Inteelt of Lijnenteelt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jiggy777

Inteelt of Lijnenteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:37

Volgend jaar wil ik mijn Groningermerrie (Farao x Bascal) laten dekken met de volgende afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=202074

Door Groninger hengst Ravel (Ramires x Farao)
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=64339
Ik vind Ravel een mooie hengst om te zien en zijn karakter is super. Ook de Ramzeslijn vind ik interessant. Ravel komt uit de holsteinerlijn en mijn merrie ook waardoor je dit weer versterkt. Ik heb begrepen als je een hengst weer terughaalt in de derde generatie, dit lijnenteelt wordt genoemd. Maar is het geen inteelt door de tante-neef verhouding? De moeder van Ravel is een halfzus van mijn merrie (beiden van Farao)

Een aantal mensen hebben gezegd dat dit een goede keuze is maar ik zou het echt niet weten. Iemand advies?

petraaken

Re: Inteelt of Lijnenteelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:10

EHK --> F-AM

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:26

Inteelt en lijnenteelt is precies hetzelfde. Alleen wanneer het positief uit pakt wordt het lijnenteelt genoemd en wanneer het negatief uitpakt inteelt. Geen verschil dus.

Edit: Je moet kijken of de hengst positief kan verbeteren op je merrie, ik vind het in ieder geval niet té dichtbij. Alleen als er andere hengsten zijn die ook positief kunnen verbeteren, zal ik daar eerder voor gaan. :)

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 23:25

ik kies deze hengst vanwege de Ramzeslijn, die vind ik erg interessant en het terugfokken op Farn zal naar mijn idee ook goed uitpakken. Verder vind ik het de meest aansprekende hengst binnen het stamboek en dat is ook zeker wat waard denk ik. Verder is hij flink aan de maat (1.70) voor een groninger en aangezien mijn merrie 1.60 is, wordt het veulen mogelijk wat hoger. Er zijn ook zeker andere geschikte hengsten maar ik wil een gemiddelde groninger fokken. Niet heel zwaar maar ook niet heel erg sportgefokt.