Overbouwde Haflingers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Overbouwde Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:26

Wat ik mij dus afvroeg, of er meer haflingers zijn die net zoals Beau wat overbouwd zijn?
En of jullie, of je haf er last van heeft?

Beau heeft namelijk nog al wat moeite om bergopwaarts te lopen en dus opgericht te lopen.
Ook een goed zadel vinden was niet echt eenvoudig.

ik heb niet echt een foto waar je het goed op kunt zien, maar hier een idee van beau..
Afbeelding

Dus ik was wel benieuwd, of er mensen zijn hier op bokt die ook een wat overbouwde haf hebben en misschien ergens tegen aan lopen :)
En Beau is nu net 5, is er nog een kans dat dit wat 'weg groeit' of minder word?
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 14-07-11 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:32

Een van onze veulens was overbouwd ,maar toen ze volwassen was zag je er niets meer van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:38

Jim is ook overbouwd.
Een zadel vinden was inderdaad lastig. Gelukkig is zijn rug wel wat langer, want mijn achterwerk vereiste toch wel minstens 18 inch :o
We zijn uitgekomen bij Massimo en dat lag meteen perfect.

Qua lopen heeft hij juist meer moeite om laag te lopen. Hij gaat dan sneller stuwen ipv dragen en wordt dan zwaar aan de voorkant.
Wanneer ik hem wat opgerichter rijdt en hij daardoor meer moet dragen laat hij makkelijker los in zijn lichaam.
Ondanks dat hij overbouwd is heeft hij een goed ondertredend achterbeen, maar zeker met laag rijden duikt hij dus snel op de voorhand met een stuwend achterbeen.

Op deze foto kun je zijn bouw wel aardig zien: http://img824.imageshack.us/img824/8166/img3142x.jpg

Op stand (waarbij zijn ene achterbeen net in de hoefslag staat en dus wat lager: http://i39.tinypic.com/174rw3.jpg
Maar als hij beweegt zie je duidelijk dat achter lager wordt dan voor: http://i44.tinypic.com/2873x44.jpg

En met mij erop ziet dat er zo uit in galop: https://lh6.googleusercontent.com/-_8PS ... 0_4140.JPG
Hij is er hier niet helemaal doorheen, maar het gaat even om het achterbeen wat hier duidelijk draagt en niet stuwt.

Hij is overigens nu 6 en met groeien trok dat af en toe bij. Dus wie weet komt het nog goed, maar ik denk dat het zo blijft.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:44

Beau heeft het ongeveer net zo al jim :j
Beau heeft nog een best actief achterbeen, daar ligt het bij hem ook niet echt aan :P
het is vooral het bergoplopen wat hij erg lastig vind, maar binnenkort ons M1 debuut en
dan word dat toch wel verwacht , dus daar zit wat meer tijd in bij hem, omdat hij dat zo lastig vind :)
voorbeeldje' http://img32.imageshack.us/img32/7184/mg0281.jpg

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:52

Dan mag je inderdaad wel blij zijn dat hij achter van zichzelf al actief is en dragend. Anders wordt het nog moeilijker.
Jim en ik zijn pas B, maar in training al richting L2/M1. Wedstrijden zijn even niet zoals gegaan zoals ik ze gepland had door een operatie van mijn kant, dus het gaat iets langzamer.
Maar goed, in training zijn we er dus wel mee bezig.
Wat ik wel merk is dat hij hier een half jaar geleden nog heel veel moeite mee had omdat hij achter nog niet sterk genoeg was om zich te dragen.
Ook al heeft hij een makkelijk achterbeen, hij kon het qua spierkracht niet.
Dat had tijd nodig en kilometers. Niet eens zozeer rijden, maar gewoon elke dag verplicht lopen. Als ik niet ging rijden dan ging ik gerust een uur of langer wandelen. Als die spieren maar getraind werden.
Veel bergop (letterlijk heuveltjes) lopen helpt ook goed. En regelmatig balken draven.
Verder heeft het tijd nodig.
Beau is nog een jaar jonger dan Jim, niet dat hij nu niet goed bespierd is. Maar hij is toch een jaar jonger en stopt zijn energie en kracht toch nog meer in groeien, zowel in de hoogte als in massa.

Even ter vergelijk, vorig jaar september tuften we zo in de B rond: http://www.agnes-tenwolde.nl/archief/10 ... es/490.jpg
Dit jaar april was het al zo: http://www.mijnalbum.nl/Foto-8SORB47S.jpg
Galop doe ik nog iets lager omdat hij moeite heeft met loslaten. Maar hier kun je goed zien wat een verschil in spierkracht in dat halve jaar: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TLPFRKOH.jpg
Terwijl ik niets bijzonders heb gedaan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:02

oh, kijk, hij gaat inderdaad vooruit :j
Moet zeggen dat hij pas sinds een half jaar pas echt verzameld kan galoperen, voorheen was het nog wat onstabiel allemaal.

Daihyo

Re: Overbouwde Haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:08

Jim heeft niet zoveel energie meer nodig om te groeien, dus kan het echt in spierkracht stoppen :D
We zijn er nog niet hoor en is zeker nog niet perfect.
Maar het geeft wel aan dat het gewoon tijd nodig heeft.
Ik rij hem 4/5x in de week, hij heeft 1 dag vrij en 1 dag wandelen we vaak minimaal een uur.
Hij staat 24/7 buiten, dus loopt door de dag heen ook nog wel.

