veulen in opfok of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonniem

veulen in opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:22

ik ga misschien een veulen kopen,

nu twijfel ik of ik haar in de opfok zal
zetten of niet.
heb thuis een enter merrie (shet)
een oudere merrie
en als het goed loopt allemaal de moeder van
het veulen.
(dus een soort mini kudde)

zou ik het veulen niet thuis kunnen houden en dan
overdag samen met de enter en merrie in het land en
dan 's nachts op stal?

of zou opfok in een grotere kudde echt veel beter zijn??

corinadrenth

Re: veulen in opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:23

je kan hem makkelijk thuis houden hoor !
wij hebben de jaarlingen ook gewoon thuis die staan in het land 24/7 met nog een oudere ruin

lonniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:25

lijkt me wel fijner om het veulen bij huis te houden.
heb je meer controle en komt ze wat vaker in de hand.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:25

hmm moeilijk. Je hebt thuis ook al behoorlijk wat te bieden en dan heb je zelf de controle en bij jou zou ie ook iedere dag in de hand komen. In een opfok komt het veulen wel met meer andere paarden in aanrakeing dus misschien is dat dan beter voor zn ervaring. ik zou in ieder geval niet bij zijn eigen moeder zetten, want die blijft m dan een beetje beschermen en dat is niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:26

Ik zou haar en de moeder wel uit elkaar halen. Maar je kunt ze ook prima thuis houden hoor op die manier.

lonniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:27

ze komt dan zowieso niet bij haar moeder te staan, heb de ruimte
om ze te scheiden.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:38

met de mogelijkheid die jij hebt zou ik er voor kiezen om je veulen thuis te houden! ik heb mijn inmiddels jaarling ook een half jaar in de opfok gehad en vond haar daar toch wel erg afstandelijk worden.. in december is ze in een gemengde kudde komen te staan met nog een jaarlingvriendje en nu doet ze het super! ze blijven wat makkelijker in de hand en je kunt ze al kleine dingen aanleren :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:54

Wij hebben vorig jaar onze jaarling-merrie ook in opfok gehad. Het was een heel bedeesd diertje en enigszins bang voor de andere paarden. Ze waren allen groter dan haar en een groot deel van de groep stond al vanaf het begin bij elkaar. We denken achteraf dat ze het heel moeilijk heeft gehad met de omgang met de andere merries. Als ze werden bijgevoerd kreeg ze er niks van mee want ze kwam erg mager terug. Dieren zijn erg hard onder elkaar. Ze stond eigenlijk altijd alleen op afstand van de groep.
Het jaar daarvoor hebben we een jaarling hengst in diezelfde opfok gehad. Hij heeft er niet onder geleden. Hij was brutaal genoeg en heeft er zijn plekje wel kunnen veroveren.
Wij laten in de toekomst de paarden wel thuis. Ze zijn bij ons nooit alleen en krijgen elk hun portie eten.

Maar het is per paard natuurlijk ook verschillend. Als je een 'baasje' hebt kan het natuurlijk nooit kwaad als die een keer op zijn of haar nummer wordt gezet. Maar voor een toch al schuw en banging paard is thuis blijven volgens mij het beste.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:53

Ik ga helemaal met bovenstande mee!
Met een "Baasje" geen probleem, maar met een timide paardje is het niet altijd ideaal!
En zeker zoals jij omschrijft, dat je ze thuis kan houden! Zou ik dat zeker doen!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:43

Ik zou der thuis laten , je hebt genoeg te bieden :)
Ik vind een speelkameraad en een ouder paard over het walgemeen beter dan een opfok.
Mijn veulen blijft ook thuis, samen met moeders en een 1 jarige fjord.(uiteraard wordt ze eerst gespeend)
En zomers met nog 6 andere paarden.

ons merrieveulen is onderdanig en absoluut geen baasje, wel brutaal maar als het op eten etc aankomt valt ze erbuiten als ze met de andere paarden avn stal staat, dus geen opfok !
Laatst bijgewerkt door horsii op 24-07-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

parfumflesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:45

DiamondHorse schreef:
Ik ga helemaal met bovenstande mee!
Met een "Baasje" geen probleem, maar met een timide paardje is het niet altijd ideaal!
En zeker zoals jij omschrijft, dat je ze thuis kan houden! Zou ik dat zeker doen!

