[KG] Kleurmogenlijkheden met fokken van een cremello?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suckerpunch

[KG] Kleurmogenlijkheden met fokken van een cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 23:12

Aangezien mijn merrie het komende jaar nog zal moeten herstellenv an een peesblessure en ik genoeg andere paarden tot mijn beschikking heb om te rijden kwam het idee om haar te laten dekken.
Het betreft hierom een haflingermerrie van 6, mooie papieren, goede premie en Z dressuur.
Ik vind een valkje heel erg gaaf, en hou van speciale kleurtjes.
Hoe zit het met de kleuren die mogenlijk zijn en wat zijn goede cremmelo hengsten waar ik nog papier bij kan krijgen?
alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-07-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Sappos

Re: Kleurmogenlijkheden met het fokken van een cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:14

kijk ten eerste naar wat je wil verbeteren bij je merrie. Dat is een stuk belangrijker dan de kleur. Als je jouw merrie met een cremello hengst dekt heb je 100 % kans op een palomino veulen. Als je dan toch op kleur wilt fokken vind ik de Du Bois hengsten echt geweldig. Zij hebben een prachtige cremello staan. Ik weet niet hoe het gaat met inschrijven bij een stamboek maar zou denken dat het evt veulen wel bij het NRPS ingeschreven kan worden.
Dek je met een perlino dan heb je de kans op smokey black (voor het zicht zwart) valk of palomino. Je weet natuurlijk niet of jouw merrie wel of geen agouti draagt (het gen voor bruin wat niet toont op vossen).

stalmilagro

Re: [KG] Kleurmogenlijkheden met fokken van een cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:00

met een cremello dekken wil niet zeggen dat je 100% kans hebt op palomino.
Ook heb je kans op smokey black en valk.
Maar ligt eraan welke kleur je merrie is.
Is ze vos, dan krijg je wel een palomino eruit.
Neem aan dat je merrie bruin, vos of zwart is?
Maar inderdaad, kleur staat op de tweede plaats.
Naar exterieur en beweging kijken, zodat je weet welke hengst op je merrie past is het belangrijkste.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:12

stalmiracle schreef:
met een cremello dekken wil niet zeggen dat je 100% kans hebt op palomino.
Ook heb je kans op smokey black en valk.
Maar ligt eraan welke kleur je merrie is.
Is ze vos, dan krijg je wel een palomino eruit.
Neem aan dat je merrie bruin, vos of zwart is?
Maar inderdaad, kleur staat op de tweede plaats.
Naar exterieur en beweging kijken, zodat je weet welke hengst op je merrie past is het belangrijkste.

Staat toch duidelijk in de openingpost dat het om een Haflinger gaat. En die zijn bij mijn weten vos.
Dus met cremello 100% kans op palomino.
Wil je valk, zul je moeten zoeken naar een perlino.
En dan heb je 50% kans op valk en 50% kans op palomino.

Of je bij een dergelijke kruising een papier kunt krijgen is nog maar de vraag. Ik weet van ten minste 1 cremello Quarter die in Nederland ter dekking stond, of hij dat nog doet (en of hij nog leeft en voor paarden buiten het ras ter beschikking staat weet ik niet).
Maar zoek maar even op Vandals Gold Cream.
En Quarter x Haflinger kan mooie veulens geven.
Het halfquarter papier wat je er eventueel bij kunt krijgen is echter niet van toegevoegde waarde.

*Edit: Vandals Gold Cream is verkocht, staat niet meer in Nederland.
Voor meer namen van Cremello en Perlino Quarter Horses

https://ssl.bokt.nl/forums/viewtopic.ph ... &t=1033437

Topic is al ouder dus info zou weleens verouderd kunnen zijn.

En PB anders Peterina eens voor namen van Palomino/Cremello hengsten van andere rassen...

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:32

oeps inderdaad! eroverheen gelezen ... ja dan moet je op zoek naar een perlino en dan heb je nog niet 100% kans op valk.
en moet het speciaal een dekhengst zijn dan?
aangezien het toch een kruissing word ...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:38

http://www.casalusitano.nl/lusitano-dekhengst.html
Zo uit m'n hoofd heb je dan kans op palomino, smokey black of valk. Op de site kan je ook filmpjes van hem onder het zadel vinden. Bij het lusitanostamboek kan je een cruzadopapier aanvragen.

Ontzettend knap trouwens dat je een 6-jarige haflinger al in het Z hebt, petje af!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:22

Een goede PERLINO hengst die ook nog homozygoot is voor Agouti is de Equus Kinsky hengst, 'Baron'.
Hij is een hengst met een fijn karakter die braaf en betrouwbaar is in de omgang. Zijn veulens zijn goed van karakter, groot ramig, met extra beweging.
EN je krijgt pedigree en EU-erkend stamboek papieren bij (Royal Belgian Palomino Stamboek zowiezo, en op aanvraag NRPS)

Staat ter dekking in Nederland bij http://www.hs-meijer.nl/
Zijn eigenares' site: http://www.kinskystable.nl/paarden/hengst/baron.html

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:41

maar homozygoot voor agouti betekend toch niet dat hij geen palomino's fokt? want zie namelijk een foto van palomino nakomeling van hem staan vandaar

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 01:12

Palomino is niet mn favoriet, kan ik net zo goed met een haflinger fokken ;)
Merrie staat mooi in het model, fijne nek, luxe hoofd, ruim achterbeen en een goede stap draf en galop. Uitgestrekte draf is ook super, heeft veel talent. Is op 7 jarige leeftijd Z2 met genoeg voor ZZ-l maar staat nu weer in opbouwtraining.
Bedankt voor de suggesties! ik vind baron mooi maar wel groot, bu bois hengst had ik ook gezien maar als er 100% kans op palomino is dan valt hij af. Quaters zijn fijne dieren maar dat durf ik niet aan qua bouw, wil er een dresuurpaardje mee fokken. Hoe zou ik NRPS papier bij baron kunnen vragen? zoja dan ga ik eens bellen, mss kan ze nog via KI :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:07

Als je dekt met een goedgekeurde hengst van een ander stamboek, kan je bij het NRPS een papier van het sportregister aanvragen. Dat heb ik met mijn kruising paint / haf ook gedaan.

