Grote barrok type hengst ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Grote barrok type hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 02:08

Mijn zusje heeft een prachtige merrie, kwart fries, 3 kwart kwpn. Super pony ( 156 ) met prachtige gangen, kan super dressuur matig lopen en heeft een barokke uitstraling. Echter mijn zusje word steeds maar langer, en de merrie steeds maar ouder.
Nu zijn we ons aan het orienteren voor een opvolger van deze merrie, het liefst een nakomeling van haar. We zouden graag haar bouw en uitstraling ( barrok type ) behouden alleen dan een stukje groter.
We hebben al gedacht aan een andulusier of lustiano, deze types zijn alleen nogal klein.

Kennen jullie een dekhengst die groot aan de maat is, maar ook wat barroks heeft ? Of zouden de barokke genen van onze merrie sterk genoeg zijn en is het beter gewoon een groter kwpn hengst te kiezen ?

Het gaat om deze merrie
Afbeelding

Nog even wat edit!

Haar nakomeling moet een all-round paard worden, en het liefst een beetje koel in het hoofd. De merrie zelf is vrij heet en behoorlijk voorwaarts. De merrie is best gaande rijpony geweest en heeft dus vrij sterke gangen. Voor keur gaat uit naar dressuur type.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 03:16

Voordat straks de discussie weer losbarst over kruisingen en wildfokken wil ik je in ieder geval een nuttige tip meegeven ;)

Goed van je dat je zo serieus nadenkt over een vaderdier, aangezien t ook een paardje voor jullie wordt en niet voor de verkoop dacht ik zelf meteen aan een kruisingfries. ken je niet iemand met een mooie grote xfries hengst? Je kunt wel een stamboekhengst gebruiken maar dat is zo duur...

Hebben jullie wel eens aan een arabofries gedacht? Beweging, uitstraling, uithoudingsvermogen en grootte!

Of als je voor een ander kleurtje wil gaan een frederiksborger? Barokke -ik ga voor je door t vuur- sportpaarden. Ik ben niet bekend met de dekkosten ervan helaas. Anders misschien een groninger?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 03:36

Wil je meer het luxere of groffere erin?
Ik moest bij je titel aan Prince denken, een Shirehengst (hoogte valt mee hoor),
http://www.devonwood.nl/prince-website/prince5bg.jpg
Echter is dit wel iets anders dan een andalusier of lusitano :=
Prince is onwijs koel in het hoofd, en zo onwijs makkelijk. Die staat op evenementen gewoon los met op- en afzadelen, hij brult wel naar merrie's, maar zolang baasje niet zegt dat hij er heen mag denkt hij daar niet eens aan. Eer gisteren heb ik er een stukje op mogen rijden (op de terugweg van een buitenritje even geruild, voor een weide met merries :+ ), in de bak loopt hij ook erg makkelijk, heerlijk soepel en makkelijk rond. Alleen het springen, daar twijfel ik over :Y) Mocht het je wat lijken kan je gerust contact met de eigenaren opnemen, http://www.devonwood.nl Ze hebben eventueel nog een iets grotere, zwarte Shire, deze is iets langer in de rug en staat wat hoger op de benen. Echter vind ik daar persoonlijk een stuk minder barrok aan :o

Jessix

Re: Grote barrok type hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:02

Wat vindt jij klein? Mijn lusitano is zeker 1.65m.. En zo zijn er nog wel meer tegenwoordig.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:18

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:19

Ik denk dat je met een Groninger hengst goed uit bent, bijv. Orbaldo II, doet het goed in de sport en beschikt daarbij ook nog eens over een dosis Groningse nuchterheid.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:31

Jessix schreef:
Wat vindt jij klein? Mijn lusitano is zeker 1.65m.. En zo zijn er nog wel meer tegenwoordig.

Idd, er zijn heel veel grotere andalusiers en lusitano's. Mijn moeder wilde geen andalusier omdat ze zo klein zijn. Toen heb.k dr maar overgehaald om toch te gaan kijken, en ze is er zeker wel van overtuigd dt ze lang niet allemaal klein zijn! Worden juist veelal groter gefokt omdat er vraag naar is.
Als je bij verschillende fokkers gaat vragen weet ik zeker dat je zo een grote lusitano of andalusier hebg. Vader van mijn lusitano was geloof ik 1.64 en ze zijn er ook wel rond de 1.70..

