verschil arabier en anglo arabier!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

verschil arabier en anglo arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 16:18

Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee??

xx elise

Barcelano

Re: verschil arabier en anglo arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:28

Arabisch volbloed is 100%
Angelo is engels x arabier:)

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:16

Wauw, Barcelano, kort maar krachtig antwoord ^^

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:21

Barcelano schreef:

In a nuttshell :))

Anglo AV zijn vaak groter en iets meer langgelijnder met een lagere staarteenzet dan de ideale AV, en op type wordt er in de kruisingen wat ingeleverd (wat betreft het elegante hoofd van de AV).

Qua karakter zijn de kruisingen vaak wat pittiger in de omgang, vooral het buitengewoon mensgerichte wordt er ingeleverd (als je kreupel naast de hengsten hier op stal loopt zullen ze rekening met je houden, zelfs als er hengstige dames zijn, blijven ze erg attent op je en zullen ze het je niet moeilijk maken). Veelal staat daar een sterke drang naar voren tegenover (een echte opgevoede AV zou nooit aan het touw trekken, zelfs in angst niet) maar alsnog op elke regel zijn er honderden uitzonderingen binnen dit soort rassen. Er is mij verteld dat de Anglo meer renlust heeft dan de AV, maar dat kan ik niet empirisch bewijzen.

De prachtige zwevende showdraf van de AV komt ook vaak niet over, maar dat ligt er vooral aan of mamma een AV of een EV is.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 02-07-11 00:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:27

Was de angelo niet in het leven gekomen om meer mee te komen in de sport omdat de schofthoogte ook groter was.
Arabieren van tegenwoordig hebben soms ook pokon op:D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:30

Barcelano schreef:
Was de angelo niet in het leven gekomen om meer mee te komen in de sport omdat de schofthoogte ook groter was.
Arabieren van tegenwoordig hebben soms ook pokon op:D

Klopt :)) Aangezien de inmenging van EV kwam toen de gemiddelde stokmaat van de AV nog bekend stond als "rond de 1m50" (bron: o.a. de paardenencyclopedie, 1999), tegenwoordig is dat denk ik wel 1m55 (zou eens nagaan bij het AVS/ECAHO of daar gegevens van worden bijgehouden, wel eens interessant :j ), en je komt ze zelfs tegen van 1m60+ :)) maar veel groter dan 1m60 hoeven ze van mij echt niet hoor! Ik vind het compacte van het ras juist iets typerend.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:33

:+ Ik denk dat pavo de verkeerde grondstoffen gebruikt :+
Die van mij is 3 en aantal maanden geleden gemeten.
Toen was meneer tegen de 1.58....
Vrees dat ik het voer op pokon moet testen.

Hoor op het forum dat zoiezo de 2008 jaargang allemaal wel aan de maat zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:35

Een uitgegroeide AV van 1.50-1.55 wordt tegenwoordig inderdaad al gezien als "aan de kleine kant" :j

pokon in het paardenvoer :') zouden daar die kastelen van KWPNers vandaan komen? :=
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 02-07-11 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:35

Kort gezegd is een anglo-arabier een kruizing tussen een engels volbloed en een arabier... Er zit natuurlijk nog een heel fokprogamma achter.... Een arabier is een 1000% arabier...

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:50

MLoeser schreef:
Een uitgegroeide AV van 1.50-1.55 wordt tegenwoordig inderdaad al gezien als "aan de kleine kant" :j

pokon in het paardenvoer :') zouden daar die kastelen van KWPNers vandaan komen? :=

Komt mijn ukkie aan, met haar 1.465 :+

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:17

MLoeser schreef:
Barcelano schreef:

Qua karakter zijn de kruisingen vaak wat pittiger in de omgang, vooral het buitengewoon mensgerichte wordt er ingeleverd (als je kreupel naast de hengsten hier op stal loopt zullen ze rekening met je houden, zelfs als er hengstige dames zijn, blijven ze erg attent op je en zullen ze het je niet moeilijk maken). Veelal staat daar een sterke drang naar voren tegenover (een echte opgevoede AV zou nooit aan het touw trekken, zelfs in angst niet) maar alsnog op elke regel zijn er honderden uitzonderingen binnen dit soort rassen. Er is mij verteld dat de Anglo meer renlust heeft dan de AV, maar dat kan ik niet empirisch bewijzen.

De prachtige zwevende showdraf van de AV komt ook vaak niet over, maar dat ligt er vooral aan of mamma een AV of een EV is.

Wat een onzin, wij hebben een anglo en av's. Moet zeggen dat onze anglo veel mensgerichter en vriendelijker in de omgang is als onze oudste av merrie. Onze anglo merrie en haar dochter zijn beide echt super karakters, totaal niet zenuwachtig(iets wat onze av's wel eerder hebben) en heel lief en attent vooral tegen kleine kinderen. Daarnaast beschikken ze ook over een supershowy draf, over het algemeen iets ruimer dan een av.
Het verschil vooral met de av's vind ik hun karakter, ze zijn veel makkelijker in de omgang.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:25

MLoeser schreef:

Dan heb ik vast een mini-arabier, de mijne is 1.47 :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:16

Ik heb ook een merrietje van 1m40 ohz gehad hoor. Ik vind het niet zo'n probleem, en het is wel lekker makkelijk opstijgen voor de minder lenige amazone :+

Maar net zo goed als het bij het KWPN nu zo is dat een paard tot 1m70 klein is moet ook de AV steeds groter. Daar wordt wel op geselecteerd.

Sebring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:43

zooo...1m70 al klein ? worden de relschoppers ook steeds groter ;) ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:47

wat karakter betreft?
Een arabier is een eerlijk maar gevoelig paard,een anglo arabier is erg temperamentvol en kan daardoor een 'riller' zijn.Schrikken van alles en nog wat...

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:05

Je hebt 3 soorten volbloeden:
1. het arabisch volbloed, aangeduid met OX
2. het engels volbloed, aangeduid met XX
3. de kruising van Arabisch en engels volbloed, zijnde de anglo-arabier, aangeduid met X.