Diepvries sperma overkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Diepvries sperma overkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:19

:wave:

STEL:
Je hebt een paard dat inmiddels ruin is, een heel goed sportpaard met een erg mooie afstamming - allemaal sporttoppers.
Er is veel interesse in dat paard en mensen vinden het jammer dat hij geen hengst meer is...
Er staat echter wel nog wat 'in de vriezer'... Maar dat is in het bezit van de vorige eigenaar.

Wat zouden jullie doen? Is het een idee om het zaad over te kopen?
Of wordt dat over het algemeen niet gedaan als er niet meteen een merrie is?
En ook -misschien een hele domme vraag- hoe lang blijft 'dat' eigenlijk goed? :')
Laatst bijgewerkt door petraaken op 04-07-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

Equiine

Re: Stel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:21

Als je er echt voor wilt gaan om een veulen te fokken, ja, dan kan je het zaad overkopen.
Maar zoek eerst idd. een goede merrie.
Als je 'het' in de vriezer plaatst blijft 't een heeeele lange tijd goed. :j
( lijkt mij, ben er niet zeker van :P )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:22

Dat zou ik alleen doen als er echt serieuze intresse is, dus een duidelijk JA van meerdere merrieeigenaren.
Maar dan nog heb je geen goedgekeurde hengst en wat dat betreft is er keuze genoeg met betere afstamming en betere sportprestatie's dus ik zie de meerwaarde niet zo.

Floris25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:03

Je kunt het niet gewoon in de diepvries bewaren, moet in speciale stikstofcontainer.
Vraag dat na bij een hengstenhouder in de buurt. Deze wil het misschien wel voor je bewaren.
Waarom niet in de container laten waar het in zit en er gewoon een merrie bij laten dekken.
Het loont eigenlijk alleen als het "'echt een goeie" is.
Succes

fenster

Re: Diepvries sperma overkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:51

Zoals ik het begrijp is dit paard als hengst zijnde niet gekeurd voor een stamboek? Welke beweegredenen zijn er dan om een merrie ermee te dekken :)?