Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordana

Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:00

__denise

Re: Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:01

Dit een cremello als ik het zo goed zie, dat komt niet voor bij Fjorden. :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:05

Dat komt dus wel voor bij fjorden, alleen is het extreem zeldzaam en lang niet gewenst geweest maar geloof niet dat ze er op afgekeurd worden. De foto is dan ook van een zeer zeer zeldzaam fjorden veulen.

Kvit

Kvit is the Norwegian Fjord Horse equivalent of cremello or perlino dun. It is an off-white with very faint cream or indistinct primitive markings. It is a rare color, and may not exist at present. This is due to there being intentional selection against this un-favoured color, which have glass (blue or wall) eyes. The color could be resurrected by crossing gulblakk with either ulsblakk or gulblakk, or by crossing two ulsblakk horses together.

vertaald naar nederlands,

Kvit is de Noorse Fjorden paard equivalent van cremello of Perlino dun. Het is een gebroken wit met een zeer zwakke crème of onduidelijke primitieve aftekeningen. Het is een zeldzame kleur, en zou niet bestaande kunnen zijn op dit moment. Dit is te wijten aan de opzettelijke selectie tegen deze kleur, die blauw ogen hebben. De kleur kan worden opgewekt door kruising van gulblakk met ofwel ulsblakk of gulblakk, of door kruising van twee ulsblakk paarden bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 30-06-11 16:17, in het totaal 3 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:09

@Denise: "Kvit" is dan ook de Noorse benaming voor cremello of perlino ;)

Ik heb altijd begrepen dat de kleur ongewenst was en men deze er dus uit heeft gefokt. Daarom is de kleur zeer zeldzaam. Daarnaast komt het volgens mij voort uit het kruisen van twee ouderdieren die ofwel Ulsblakk of Gulblakk van kleur zijn en dat zijn op zichzelf ook al hele bijzondere kleuren bij Fjorden. Dat maakt de kans op Kvit dus nog kleiner...
Er stond trouwens laatst wel een veulen op Marktplaats wat leek op het veulen uit de link in de openingspost...

*edit* Benfan boven mij zegt ongeveer hetzelfde ;) maar dan in het Engels

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:17

Haha vandaar. Sja, ik kan geen Noors :')
Wel interessant allemaal! Erg mooi kleurtje.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:19

Hoef je geen noors voor te kennen, 2 minuten heeft het me gekost om de informatie te krijgen voordat ik zou reageren met 'maar dat bestaat niet'. Wel een extreem mooi kleurtje, ben benieuwd hoe die het op de keuringen gaat doen. Was eerder altijd zo verliefd op de Gra fjordjes <3

fjordana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:02

Ik las het in Fjord in Beeld. Ik dacht die kleur bestaat niet. Maar ik heb het toch gegoogled, kon geen volwassen kvit-fjord vinden |(

fjordana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:10

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:23

Die in het laatste voorbeeld heeft gewoon een zwarte huid, fjordana. En ook geen blauwe ogen, als ik het goed zie. Dus zal het een Uls- of Gulblakke zijn...

Kvit is de Noorse term voor cremello/perlino en deze zullen dus roze huid en blauwe ogen hebben.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:55

Kvit is een miskleur voor fjorden en voor zover ik weet wordt het niet erkend bij het stamboek, dat staat ten minste in de reglementen van het FHI. Wat Nederland daar dan mee doet weet ik niet.

Fjord op de foto in de link hierboven lijkt me een ulsblakke.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:30

He dit is toevallig.
Heb gister een kvit veulen gekocht, merrie ze is nu twee maanden en loopt nu nog bij haar moeder.
Ze is inderdaad wit met witte huid en blauwe ogen.
De kleur is inderdaad heel zeldzaam.
Wilde eigenlijk pas over drie jaar een tweede fjord er bij kopen, maar toen zag ik haar en was op slag verliefd.

Dit is mijn merrie veulen.
Ze heeft als de zon schijnt haar oogjes een beetje dicht, vandaar dat je oogjes hier niet zo goed kunt zien.
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:50

prachtig veulen en schitterende kleur,ben benieuwd hoe ze uit ziet als ze dadelijk volwassen is
uudje schreef:
He dit is toevallig.
Heb gister een kvit veulen gekocht, merrie ze is nu twee maanden en loopt nu nog bij haar moeder.
Ze is inderdaad wit met witte huid en blauwe ogen.
De kleur is inderdaad heel zeldzaam.
Wilde eigenlijk pas over drie jaar een tweede fjord er bij kopen, maar toen zag ik haar en was op slag verliefd.

