Kan kribbebijten kwaad bij dracht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Kan kribbebijten kwaad bij dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 13:32

De vraag zegt het al: kan kribbebijten kwaad voor de dracht?
Mijn merrie staat 16 uur per dag op het land. Maar af en toe dan loopt ze richting een paaltje om daar een tijdje lucht te zuigen.
Daarna gaat ze wel weer gewoon verder met eten. De palen zijn wel bewerkt met carboleum. Ik weet niet in hoevere dit schadelijk is voor de dracht.

MariekeA

Re: Kan kribbebijten kwaad bij dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:39

Lijkt mij niet. Meeste lucht gaat gewoon de longen in en komt er dus ook weer uit.
En dat beetje lucht dat misschien wel in maagdarm/kanaal komt, is te verwaarlozen in vergelijking met al die darmgassen die daar al zitten door verteringsproces.

Wel is de vraag waarom de merrie dat doet. Is het gedrag dat overgebleven is van vroeger, of heeft ze wellicht last van maag/darmen o.i.d.?? Wellicht dat de oorzaak van het gedrag wel een probleem kan zijn.

paard89

Re: Kan kribbebijten kwaad bij dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 16:37

Ze doet het al zo lang dat het een gewoonte is geworden. Last van darmen etc. heeft ze niet.
Lijkt me toch niet echt goed, luchtzuigen op een carboleum paal. Die stoffen zijn ook niet echt goed voor je.