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:41

ik zou voor een groninger gaan,
hele fijne gebruikspaarden met een cool karakter !

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:51

Als je van het ras de Lusitano houdt, zijn er zeker ook grote hengsten te vinden die bij je paard zouden kunnen passen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:56

_Lot schreef:
Wil je meer het luxere of groffere erin?
Ik moest bij je titel aan Prince denken, een Shirehengst (hoogte valt mee hoor),
http://www.devonwood.nl/prince-website/prince5bg.jpg
Echter is dit wel iets anders dan een andalusier of lusitano :=
Prince is onwijs koel in het hoofd, en zo onwijs makkelijk. Die staat op evenementen gewoon los met op- en afzadelen, hij brult wel naar merrie's, maar zolang baasje niet zegt dat hij er heen mag denkt hij daar niet eens aan. Eer gisteren heb ik er een stukje op mogen rijden (op de terugweg van een buitenritje even geruild, voor een weide met merries :+ ), in de bak loopt hij ook erg makkelijk, heerlijk soepel en makkelijk rond. Alleen het springen, daar twijfel ik over :Y) Mocht het je wat lijken kan je gerust contact met de eigenaren opnemen, http://www.devonwood.nl Ze hebben eventueel nog een iets grotere, zwarte Shire, deze is iets langer in de rug en staat wat hoger op de benen. Echter vind ik daar persoonlijk een stuk minder barrok aan :o

Wat een waanzinnig gave hengst!!! Alleen zoeken we net iets luxers....
En 1,65 vind ik persoonlijk niet groot. 1,65 zou een prima hoogte zijn voor mijn zusje, maar ik ben bang als je 1.65 kruist met de merrie van 1.56 er geen 1.65 uit komt....
Ik ga eens even wat onderzoek doen naar de arabo friesen.

Dank voor alle tips!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:44

Ja dan houdt het denk ik op wat betreft de lusitano's en andalusiers..

Om je een beeld te geven, mijn paard is nu minimaal 1.65 komt uit een merrie van max.1.55 en een vader van 1.70. Mijn paard is nu net 4 en als lusitano zijnde dus nog in de groei. (hopelijk niet al te veel meer ;)) Maar bij deze maten houdt het denk ik wel op..

Sommige merries (en hengsten) vererven groot. Kijk ook even naar de ouders van de merrie om enig sinds hoogte te kunnen bepalen. Maar fokken blijft natuurlijk gokken. Mijn andere paard (EV) komt uit een merrie van 1.64 en een hengst van 1.70m en is zelf 1.86m !!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:53

waarom geen fries? er zijn tegenwoordig genoeg friese hengsten die over veel maat beschikken en vele mooie combinaties van luxe en barok. beart is een hengst met veel maat en fokt ook nog goed. ook zijn maat geeft hij door aan zijn nakomelingen. aangezien de merrie al fries bloed heeft zou ik het niet eens zo'n gekke keus vinden.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 14:02

@ Lianne. Beart is een prachtige hengst, echter zijn wij geen friesen fan, en juist doordat de merrie al fries bloed heeft wil ik er geen friese hengt op, ik ben bang dat het friese dan te veel naar voren komt. En dat zoeken we niet.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:16

okee dat wist ik niet. heb ook nog wel een zwarte andalusier in de aanbieding hoor :P 1.64m. maar goed je gaf al aan dat je dat qua stokmaat niet wilde. al moet je wel goed nadenken over het feit dat een veulen zich aanpast aan de merrie. dus je kunt wel een grote hengst van 170m erop zetten maar dat betekent niet dat er ook een veulen met maat uitkomt. de ouders van mijn paarden zijn beide ook dik 170m en hij is maar een ukkie met zijn 162m. hoogte van de ouders zegt iets, niet alles. voor het plaatje vind een een luxe andalusier heel goed passen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:20

Even een rondje Barock pinto doen?
Daar zitten ook hele leuke hengsten in en als je er een veulen uit haalt dan heb je kans op een bont paardje!!! :D

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:12

Nee maatje kwpn zal niet zomaar uot een lusitano of andalusier komen :p maar dat vind ik niet erg haha. Tis natuurlijk altijd afwachten, mijn moeder is 1.75 en mn vader 1.83. En ik ben 1.66:p dat kan met paarden natuurlijk ook gebeuren. Haha. Barock pinto is ook leuk ja! Of frederiksborger.