uiervraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

uiervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:28

Heeft iemand duidelijke foto's van de ontwikkeling van de uier van de merrie tijdens de drachtigheid?

Ik vond op het net dit:

http://www.paarden-info.be/fokken-drach ... deel-2.php

Bij de foto van de negende maand, zie ik (maar ik kan dus fout zien :P ) nog geen dikke uiers maar wel een verdikking voor de uier.
Is dat typisch in deze maand?
Kan er ook nog een andere reden zijn voor die verdikking voor de uiers?

Ik heb in een grijs verleden, toen ik nog jong en knap was :+ , bij een fokker geholpen en zou het eigenlijk moeten weten. Maar ik denk dat ik op die leeftijd het verloop van de uier niet zo volgde. We hingen er alleen onder als het bijna tijd was, om te zien of er al 'was' aankwam.
Ik heb ook later merries zien bevallen, maar nooit eentje van mijzelf en ik heb er nooit ondergehangen, anders dan de laatste dagen.
Dus ben ik een beetje blond hier.
(nja, tegenwoordig meer asblond, maar goed...)

Mijn vraag heeft natuurlijk een reden. Mijn nieuwe merrie heeft die verdikking voor de uier, zoals op die foto. Nu heb ik een levendige fantasie en haal wel vaker spoken in mijn hoofd, maar ik heb een keer eerder meegemaakt dat een paard, gekocht voor gehandicaptrijden waar ik als vrijwilliger werkte, zomaar opeens hoogzwanger bleek, maandje of 2 na aankoop.
Dat was nogal onverwacht, ook voor de echte, van oudsher, boerenpaardenmensen.
Het begon met die twijfel over buik en uier en opeens was er een baby.
Mijn huidige merrie, heeft net als onze andere merrie, een babybuik en ik ben door meerdere mensen gevraagd of ze zwanger is. Nou nee, heb ik steeds vol overtuiging geantwoord. Want een babybuik zegt niet veel. Beide merries zijn namelijk voordat ze hier waren voor de fok gebruikt en dan zie je dat nogal eens.
Maar ja... nu brengt die uier mij toch aan het twijfelen.

En laat de vorige eigenaresse nu onbereikbaar zijn.... O:)

petraaken

Re: uiervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:40

F-AM --> KS

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:08

de voorkant van de uier kan ook gaan groeien vanwege eiwitrijk voer/gras. Hier hebben beiden dames dat ook dat de voorkant wat vochtvasthoud. Wil je het zeker weten dan moet je scannen/opvoelen of rustig afwachten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:32

Zou zij dragend kunnen zijn? Ik neem aan dat zij niet geinsemineerd is anders had je dit wellicht geweten maar heeft er een hengst (of ouder hengstveulen) bij haar in het land gelopen?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:17

Wij hebben hier ook een groep merries die al eens een veulen hebben gehad en nu niet drachtig zijn. Een aantal hebben die verdikking ook. Sommigen hebben zelfs meer uier dan mijn drachtig merrietje.
Om te weten of ze echt drachtig is, zal je toch een dierenarts moeten laten opvoelen of scannen. Wij hebben dat in december nog laten doen bij een twijfelgevalletje. En die bleek wel degelijk drachtig te zijn. Helaas weten we van haar geen dekdatum, dus spannend tot het eind.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 10:50

Ok bedankt voor de info. Ik vermoed dan dat het een verdikking is tgv gras, maar ik zal het in de gaten houden. Je weet tenslotte maar nooit.
Opvoelen en scannen kan natuurlijk, maar daar zie ik momenteel niet echt een reden voor.
Waarschijnlijk is er niets aan de hand.
Friesiszwart, ik heb haar nog niet lang, dus ik weet niet of er een hengst bij is geweest. Ik heb haar niet als drachtig gekocht, maar er gebeuren wel gekkere dingen.
Ze had overigens wel twee veulens (nouja geen jonge veulens dus meer, vlgs mij 2 en 3 jr of 3 en 4 jr... weet het niet precies), waarvan zeker 1 manneke (geen idee of het hengst was... verder niet naar gevraagd) Maar ik neem niet aan dat ze die erbij heeft laten lopen.
Ik kan de eigenaresse niet meer bereiken. Eigenlijk al vrij snel niet meer. Ze schijnt naar Ierland vertrokken te zijn.
Zou je iets achter kunnen zoeken (dat ze dat niet van te voren liet weten) maar voor het zelfde geld is het puur toeval. Met het paard is niets mis. Ben er heel erg blij mee.