[TI] Doordrammerige Tinker, slecht te houden!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GevlektBont

Doordrammerige Tinker, slecht te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:19

Heey Bokkers :)

Ik heb een verzorgtinkermerrie hier in Hongarije (vakantieland) genaamd Phoebe.
Mijn probleem met haar is, dat ze pas na 1uur normaal te rijden is.
Ze is ontzettend voorwaarts, niet normaal meer. Je legt je been 2cm naar achter en ze is al weg.
Niet dat ik dat zo erg vind, dan rijd ik toch gewoon op mijn gewicht?
Maar als ze eenmaal weg is, is ze erg lastig terug te krijgen. Je kan met heel je gewicht achterover gaan hangen, maar ze stopt dan ook pas nadat je nog een rondje door de bak bent gegaan op die manier. Mijn klik met haar is gigantisch, maar zo vind ik het rijden soms gewoon neit leuk meer :(:)
En met springen is het ook zo dat je pas 5m voor de sprong kunt gaan draven, en dan van daaruit springen, want anders scheurt ze in volle galop over de sprong, en op die manier zijn we allebei alleens op de grond beland. Haar eigenaar zelf rijd er ook niet veel op. Hoogstens 3x per week.
De rest mag ik doen als ik hier ben. Ik heb ook weleens geprobeerd met eerst longeren. Heb een halfuur staan longeren, ze was niet vooruit te branden, en toen ik erop ging zitten, was ze weer zo weg. En een dag alleen maar longeren is hetzelfde effect als een dag 2uur rijden, ze is de volgende dag meteen weer helemaal tureluurs. 8)7 Kan iemand ons helpen?!

Groetjes mij :)

Caira

Re: Doordrammerige Tinker, slecht te houden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:24

Het klinkt mij als vluchtgedrag in de oren. Dat zou kunnen betekenen dat ze moeite heeft met haar balans of dat er lichamelijk iets niet goed zit. Vooral ook omdat ze het niet doet aan de longe.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:25

Hoe ligt haar zadel, past dat goed?

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:34

@Caira, qua balans is alles in orde, lichamelijk is ze pas nog nagekeken, ivm ze 2 weken kreupel was, en we het zekere voor het onzekere namen en haar hele lijf hebben laten checken...
@linda_arnold, zadel ligt helemaal toppie :)

Het is vooral (volgens mij) dat ze gewoon heeeeeel gevoelig is aan het been etc. Weten jullie wat ik hieraan kan doen? Want we houden allebei van rijden, maar zo is het meestal niet echt leuk meer :o (behalve 1x in de 3 weken uitgezonderd soms dan := )
;Edit, ik wil helemaal niet zeggen dat ik het niet leuk vind om op haar te rijden hoor... :P

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:38

Owja, in galop wil ze soms nog weleens haar kont naar binnen doen, een soort van travers (maaar dan ongevraagd O:) )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:40

Dat duidt dus toch wel degelijk op balansproblemen....

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:44

En wat kan ik daartegen doen dan???
Want zou zo graag eindelijk normaal met haar kunnen rijden enzo...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:30

Lekker op vakantie :) Veel plezier

GevlektBont schreef:
Heey Bokkers :)

Niet dat ik dat zo erg vind, dan rijd ik toch gewoon op mijn gewicht?
Wat bedoel je hier mee? je kan met je zit veel dingen beinvloeden, evenals langzaam lichtrijden, etc. maar rijden op gewicht heb ik nog nooit gehoord.

Maar als ze eenmaal weg is, is ze erg lastig terug te krijgen. Je kan met heel je gewicht achterover gaan hangen, maar ze stopt dan ook pas nadat je nog een rondje door de bak bent gegaan op die manier.
Dat naar achtern gaan hangen met heel je gewicht zou ik echt niet doen. Je belast daarmee de achterkant van het zadel, en deze duw je ook nog eens erg hard de rugspieren in. Dit kan een paard pijn doen.
Als je achterover gaat hangen, zeg je eigenlijk tegen een paard dat ie harder mag, door de beweging van het paard en jouw zit die meebeweegt drijf je hem eigenlijk voorwaarts.
Wat je wel zou kunnen gaan doen is zwaar gaan zitten in het zadel, rechtop! niet achterover! en niet meebewegen, maar proberen zo stil mogelijk te zitten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit paard normaal gereden wordt? Hoe ervaren is het paard? Kan je niet eens vragen of de eigenaar eens wil laten zien hoe hij dit paard rijdt? Misschien krijgt het paard wel hele tegengestelde hulpen en is ie verward. En misschien daardoor wel heel rennerig.

Wat gebeurt er als je de teugels helemaal los laat? Dan haal je even de druk voor het paard eraf. je zou eens kunnen proberen of ie zo meer ontstpant.

