drachtige merrie met hengsten gedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

drachtige merrie met hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 22:36

Wij hebben een mini merrietje gekocht en ze zou drachtig moeten zijn. Wij hadden verwacht dat het veulen ondertussen gearriveerd zou zijn, maar helaas.
Ze heeft wel wat uier en ook wat oedeem voor de uier, maar dat zien we al vanaf het moment dat de wintervacht eraf ging.
We hebben haar niet hengstig gezien.
We hebben een Wee foal checker gedaan en die gaf aan dat ze niet drachtig is.
Ze heeft niet een extreem dikke buik.
Nu springt ze steeds als een echte hengst, met geluid en vastbijten, op haar weidemaatje als die hengstig is.
Wij hebben al aardig wat veulentjes gefokt maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Invoelen kan niet i.v.m. haar grootte, maar zou ze bijv. gescand kunnen worden zonder dat de hand van de dierenarts mee naar binnen gaat? Onze gedachtenkronkel: als er een veulen inzit dan moet het al aardig ver zijn en dan hoeft de camera maar een heel klein stukje naar binnen, voordat de camera iets zou moeten zien.
Of een transcutane (uitwendige) scan?

Aan welke kant ligt het veulen? We menen wel regelmatig de buik te zien bewegen, maar eerlijk gezegd ga je ook een beetje hallucineren als je er steeds naar kijkt.

Ik hoop dat iemand wat antwoorden voor me heeft. Als ze niet drachtig is dan moet ze nl. als de donder op dieet.
Vooral dat hengsten gedrag ben ik erg benieuwd naar.

amyz

Re: drachtige merrie met hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:39

Een hele tijd terug liep er ook zo'n topic en toen reageerden veel mensen dat merries soms hengstengedrag gaan vertonen als ze drachtig zijn van een hengstveulen... Zou het verder iig niet weten :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:47

DA met hele fijne handen zoeken, die kunnen ook de kleinste mini's invoelen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:57

Opvoelen is geen probleem hoor. Het zou niet best zijn als dat niet kon. Onze minischaapjes zijn een stuk kleiner dan minipony's en daar moeten we ook in om ze te verlossen. Of als een pony koliek heeft dan moeten ze ook leeggehaald. Ik heb hier 22 mini's en grotere shetten en die worden gewoon opgevoeld als dat nodig is.
Het gedrag zou inderdaad gewoon hengstigheid kunnen zijn of dominatiegedrag. Hier springen merries ook wel op anderen.Van een drachtige merrie heb ik dat nog nooit gezien. Op dit moment heb ik een hoogdrachtige merrie staan, die is zo dik dat het lijkt of er een ton overdwars in zit. Het veulen laat de hele merriebuik schudden, die beweging is niet te missen.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:59

Dat deed mijn merrie ook! En dr is een knap merrie veulen uitgekomen :p

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 09:17

Dus invoelen kan wel door een vrouwelijke dierenarts met kleine handjes?
Inderdaad bij een schaap en als ze koliek hebben moet je toch ook wat.
Ons was verteld dat het voor de mini's zo ontzettend vervelend/pijnlijk is dat ze bij de muren omhoog klimmen, nou dan laat je het dus wel uit je hoofd.
Ook de meerdere dierenartsen die ik heb benaderd zijn er niet happig op ivm het beschadigen van de merrie.

Bedankt voor de reacties.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:23

Mijn merrie vertoond ook dat hengstengedrag maar is zeker weten niet drachtig. Zou ook heel graag willen weten waar dat gedrag vandaan komt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:18

Mijn hoogdrachtige merrie vertoonde een aantal dagen voor het veulenen ook hengstengedrag met al het onvoorspelbare erbij. Ze 'dekte' toen ook andere merries. Gierende hormonen kennelijk. :D :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 12:42

Die gierende hormonen heeft zij nu toch zeker al 2 maanden en dominantiegedrag zou natuurlijk kunnen maar de merrie die ze dekt is veel dominanter dan zij.

We willen het nu weten. Ik heb een afspraak gemaakt met een (vrouwelijke) dierenarts. Afgesproken met de mede-eigenaar dat als ze 'tegen de muren omhoog gaat' tijdens het invoelen, dan stoppen we en dan wachten we maar weer gewoon af. Wat wel erg lastig is want over 1,5 week gaan we op vakantie en hoe moet ik de oppas voorbereiden op een eventuele bevalling?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 20:23

Mevrouw is niet drachtig.
Het invoelen was geen enkel probleem.
Volgens de dierenarts kwam het hengstengedrag wel voor vlak voor de hengstigheid, maar dat is in Loesje haar geval niet zo.

Ik ben blij dat het invoelen/scannen zo makkelijk ging en ik ben blij te weten waar we aan toe zijn.