Wat kan ik doen om te zorgen dat mijn twenter groter wordt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irene_isis

Wat kan ik doen om te zorgen dat mijn twenter groter wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:44

Ik heb een 2 jarige merrie met een schoft hoogte van 1.55 meter, ik zou graag tips willen of ervaringen willen delen, die mij kunnen vertellen wat ze doen dat deze merrie wel de 1.60 meter gaat halen!!
Ze is van dag 1 al een bodybuilder geweest en is geen moment "lelijk"geweest, dus geen jaarling/naarling en heeft nooit een groeispurt gemaakt
Heb eens gehoord dat mensen paarden bananen geven voor de groei??
Wie heeft tips??

ZarcoTje

Re: Wat kan ik doen om te zorgen dat mijn twenter groter wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:48

Waarom wil je per sé dat ze zo groot wordt ?
Laat haar toch lekker 'natuurlijk' groeien :)
Niet teveel geprul eraan om haar te helpen groeien, lijkt me ook niet zo goed voor de botten,pezen,gewrichten,... als ze tegen het natuurlijke in gaat groeien.

different1

ik weet niet of je wel moet willen dat ze nog flink gaat groeien, omdat de gewrichten het dan niet goed bij kunnen houden en ze eigenlijk uit haar lichaam groeit.
je merrie zal echt wel om en nabij de 1.60m gaan worden.
ik heb een 2 jarige hengst, die aan de kleine kant is, echter begint hij nu een groeispurt te krijgen en gaat hij meer op een jaarling lijken nu.

mylittlejoy

De hengst van mijn vriendin was op die leeftijd ook rond die hoogte en is nu met 7 jaar rond de 1.63m, dus ze groeit denk ik nog wel even door. Hij was inderdaad ook nooit uit verhouding en groeide heel gelijkmatig, maar langzaam.

Onze twenter nu gaat echt met spurten en is een rasechte naarling geweest. God, wat was hij lelijk! :+ Maar nu komt alles weer in verhouding en is ie prachtig! Hij zit nu wel al tegen de 1.65 aan. En dat is nota bene een halfbroertje van die ander.

Maar ik denk dat het wel goed komt met je merrie. Geen gekke dingen gaan voeren of iets dergelijks, dat maakt toch niets uit. Ze worden zo groot als dat ze behoren te worden, daar verander je niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:50

Die van mij was met 1.5 a 2 jaar 1.50 .. Tis echt een laatbloeier en is uiteindelijk 1.68 geworden en hij is nu 9

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:51

Weet je hoe groot haar ouders zijn en of ze evt. een achterstand heeft? En wanneer ze is afgespeend? Uit een goede opfokbrok in combi met gras/hooi zou ze meer dan voldoende moeten halen om normaal te groeien. Groeispurten lijken me inderdaad eerder ongewenst dan gewenst.

irene_isis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:00

Ik ga ook zeker geen rare dingen met haar uithalen, maar er zijn soms van die dingen dat je de natuur een beetje kunt helpen zonder dat het schade heeft!! Haar moeder is rond de 1.67 en vader 1.72, maar ze is het eerste veulen van de merrie en wil graag dat ze geen e pony blijft, zou zonde zijn van de bloedlijn!! Ik heb haar zelf gefokt en heb haar alle dagen in de hand dus weet 100% zeker dat ze niets gemankeert heeft!
Ik dacht je weet maar nooit misschien kom ik hier de gouden tip tegen........

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:01

Dan zal ze vast een laatbloeier zijn hoor, ze zal zeker de 1m60 wel halen :j
En anders kan het gewoon zijn dat je merrie klein fokt, maar met deze stokmaten lijkt me dat wel sterk, maar je weet maar nooit :)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:06

Ik heb ook ooit een 2 jarige gekocht van 155 en deze is was met haar 4de al 165 geworden.