Overigens vind ik palomino toch wel een andere kleur dan het zweetvos van de haflinger. Daarbij krijg je als je de haf kruist met een warmbloed toch wel een ander type paard, waardoor de nakomeling er waarschijnlijk niet uit komt te zien als een doorsnee haflinger!

Is je merrie nou zes of zeven? Klaar voor ZZL lijkt me wel heel snel voor een Haf op die leeftijd :?
Succes met haar drachtig krijgen.

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:30

Sammyoo schreef:
Als je dekt met een goedgekeurde hengst van een ander stamboek, kan je bij het NRPS een papier van het sportregister aanvragen. Dat heb ik met mijn kruising paint / haf ook gedaan.

Overigens vind ik palomino toch wel een andere kleur dan het zweetvos van de haflinger. Daarbij krijg je als je de haf kruist met een warmbloed toch wel een ander type paard, waardoor de nakomeling er waarschijnlijk niet uit komt te zien als een doorsnee haflinger!

Is je merrie nou zes of zeven? Klaar voor ZZL lijkt me wel heel snel voor een Haf op die leeftijd :?
Succes met haar drachtig krijgen.

mijn merrie is volgens haar papier net 7. We hebben genoeg punten voor de ZZ-l, misschien scheelt het dat ik al in de M2 met haar begonnen ben. :) En dat kan je best vinden, ik heb haar gekocht als sportpony met een hele goede basis en kan zelf redelijk rondsturen al zeg ik het zo. ;)
Bedankt voor je reactie over het sportregister, zal daar eens op googlen.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:39

inderdaad ... een haflinger is geen palomino, want draagd geen creme gen.
en al dek je haar met een perlino, weet je nog niet zeker of er een valk uit komt ...

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:39

stalmiracle schreef:
inderdaad ... een haflinger is geen palomino, want draagd geen creme gen.
en al dek je haar met een perlino, weet je nog niet zeker of er een valk uit komt ...

100% zekerheid heb je nog niet, maar ik wil de kans wel zo groot mogelijk maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:13

stalmiracle schreef:
maar homozygoot voor agouti betekend toch niet dat hij geen palomino's fokt? want zie namelijk een foto van palomino nakomeling van hem staan vandaar

Agouti betekend dat het zwart beperkt blijft tot manen, staart en onderbenen. Maar dan moet er wel zwart in ouderdieren voorkomen en dit moet doorgegeven worden. Valk kun je dus alleen krijgen als je de merrie zwart draagt of een perlino hengst dat doorgeeft. Dekken met een homozygoot agouti cremello of perlino op een zwart paard voorkomt dat je een smokey black krijgt.

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:23

Cassidy schreef:
stalmiracle schreef:

Agouti betekend dat het zwart beperkt blijft tot manen, staart en onderbenen. Maar dan moet er wel zwart in ouderdieren voorkomen en dit moet doorgegeven worden. Valk kun je dus alleen krijgen als je de merrie zwart draagt of een perlino hengst dat doorgeeft. Dekken met een homozygoot agouti cremello of perlino op een zwart paard voorkomt dat je een smokey black krijgt.

bedankt voor je reactie! met een hengst als baron heb ik dus kans op een valk zonder dat mijn eigen merrie zwart draagt?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:25

Als je een perlino hengst zoekt, wil ik mijn perlino Welsh Cob hengst Sublime Sponte toch ook even aanprijzen.

Hij heeft al meerdere afstammelingen uit Haflinger-merries (2x valk merrie, 1x palomino merrie, 1x palomino hengst) en volgende week komt er weer een Haflinger-merrie om te dekken.

Je kan Sublime en nakomelingen bekijken op http://www.perlinowelshcob.webs.com
Ook kan je hier op bokt zoeken naar TiSento (van Cynthia82). Hij is ook een zoon van Sublime.

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:28

Mooie hengst, vind hem alleen wat weke rug hebben en daarbij wil ik graag wat luxer fokken.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:34

Hij heeft een typisch Welsh-ruglijn ja... maar die rug is zeker niet week.

Mijn ervaring is, dat - als je wil kruisen - je best in hetzelfde 'type' blijft, want als je totaal verschillende types kruist, kun je een veulen mer heel rare verhoudingen krijgen.

Anyway... veel succes met de zoektocht naar een hengst voor je merrie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:12

stalmiracle schreef:

Klopt hij is heterozygoot zwart en vos, maar homozygoot agouti ... dit betekend 50/50 kans op palomino OF valk, maar nooit smokey black.

Er zijn al veulens van Baron ingeschreven in het NRPS dus het is een telefoontje waard om te vragen of een veulen uit een haflinger merrie ook aanvaard wordt.

Wat warmbloeden betreft is Baron zowat de enige in Nederland of Belgie ... in Engeland en Ireland staan er wel een paar (Czech WB, wel of niet WB ggk, meestal sport registers).
Als je daar meer informatie over wilt laat maar weten en dan stuur ik de gegevens door via PB. Ik dacht te herinneren dat er ook in Frankrijk een halfbloed arabier perlino is.