Verzameld galopperen is weer iets waar Jim veel moeite mee heeft. Hij kan het wel hoor en soms is hij zelfs zo fanatiek dat hij bijna op de plaats galoppeert. Om vervolgens in een soort van paniek te raken omdat hij het normale tempo kwijt is :+ :(:)
Verzameling in draf is daarentegen weer heel makkelijk voor hem. Stap is een drama, arbeidstempo is voldoende, maar verder valt er nog zat aan te sleutelen.

Kun je niet beter nog wat doorrijden in de L2 tot hij sterk genoeg is?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:18

Vind hem op de foto helemaal niet overbouwd.
Oprichting krijg je door training van de achterhand.Naar mate je verder komt in de opleiding van je pony gaat de achterhand meer gewicht overnemen van de voorhand.
Niet gaan liften met je handen en doordat je probeert te liften ga je achterover hangen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:22

heb je geen stand foto want vanaf deze foto kun je in mijn ogen niet beoordelen of hij overbouwd zou zijn

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:23

Van de rijfoto wel.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:10

loriene schreef:
Van de rijfoto wel.

bedoel je dat liften of om te zien of ie overbouwd is? volgens mij bedoeld ze toch echt het laatste :)

loriene schreef:
Vind hem op de foto helemaal niet overbouwd.
Oprichting krijg je door training van de achterhand.Naar mate je verder komt in de opleiding van je pony gaat de achterhand meer gewicht overnemen van de voorhand.
Niet gaan liften met je handen en doordat je probeert te liften ga je achterover hangen.

Klopt, ik heb een vreselijke houding, maar ben er hard mee bezig om goed en netjes te zitten, maar dat kost tijd :)
Moet zeggen dat het al beter is geworden, toen ik de fotos van mijn L2 debuut terug zag :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:13

jiperdepip schreef:
heb je geen stand foto want vanaf deze foto kun je in mijn ogen niet beoordelen of hij overbouwd zou zijn

hier de meest recente stand foto, maar hier staat ie ook niet vierkant, dus het is nog ietsje erger dan dat je hier ziet.
Afbeelding

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:42

Van de rijfoto kun je afleiden dat hij niet overbouwd is.
Standfoto is niet helemaal goed maar trek maar eens een lijntje via zijn kont naar voren.
Wanneer hij zijn r achterbeen naar achteren had gezet was hij helemaal niet overbouwd.Het is maar hoe je hem neerzet.

Je hand neer zetten waar hij hoort,achterhand sterker maken.
Dan komt de oprichting vanzelf.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:54

loriene schreef:
Van de rijfoto kun je afleiden dat hij niet overbouwd is.
Standfoto is niet helemaal goed maar trek maar eens een lijntje via zijn kont naar voren.
Wanneer hij zijn r achterbeen naar achteren had gezet was hij helemaal niet overbouwd.Het is maar hoe je hem neerzet.

Je hand neer zetten waar hij hoort,achterhand sterker maken.
Dan komt de oprichting vanzelf.

Tja maar zijn kont is toch duidelijk groter dan zn schoft , wat is volgens alie dan overbouwd? :)
Klopt, daar ben ik ook hard mee bezig, jammer genoeg hebben wij geen spiegels, want dan was het allemaal
wat makkelijker geweest om op mijn houding te letten, en te zien of ik goed/verkeerd zit :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:28

Overbouwd is wanneer de kont hoger is dan de schoft.
Leg maar eens een wit stuk papier tegen het scherm aan,precies bij de zijlijntjes langs.
Precies recht op zijn kont zetten,dan is de schoft niet lager dan zijn kont.Of mijn papier is niet recht maar bij mij is de lijn schoft kont gelijk.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 21:30

ik heb het wel eens geprobeert met een zweepje, maar toen zag je toch wel verschil!
maar goed, alie mag wel eens komen kijken, volgens mij is de kont toch echt hoger dan zijn schoft,
of ik ben scheel :+

typo
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 14-07-11 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:33

Kom niet zo vaak meer bij de wassenaar.
Wanneer ik daar toevallig ben zal ik wel eens kijken.

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:19

Ik vind hem ook niet overbouwd := Op die standfoto kun je dat ook niet beoordelen trouwens, want zijn binnenachterbeen staat naar voren, dan is die kant van de heup sowieso hoger dan normaal :+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:14

_Bitje_ schreef:
jiperdepip schreef:

hier de meest recente stand foto, maar hier staat ie ook niet vierkant, dus het is nog ietsje erger dan dat je hier ziet.
Afbeelding

Hij heeft ook wel een iets weke rug.... Daarom lijkt het mss alsof hij overbouwd is, maar dat valt nogal mee.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:17

Dit vind ik wel overbouwd:

Afbeelding
Tweejarige merrie. (ze staat met de achterbenen zelfs nog iets lager dan de voorbenen, omdat de poetsplaats afloopt)

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:25

wij hebben ook een aantal hafy en deze die is echtheel erg overbouwd:http://www.mijnalbum.nl/Album=M6ZWBD4E :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:24

Bij Sterre twijfel ik nog steeds, soms denk ik, ja net wel een beetje en soms ook dat ik denk, echt niet :P

Afbeelding

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:02

Vind Beau helemaal niet overbouwd eigenlijk :+
Als je goed kijkt heeft hij een klein beetje een holle rug! (trek maar eens een lijn van schoft naar rug) :)

Wel kan ik Manchester ook niet enorm hoog rijden hoor, want de mijne gaat dan krabbelig lopen als ik dat veel doe!

Maar wat versta je onder hoog?