advies voor Jetset D X Bredero merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseforce

advies voor Jetset D X Bredero merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 14:21

Dit of waarschijnlijk volgend jaar willen we een van onze merrie's graag laten dekken, en ik kan wel wat advies gebruiken in de hengsten keuze. Het betreft een bruine merrie van 13 jaar oud, afstamming Jetset D X Bredero.
Het is een lange slanke KWPN merrie. Graag zou ik de volgende punten wat verbeterd willen zien:
* ze zou wat meer bespiering mogen hebben, in zowel voorhand, achterhand alsook de hals.
* De techniek van haar achterbenen is vrij slecht, dit is echt een belangrijk aandachtspunt
* Verder is ze braaf, zachtaardig, maar ook niet zo actief met rijden. Geen probleem dus als er wat meer vuur in komt. Ze is moeilijk bij elkaar te rijden, en heeft snel problemen met haar eigen lichaam als ze verzamelt moet lopen.

Ben heel benieuwd naar jullie advies! alvast hartelijk dank!!!
ik wil graag wat foto's plaatsen, maar dat wil nu niet lukken om de een of andere reden. Ga mijn best doen ze zo te plaatsen....dus dat komt er hopelijk nog aan

horseforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 14:27

helaas, ik krijg geen foto geplaatst, krijg telkens een foutmelding. dan hopelijk toch advies zonder foto.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:30

probeer aub nog even een foto :)
zoals ik van je tekst op kon maken zou united kunnen passen, geeft vaker wat compacte beestjes die goed van achteruit omhoog bewegen, en goed kunnen schakelen
maar ik zou volgend voorjaar beginnen als ik jou was anders zit je heel erg laat, en als ze nu niet pakt heb je het voor niks geprobeerd

horseforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 07:53

Nou, nu eens proberen via "mijn album"...via Picasa gaat het echt niet lukken
Heb helaas geen goede standfoto, dus hopelijk kun je hier wat mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ga sowieso even naar United kijken, bedankt voor de tip

horseforce

Re: advies voor Jetset D X Bredero merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 08:08

oh ja, en ik zat zelf te denken aan evt Negro ivm bespiering en achterhand...benieuwd naar jullie idee over die keuze?

we zitten inderdaad erg laat in het jaar, er zijn meerdere merrie's drachtig momenteel bij ons (vriend heeft springfokkerij) en ik wil dit jaar mijn eerste dressuurveulentje fokken met een merrie die dus eigenlijk niet bestemd is voor de fokkerij van mijn vriend. Een aardige leuke Kwpn merrie, dat zeker! maar geen echte topper.
Just for fun en echt voor mezelf straks. echter moet het dan snel raak zijn anders is het inderdaad jammer van de moeite en het geld.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:18

Als ik je beschrijving van je merrie lees, denk ik: niet mee fokken! Een merrie heeft veel meer invloed op het veulen dan de hengst. Er gaan vaak generaties overheen, voor je die punten echt goed hebt, die bij je merrie dus niet goed zijn. Aan het einde van het weide seizoen gewoon rond gaan neuzen naar een leuk veulen. Scheelt je heel veel geld kan ik je zeggen.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:26

sliert schreef:
Als ik je beschrijving van je merrie lees, denk ik: niet mee fokken! Een merrie heeft veel meer invloed op het veulen dan de hengst. Er gaan vaak generaties overheen, voor je die punten echt goed hebt, die bij je merrie dus niet goed zijn. Aan het einde van het weide seizoen gewoon rond gaan neuzen naar een leuk veulen. Scheelt je heel veel geld kan ik je zeggen.

Sluit ik me helemaal bij aan! Een hengst kan geen wonderen verrichten en de punten die jij verbeterd wil hebben bij jou merrie zijn er best heel veel!
Kijk zelf eerst een kritisch naar je merrie (niet door eigenaars ogen :) ) en dan zal je inzien dat wij dit niet l*llig bedoelen, maar dat het gewoon interessanter is als je perse een veulen wil, om dan een goed veulen aan te schaffen i.p.v. zelf te fokken uit deze merrie! ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:30

Idd kan een hengst geen wonderen verrichten..
Mocht je toch nog willen dekken, neem dan wel een hengst die wat meer bloed voert.
United zou ik zeker niet voor gaan, die maakt de punten van deze merrie juist niet goed. Hoewel de beweging verbeterd zal worden, zal united geen compactheid doorgeven, en ook weinig temperament en bloed.

Aangezien deze merrie vrij oduerwets is en vrij log, zou ik kiezen voor een bloederige hengst. Wellicht rousseau of iets in die trrant

horseforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 08:31

bedankt voor de tips, dat kritisch kijken heb ik zeker gedaan. vandaar de beschrijving en verbeterpunten. Ben me bewust van de mindere punten van de merrie en heb deze benadrukt vanwege de hengstenkeuze. ben me ook bewust van het feit dat er altijd risico's zitten aan het fokken van een veulen en de vererving van Pa nooit gegarandeerde verbeteringen aan hoeft te brengen. Ook financieel gezien is het wellicht interessant een veulen te kopen, zeker met de huidige paardenmarkt.
Nogmaals bedankt voor de tip!
Dat in het achterhoofd houdende ben ik toch op zoek naar advies voor deze merrie.

horseforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:04

Wat meer bloed kan ze zeker wel gebruiken inderdaad, maar toch ook echt wat meer bespiering, compactere bouw. Ga rousseau ook weer eens bekijken, heb wat mooie nakomelingen van hem gezien,
Thanks