Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Geryon schreef:Ik wil het hem niet afleren, vandaar ook het afleren tussen haakjes. Ik wil het hem afleren dat hij automatisch in telgang gaat. Hij moet automatisch in draf gaan en met een bepaalde hulp in telgang gaan. Dat bedoel ik.
hestejente schreef:Geryon schreef:Ik wil het hem niet afleren, vandaar ook het afleren tussen haakjes. Ik wil het hem afleren dat hij automatisch in telgang gaat. Hij moet automatisch in draf gaan en met een bepaalde hulp in telgang gaan. Dat bedoel ik.
Maar of je dat ook gaat lukken? Als hij voorkeur heeft voor de laterale gangen zal hij eerder tölten of zwijnen/telgangen dan draven, en heb je voor draf dus "bepaalde hulpen" nodig.
Wat ik denk dat met dit paard aan de hand is is een gebrek aan balans onder het zadel. Dat kun je verbeteren met de tips die al gegeven zijn: overgangen, buigen, voltes, balkjes draven en vooral: tijd. Voorlopig niet mee galopperen, als hij alleen vanuit een harde draf aangaloppeert heeft hij de kracht en balans nog niet om in evenwicht (aan) te galopperen, wat je ook weer ziet in dat hij sprong verliest wanneer het tempo omlaag gaat. Laat 'm eerst sterker worden in stap, daarna in draf. Hij heeft gekoerst, in zo'n koers gaat het allemaal om snelheid, dus stuwen. Nu moet hij rijpaard worden en moet hij dus leren dragen. En dat lukt niet binnen een week, of binnen een maand.
En verder: toen ik de OP las hoorde ik de stem van mijn lesmevrouw in mijn hoofd: verandering van richting is verandering van gang. Er zijn nou eenmaal paarden waarbij draf en de laterale gangen erg dicht bij elkaar liggen, en die paarden kunnen dan in tölt/telgang of juist in draf vallen als je een wending of een volte rijdt. Het is een kwestie van leren aanvoelen hoe je het paard in de wending ook in de gang houdt die je bedoelt, en dat kan erg lastig zijn zonder goede begeleiding (en met goede begeleiding trouwens ook)
Veel succes.
Imre schreef:Da's inderdaad meneer ASkars.
Paard kan dit zo te lezen in verschillende tempi, dus van stap-snelheid (Schweinepass) tot echt rentempo telgang en alles wat er tussenin zit. Omvallen in een bocht zal niet zo gauw gebeuren, tenzij hij echt heel erg hard gaat.
TS, de tip om begeleiding te zoeken van iemand die IJslanderles geeft is al voorbij gekomen. In welke regio zit je? Misschien kunnen de IJslandermensen in het topic je aan iemand helpen.
Geryon schreef:Daarom denk ik ook dat hij altijd rentelgang heeft mogen doen (dat zal best, als koerspaard) en daarom ook vast is gaan zitten (werd alleen als koerspaard gebruikt)
Geryon schreef:Zijn hele draf bestaat uit telgang, als ik aandraaf wilt hij gelijk al harder in telgang, maar als ik hem terug neem, gaat hij gewoon langzaam in telgang. Het is dus echt zijn draf voor hem.
WendyBZ schreef:Geryon schreef:Daarom denk ik ook dat hij altijd rentelgang heeft mogen doen (dat zal best, als koerspaard) en daarom ook vast is gaan zitten (werd alleen als koerspaard gebruikt)
eeh, neeAls een Draver in de koers telgangt wordt hij eruit gegooit, ze moeten namelijk draven. Telgang is helemaal niet gewenst bij Dravers.
Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat het over het algemeen een balansprobleem is. Rechtuit rijden is niet moeilijk (al is dat soms ook moeilijk genoeg) maar in de bochten is een uitdaging. Ik ken er genoeg die in de bocht gaan huppen, telgangen, tolten. Ik zou hem vooral niet door laten rommelen, want daar wordt het niet beter van. Zoek goede instructie die je kan helpen om de telgang eruit te rijden, door de balans verbeteren.
Imre schreef:Geryon schreef:Zijn hele draf bestaat uit telgang, als ik aandraaf wilt hij gelijk al harder in telgang, maar als ik hem terug neem, gaat hij gewoon langzaam in telgang. Het is dus echt zijn draf voor hem.
Probeer bij het aandraven eens om geen teugelcontact te hebben, een beetje verlicht te gaan zitten en hem heel rustig in draf te zetten. Dus niet ineens een flinke hulp geven, maar een halve ophouding geven om aan te geven dat er iets gaat gebeuren, je hand wat naar voren, gewicht wat uit het zadel en als hij dan nog niet iets harder gaat een klein beetje been geven. Hij zal vast eerst een paar passen telgangen, maar als je een beetje verlicht blijft zitten en het teugelcontact minimaal houdt kan hij de draf zelf vinden, afhankelijk van hoe stijf hij is. Het is erg moeilijk te beoordelen en tips te geven zonder jullie in het echt of op een filmpje te hebben gezien.
Als hij vanuit galop in telgang valt, rustig terugnemen naar stap en opnieuw proberen. Niet laten doorlopen in de telgang, dat moet je voorlopig echt even voorkomen.
In jouw omgeving zitten veel IJslandermensen. Mocht je namen willen hebben dan kan je altijd een PBtje sturen.