[KG] Welke kleur is mijn schimmel geboren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

[KG] Welke kleur is mijn schimmel geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 20:21

Daar ben ik al een poos benieuwd naar :D

Ik heb Thylja geimporteerd van IJsland, het is dus geen achtertuin veulen waarvan ik even de fokker kan bellen om te vragen welke kleur ze geboren is. Dus nu heb ik een schimmel die als ik haar 'virtual mate' de kleuren palomino, buckskin en smoky aan haar veulens geeft. Ik vraag me nu dus af welke kleur Thyl eigenlijk geboren is.

In Wordfengur (ijslander database) staat ze geregistreerd met kleurcode 0900 wat betekend: Schimmel, geboortekleur onbekend, geen aftekeningen. Nu heeft het diertje een sneb, dus eigenlijk klopt die code al niet.

Vader: Schimmel met onbekende geboorte kleur
Opa: Schimmel, zwart geboren geen aftekeningen
Oma: Bruinzwart, geen aftekeningen

Moeder: Schimmel, zwart geboren geen aftekeningen
Opa: Schimmel zwart geboren, geen aftekeningen
Oma: Onbekend

Verder nog wat bruintjes en vossen voor zover ik gezocht heb. Van oma, en oma's voorouders zijn geen kleuren bekend (ijsland weer ;) ).

Thylja heeft een zwarte huid onder haar vacht, onder manen en staart is de huid roze, haar snebje is alleen zomers te zien en ook roze :P

Als ik haar 'virtual mate' met een voshengst komen de volgende kleuren eruit: vos, zwart, bruin, Palomino, buckskin, Black smokey (en schimmel als additional colour natuurlijk.)

Ben benieuwd of iemand dit uit kan pluizen :D Ik heb weinig verstand van kleurtjes maar als ik moet gokken zeg ik palomino, vanwege de roze huid in haar manen en staart.

Foto's van Thylja in mijn profiel :)

Schimpje

Re: [KG] Welke kleur is mijn schimmel geboren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:26

Een schimmel met weinig pigment kan ook een roze huid hebben.. Roze huid is niet gegarandeerd palomino. Ook door de zwarte voorouders is niet zo snel te achterhalen of ze creme zou dragen, want een smokey black ziet er ook uit als een gewone zwarte.. Vermoed dat ze eigenlijk geen creme draagt, dus zou je nooit palomino/buckskin/smokey black kunnen hebben/krijgen..

Wat je zou kunnen doen is een DNA kleurtest, hierbij kom je te weten of ze vos/agouti/creme factor draagt, en zo kun je kijken wat er "onder die schimmel" zit verborgen.. Dat is de enige manier die zekerheid geeft!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 20:34

Volgens worldfengur kan ze dus wél palomino, buckskin en smokey krijgen := Met de percentages erbij. Of zit de fout in worldfengur?
Er staat ook dat er een DNA test gedaan is... maar de uitslagen zijn ook op Ijsland achtergebleven vermoed ik. Ook geen idee wát ze gecontroleerd hebben aangezien er van de ouders geen DNA bekend is. Niks om mee te vergelijken dus... 8)7

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:46

Vader: Schimmel met onbekende geboorte kleur
Opa: Schimmel, zwart geboren geen aftekeningen
Oma: Bruinzwart, geen aftekeningen

Oma kan dus zwart (Brun) of zwart-smoke zijn, opa is zwart, dus paps is zwart, zwart-smoke, vos of isabel! (onder het schimmel).
(uit twee heterozygote zwarten kan wel degelijk een vos komen, en als oma een creme gen heeft dus ook een palomino)

De moeder heeft als basiskleur zwart, dus jouw paardje heeft zwart, zwart-smoke, vos of palomino als grondkleur.
Als inderdaad de huiskleur onder de manen roze is, dan kun je er rustig van uit gaan dat ze als grondkleur palomino heeft.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 21:18

Crap, ik kan niet meer editten, hier de kleuren in het IJslands, en kleurcodes.