Ik heb mijn paard lekker dag en nacht buiten laten staan met eigen keus of ze op stal wou en verder niks speciaals.
Je paard zal echt de 160 wel gaan halen hoor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:25

Is het bekend uit de bloedlijnen van moeder en vader dat er kleinere paarden komen? Of dat ze laatbloeiers zijn?
Zo nee, dan denk ik niet dat je een probleem gaat hebben en dat de merrie wel zeker 160 cm gaat halen en zelfs nog meer.
2 jaar is een 'tussen fasen' en die extra cm's gaan er echt nog bij komen!
Groei wordt bepaald door hormonen en die weg wil je ECHT niet op gaan. Voeding helpt wel, maar een zwaar gevoedt twenter wil je ook niet, neven effect op bot belasting.
Gewoon je merrie tijd geven.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:27

Gewoon lekker op het land laten staan. Ze is pas 2, die groeit nog 3 jaar door hoor.. die 1,60 red ze vast wel.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:43

Vanaf 1.57 m is het al een paard :) Dus een paard wordt ze zeker.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:53

Waarom zou ze sneller moeten groeien, mijn pony is vanaf haar 4e nog 5 cm gegroeid. Ze is nu trouwens 5 jaar, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:53

lekker met rust laten. Niet mee aan de gang gaan. De energie die gaat zitten in de training gaat niet in de groei zitten. Alles ligt al besloten in de genen, maar een handje helpen door je paard rustig uit te laten groeien kan geen kwaad.
Ik heb eens een paard gekocht waarvan geschat werd dat hij niet groter werd dan 1.60. Hij werd te klein bevonden als springpaard. Hij kwam toen bij mij en ik reed hem ( toen 4,5 jaar) heel rustig in...hij is doorgegroeid tot zijn 7e en bereikte uiteindeljk wel de schofthoogte waarmee hij als springer door had gekund. Dat was jammer voor de vorige eigenaar...ze had veel meer op hem kunnen verdienen als ze geduld had gehad. :o

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:15

Het zal echt afwachten worden. 1 van mijn merries was met 9 maanden al 1.50m. Nu is zij 18 en 1.54.5m. Compleet paardgefokt. Had gehoopt dat zij rond de 1.65m zou worden. Je kan er niks aan veranderen helaas...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:47

Het is genetisch vast gelegd hoe groot ze gaat worden, ik heb grote twjfels of je dit met trucjes kunt manipuleren. Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik niet zo goed snap waar je je druk om maakt, laat het dier lekker op haar eigen tempo groeien zonder dat daar in gemanipuleerd wordt! ;)

irene_isis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:56

Ik maak me gelukkig hier niet zo druk om maar wou gewoon graag de mening horen van anderen!! Ik begrijp jullie standpunten wel, alleen heb ik nu meerdere talentvolle paarden in handen gehad die te klein bleven en dacht misschien heeft iemand een gouden tip, zonder ernstige gevolgen, ik ga heus geen gekke dingen uithalen met mijn paarden want daarvoor ben ik veel te gek met ze!!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:59

Ik kocht vorig jaar een hengstje van 10 maanden die ca. 1,55 deed, nu is hij net 2 geworden en bijna 1,80. Mocht er iemand een gouden tip hebben om hem te laten stoppen met groeien... Klein is niet alles maar hier wordt je ook niet blij van.

irene_isis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 16:01

Haha, nee dat hoeft idd ook niet!! Wat een joekel!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:02

@TS: Zelfde hier ;) Mijn twenter was toen ze naar het land ging ook maar 1.56. Nu een paar maanden wachten tot september en dan kijken hoeveel ze gegroeid is ;) Ze heeft hetzelfde als jouw twenter: nooit uit verhouding geweest, en ze heeft ook geen groeispurt gehad.

Ik denk niet dat je er veel aan kan doen. Bananen voeren lijkt mij zeker niet te werken ;) Ik heb wel het idee dat ze in de zomer als ze op de wei staan sneller groeien, maar misschien komt dat ook wel omdat je ze dan een poos niet ziet :D

@dblijham: wauw wat een reus:)