Nou, hoe dan ook, geniet ervan! Mooi land en nog een tink ook +:)+

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 10:41

Met rijden op gewicht bedoel ik dat ik hem dan met een duwtje van mijn bekken laat lopen bijv.
En als je de teugels dan helemaal loslaat, gaat ze alleen maar harder, en heb je in 5 minuten een paard dat zich helemaal kapot zweet...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:43

Doe je met longeren het zadel wel al op? Probeer eens te longeren met losse beugels, dan 'went' ze misschien een beetje aan het gewibel van de beugels.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 11:00

Longeren de afgelopen tijden was altijd met zadel, en met losse beugels, omdat we beugels hebben die je amper op kan steken,.. En met zadel was omdat ik er daarna altijd opklom. Maar volgende week ga ik weer rijden, dan ben ik daar trouwens ook op paardenkamp dan heb ik alle tijd voor haar, dan zal ik alles eens uitproberen.. (Behalve longeren oid. longeerlijn is kapot :'))

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:17

Probeer in ieder geval niet terug te gaan hangen wanneer het paard ook gaat hangen en niet wil stoppen,
probeer dat met ophoudingen te maken en evt maak je een kleinere volte als je haar niet terug krijgt.

Wanneer jij tegen gaat hangen in haar mond zal ze alleen maar stugger en stugger worden en uiteindlijk zul je haar helemaal niet meer kunnen houden...

Veel overgangen proberen te rijden, wat tempo naar voren en wat meer terug nemen, zo veel afwisselen en zorgen dat ze licht op je hand wordt en blijft.

S6 en veel plezier daar nog!

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:19

Dankjewel!

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:54

Iemand die ons nog snel tips kan geven???
Ik ga morgen weg op kamp, naar dezelfde manege als dat Phoebje staat, dus kan dan niet meer kijken op internet :+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:02

Dit topic is alweer van een tijdje terug, en je leest dit waarschijnlijk pas als je al terug bent van vakantie, maar ik las het en wilde toch even reageren. Ik denk namelijk ook dat het een probleem met de balans is. Daar hoef je lichamelijk verder niets aan te zien en aan de longe ook niet, maar het is gewoon omdat er het ruitergewicht bij komt, dit verandert voor je paard vaak heel zijn manier van lopen.

Mijn pony heeft het lang niet zo extreem (gehad) als jij nu beschrijft, maar heeft ook van dat typische ren-gedrag vertoond. In galop heeft ze dat nu nog wel eens. Ik vind het eigenlijk wel logisch; als je zelf bijv. fietst krijg je ook meer balans naarmate je harder gaat.

Zeker als ze nooit veel gereden is lijkt dit mij het meest waarschijnlijke probleem. Wat voor mij wonderen heeft gedaan is toch het longeren. Zo langzaam mogelijk laten draven en zo langzaam mogelijk laten galopperen aan de longe, zonder dat je paard terugvalt in stap/draf. En met rijden op een volte laten lopen en daarbij niet teveel spanning op de binnenteugel (alleen af en toe een klein kneepje), buitenteugel wel aannemen en toch proberen te begrenzen met je buitenbeen. Als ze hier rennerig van wordt terug nemen met je zit en je buitenteugel en zo langzaam mogelijk proberen te laten draven (lukt echt niet meteen maar is wel makkelijker op de volte dan als ze door de hele baan kan sjeezen). Overgangen helpen ook heel veel. Galop zou ik me niet meteen aan wagen, maar stap/draf en dan tempowisselingen in draf; vaak schakelen.

Wat Gooya zegt over je zit is heel belangrijk, ik dacht eerst ook altijd dat terugzitten betekende achterover hangen, maar dat is alleen maar irritant voor jezelf en je paard. Dus blijf rechtop zitten, maak je schouders breed (doe alsof je super arrogant bent ;) ) en ontspan je benen. Dus let op dat je niet per ongeluk je been optrekt of juist afsteekt, gewoon je lekker lang maken (benen dus naar beneden en niet naar voren) en diep in en uit ademen. Blijf praten tegen je paard en maak je niet kwaad. Dit doet ze niet expres.

Ik vind dit wel een moeilijke situatie aangezien het een vakantiepaard betreft. Je kunt er dan een paar weken heel veel moeite in steken, maar als jij weer weggaat en niemand pakt die training op dan merk je er niks meer van de volgende keer dat je gaat.

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 17:25

bedankt voor eht reageren.
ik heb haar nu 5 dagen achter elkaar gereden, en vandaag+gisterging het super dus misschien is het gwn dat ze teveel energie heeft :P

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:19

Kan ook ;) maar sowieso hoe vaker je rijdt hoe beter het gaat. Dus ga maar lekker vaak rijden en veel plezier!

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:30

Dankje :D

liesvdwiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:28

Rij je nog steeds op Phoebe (van de Gorterstraat) in Hongarije ?
Gr.
Rob