juist harder laten gaan en lang ook. Als ze dan zelf terug wil komen, nog een stukje laten rennen.

succes!

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:48

god wat heb ik een makkelijke haf als ik dit allemaal zo lees hahaha,
Die van mij heb ik zo terug
Ik moet zelfs been bijgeven als ik draaf anders sukkelt hij gewoon in slaap tijdens het rijden haha.
En als hij een keer wil gaan ben ik 1 keer duidelijk dat hij het niet moet proberen en dan is het gelijk ook over. In het bos is hij wel sterk. Maar niet zo dat ik hem niet tegen houd.
Ik rij vaak met een arabier buiten haha dus ik ben meestal de 1e die terug valt in draf als we aan het galoperen zijn. En raar genoeg rij ik ook altijd voorop hahaha.

Ik rij buiten ook met een martingaal om, niet dat het nodig is maar ALS hij zich sterk maakt en hij gaat ervandoor heb ik hem zo terug.
Gewoon voor de zekerheid.

Xx

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:00

Hier nog een die geen rem kent. Stappen wil nog stilstaan is een drama. Hoe harder hoe beter. Achteraan lopen als we met een groep gaan? Wat is dat, madam moet voor en dan liefst met een voorsprong. In de bak is het net zo. Veel overgangen rij ik. Helpt niet altijd. Hindernis in de bak is helemaal fijn. Springen vind ze geweldig en is dan ook bijna niet te houden.

Maar ze is en blijft mijn alles. Zou geen ander paard/ponie willen.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:44

haflingereigen! mijn 21 jarige haflinger had/heeft het ook! kopomhoog bit vast en gaan .. CROSSEN denkt ze dan.
ik heb er een dubbelgebroken appelbitje ingedaan, zodat ze lekker gaat knabbelen erop en haar bit niet vast pakt. bij haar scheelt dit heel veel!