Helemaal mee eens..

loisbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:55

Ik zelf zal voor de opfok kiezen. Ook al kan je thuis alles bieden. Zo leren ze hoe ze zich moeten gedragen in een kudde. Wel zou ik een opfok kiezen die dichtbij huis is, zodat je hem regelmatig kan opzoeken. Mijn verzorgpaard staat in de opfok en ze spelen en groeien met elkaar. Hij is echt zo veel gegroeid, dat krijg je thuis niet voor elkaar.
Edit: Mijn verzorgpaard is nog steeds even aanhankelijk en nog steeds even braaf.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:10

veulens groeien ook goed als ze thuis blijven hoor :P en worden opgevoed door de oudere paarden en kunnen ravotten met de jonkies,

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:16

ik heb hier nu ook een veulen tussen andere jonge paarden lopen. En ik twijfel ook af en toe wel, omdat mijn andere merrie in een grote groep van verschillende leeftijden is opgegroeid. Maar als ik zie dat die kleine regelmatig op haar plek word gezet heb ik toch wel weer het idee dat het wel goed gaat zo.
Anders dan doe ik haar na de winter alsnog 2 jaar in de opfok.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:18

ik heb mijn jaarlingen (4x waarvan 1 hengst en 3 merries) momenteel elders op de wei met een ouder opvoedpaard erbij, straks komen ze weer thuis en gaan de merrie's weer in de merriegroep en de hengst bij mijn oude merrie.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:19

loisbr schreef:
Ik zelf zal voor de opfok kiezen. Ook al kan je thuis alles bieden. Zo leren ze hoe ze zich moeten gedragen in een kudde. Wel zou ik een opfok kiezen die dichtbij huis is, zodat je hem regelmatig kan opzoeken. Mijn verzorgpaard staat in de opfok en ze spelen en groeien met elkaar. Hij is echt zo veel gegroeid, dat krijg je thuis niet voor elkaar.
Edit: Mijn verzorgpaard is nog steeds even aanhankelijk en nog steeds even braaf.

TS heeft thuis toch ook een mini kudde? Het lijkt me dat een veulen beter leert omgaan met een kudde als er verschillende leeftijden in zitten.
Een groep kleuters dat elkaar op voed lijkt me toch nooit echt een succes.. :)

marish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:00

Ik zou voor opfok met leeftijdsgenoten kiezen!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:30

Het is belangrijk dat je veulen in een kudde terecht komt, waar hij leert dat er ook andere paarden zijn, en dat hij niet de sterkste is. Vaak hebben oudere paarden altijd een soort van ontzag over de kleintjes en voeden zij het veulen niet zo erg op.
Veulens onder elkaar, hebben nog geen ontzag en voeden elkaar wel op. Mijn voorkeur gaat dus altijd uit naar paarden in een kudde te houden met leeftijdsgenoten.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:54

pittig_ding schreef:
... Vaak hebben oudere paarden altijd een soort van ontzag over de kleintjes en voeden zij het veulen niet zo erg op.
Veulens onder elkaar, hebben nog geen ontzag en voeden elkaar wel op.. .

Dat begrijp ik niet. Als je bedoelt dat volwassen paarden voorzichtig zijn met kleintjes, ben ik het met je eens. Dat zie ik hier ook in de kudde: de veulens worden alleen met gebaren van het hoofd of dmv bijten terecht gewezen. Ze krijgen nog geen trap. Maar ze worden wel op hun plaats gezet! Naarmate ze groter zijn en het "vergrijp" erger is, corrigeren de volwassenen harder.
Ik ben het niet met je eens dat veulens elkaar wel zouden opvoeden en volwassen paarden niet/minder.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:01

Wij hebben bewust ons veulen wat ze destijds gekocht hadden bij een oudere merrie gezet. Ze stonden ook aan huis. Dit veulen was er 1 met erg veel pit en probeerde altijd baas over ons te zijn. Bij de oudere merrie probeerde ze dat ook en die heeft ze een paar keer flink op der donder gegeven. Nu zal ze het niet meer proberen en ook bij ons niet.

Ook bij onze hengsten van 1 staat een ruin van 5 en die zet ze af en toe ook eens goed op hun plek.
En zoals hun dat doen kunnen wij dat niet dus ik zal altijd een oudere erbij hebben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:04

Ik heb daar ook heel vaak over getwijffelt
maar ik heb ervoor gekozen ze lekker zelf te houden
blijven ze lekker veel in de hand en maken ze veel mee op de pensionstal zien veel horen veel.
en ze staan buiten met een ruin en daar hebben ze veel respect voor !

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:23

Dat had ik dus nog nooit gehoord Rienne.
Ik was er echt van overtuigd dat de ouderen niet zoveel deden tegen die kleintjes.
Maar wel dus :D

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:05

wij hebben ook een shetlander hengstenveulen van nu bijna 7maand, hij loopt nog steeds bij zn moeder. is dat erg? we hebbenn ook nog 2 merrie's van 20(shet) & 19(d-pony) jaar.. hoe kunnen we ze het beste scheiden want we willen het liefst het veulentje niet naar de opfok brengen, omdat de dichtstbijzijde best wel ver weg is, & we natuurlijk niet zonder hem kunnen!

ik zou oook het liefst als je thuis meer paarden hebt zou ik ze gewoon lekker thuis houden, zo leren ze het thuis ook kennen zegmaar, dan wennen ze aan alle geluiden & aan alle andere paarden die er nog meer zijn!