Vader: Schimmel met onbekende geboorte kleur (0900) Grá
Opa: Schimmel, zwart geboren geen aftekeningen (0200) Grá f.Brún
Oma: Bruinzwart, geen aftekeningen (2200) Móbrunn

Moeder: Schimmel, zwart geboren geen aftekeningen (0200) Grá f.Brún
Opa: Schimmel zwart geboren, geen aftekeningen (0200) grár
Oma: Onbekend

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:46

Heb je al op Stormhestar gekeken? Daar wordt aangegeven dat ze een schimmel/isabel is. Oma aan vaderskant (Nótt) staat daar als: Rappe/Cream/Leuchtrappe (21), haar vader is een vos en haar moeder ook een Rappe/Cream/Leuchtrappe (21).

Op Stormhestar zie je ook mooie gekleurde vakjes als je bij de afstamming van een paard kijkt, misschien heb je daar nog wat aan. Dit is Thylja: http://www.stormhestar.de/german/horse_ ... sp?ID=4991

Totaal offtopic, maar ze is ver weg familie van Jónas. :Y) Via Hordur frá Kolkuósi.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 21:50

Ah, stormhestar had ik al een poos niet op gekeken nadat alles gedelete was. In ieder geval is Stormhestar (of was) door willekeurige mensen ingevult. Een 1 of ander meisje dat Thyl op de Holakot site had gevonden had haar in Stormhestar gezet maar daar klopte toen echt geen bal van. Anyway... ik vind het dus minder betrouwbaar dan WF :D Maar ik ga toch even kijken.

Edit: Dit is denk ik van WF afgehaald :D Maar dan vertaald naar voor iedereen begrijpelijke blokjes. Heel prettig haha! Ik was er inmiddels achter dat Nótt Móbrunn is en niet gewoon Brún. Goh je leert nog eens wat op deze manier :D
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 08-07-11 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:52

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:12

Gewoon laten DNA kleur testen op zwart/rood (Extension gen), agouti en creme ... dan weet je wat haar geboorte kleur is geweest en wat ze als genetisch kleuren bagage meedraagt.

De uitgevoerde DNA test is hoogst waarschijnlijk een DNA ouderschaps test om vast te leggen dat haar vermelde ouders inderdaad haar biologisch ouders zijn. Heeft niets te maken met haar kleur.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 13:54

Thokkadisje schreef:
..... van de ouders geen DNA bekend is....

Ouderschap gaat lastig als er geen DNA van de ouders is :)

Bedankt voor alle antwoorden. Ik hou het dus maar op Palomino. Een kleurentest ga ik in ieder geval niet doen. Het is leuk om te weten welke kleur ze geboren is maar aangezien ze rijpaard is en geen fokmerrie én mocht ze ooit gedekt worden de kleur wel het allerlaatste waar ik op zou selecteren, lijkt me een kleurentest weggegooit geld :)

Ik was gewoon benieuwd wat jullie ervan dachten :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:34

Citaat:
Er staat ook dat er een DNA test gedaan is... maar de uitslagen zijn ook op Ijsland achtergebleven vermoed ik. Ook geen idee wát ze gecontroleerd hebben aangezien er van de ouders geen DNA bekend is. Niks om mee te vergelijken dus...

Normaal wordt om de afstamming van het veulen te bevestigen en officieel vast te leggen wordt er wel dergelijk DNA van de moeder en vermoedelijke vader genomen en deze dan via een DNA test op ouderschap vastgelegt. DNA van de ouders is misschien niet in Nederland bekend maar hoogst waarschijnlijk wel in Ijsland!!

En als je een kleur zou moeten kiezen dan zou ik eerder valk-schimmel of smokey-black-schimmel nemen dan palomino-schimmel aangezien moeder zwart geboren is en er bij de vaderlijn meer zwart en bruin zit.