Dit is mijn merrie veulen.
Ze heeft als de zon schijnt haar oogjes een beetje dicht, vandaar dat je oogjes hier niet zo goed kunt zien.
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:53

Dank je wel, ben er ook erg benieuwd naar hoor.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:58

wat gaaf! vaak zijn er zo veel meer kleuren bij de meeste rassen dan 'normaal' gedacht wordt. (net zoals de vos kleurige fries enzo)

@uudje, komt deze kvit uit Nederland? Ga je ook met haar fokken? en hoe zit het met de vererving, ik neem aan dat als je het met een 'gewone' fjord kruist je een ulsblakke of gulblakke eruit komt? in in combinatie met een ulsblakke of gulblakke een kvit? heel veel vragen in een keer, ben nogal nieuwsgierig :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:07

Fjordje komt inderdaad gewoon uit nederland.
Ga niet met haar fokken, waarom niet, omdat dit een kleur waar het stamboek niet vrolijk van word het is als het ware een miskleur.
En ze heeft geen papier omdat ze dus kvit is en dan heb je aan fokken ook weinig, ik vind als je gaat fokken doe het goed of doe het niet.
Dit veulen is er nu en je kunt haar niet terug stoppen, en ik ben helemaal gek van haar, vond cremello altijd al geweldig en als ik dan vervolgens die kleur in mijn favoriete ras tegen kom is voor mij de keuze makkelijk.
Ik wil er straks gewoon een leuk paard aan hebben, waar je lekker mee kunt rijden.
Je zult er best mee kunnen fokken en als je er brunblakke op zet is de kans groot dat ze een uls veulen krijgt met gewoon bruine ogen.
Maar ik raad het af, en bewust kvit fokken zou ik zeker niet doen, hoe leuk ik haar ook vind en hoe verliefd ik ook op haar ben, je moet dit niet willen, maar ben wel super blij dat ik nu mag zeggen dat ik de eigenaar ben van dit mooie wonder.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:11

ik zou er inderdaad, zeker als ze niet goedgekeurd kunnen worden en het stamboek ze niet goed vindt, er ook niet mee fokken. wel jammer dat het stamboek er zo over denkt, maar eigelijk ook wel logisch, je kan nou eenmaal niet alles goedvinden.

en ontzettend veel plezier met haar in ieder geval! lijkt me wel gaaf om te zien lopen, een gewone met zo'n bijzondere ernaast geinige combi.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:43

Ik vind het een gave kleur, het stamboek is er alleen wat minder blij mee inderdaad..

Het heeft ook weinig nut om voor de kleur met een kvit fjord te gaan fokken die dus niet in het stamboek komt. Kun je beter een uls of gul nemen. uls x uls, uls x gul en gul x gul kan kvit uitkomen namelijk. Meer info daarover: [FJ] Hoe zit het genetisch met de fjorden kleur?

Zag het veulen van uudje ook op marktplaats staan en was eigenlijk wel benieuwd naar de vader? :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:51

Haar vader is een zoon Alm Glimd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:52

@uudje
Ook al is de kleur niet gewenst... papier krijgen ze normaal toch wel.
Je kunt toch alleen niet mee doen met de stamboekkeuring.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:36

Ja je kunt veulen papier aan vragen,maar ze komt niet in het hoofdstamboek.
En van Bon was echt totaal niet te spreken over haar en dus is er besloten dat ze een paspoort krijgt van het KNHS, maakt mij niks uit, als ze maar gechipt is een paspoort heeft.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:06

Wat leuk!!! Echt heel mooi, beetje een kruising kleur tussen mijn 2 paarden. :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:57

ik vind het wel gaaf,aparte fjordenkleuren!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:44

Vind de kleur dus geweldig. <3

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:53

Ja ik ben ook helemaal weg van de kleur, ben al heel lang gek van de cremello kleur, en als dat dan ook nog een fjord is, tja dan kon het niet anders als dat ik haar gewoon moest kopen :D .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:57

Hopelijk lukt het me om over een paar jaar zo'n kleur ook te hebben. Stamboek heb ik toch niks mee en al helemaal het NL stamboek niet. Op stamboek papieren kan je toch niet rijden.