ijslander kopen voor dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin09

ijslander kopen voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 17:55

hee,,

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een paard.
Nu heb ik er even over gepraat met een medewerker van een ruiter winkel
Die zijn helemaal gespecialiceerd in ijslanders.
Nu had een kennis van haar een ijslander van 4 jaar te koop.
Echt een schatje !
Zij zei dat ik ook best wel op een ijslander kan rijden. terwijl ik zelf 15 jaar ben en 177 lang.
Het is wel een ijslander met talent die makkelijk M2 kan gaan lopen met wat trainingen.
Maar ik wil graag Z2 (minimaal) bereiken .
Maar kan een ijslander dat wel ?

Ow dit wil ik gaan doen: Dressuur (voornamelijk) springen, bos ritten, ponykamp, strand ritten, door het dorp heen rijden.

Groetjes,
Robin

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:58

Wie niet waagt, wie niet wint :D!

Nee, zonder gekkigheid ... ik zou zelf geen ijslander kiezen als ik naar dat niveau zou willen rijden. Ik zeg alleen niet dat hij het niet zou kunnen! Een ijslander is juist zo mooi van zichzelf omdat hij kan tolten en daar ook zijn bouw voor heeft. Om deze redenen lijkt hij mij niet geschikt voor doelen die jij stelt.

Edit: Oh ja, met jou leeftijd en lengte kun je trouwens prima op een ijslander rijden.
Laatst bijgewerkt door Serafina80 op 29-06-11 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

HTM

Re: ijslander kopen voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:00

aparte keus voor dressuur wedstrijden, maar er zijn ook fjorden, halfingers, en tinkers Z.

Het licht ook niet zo zeer aan het paard hoe hoog je rijdt, maar vooral de de persoon die er op zit...

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:00

Ik zelf zou geen ijslander voor de dressuur kopen.
Tja of een ijslander dat kan? Dat heeft met de training vooral te maken en zijn karakter denk ik...

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:02

Ik ben bang dat ik helemaal de fout in ga
Dat ik een ras kies dat niet dressuur kan rijden. en elke dag buitenritten gaat ook vervelen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:02

Tja.... het zou moeten kunnen. Het zijn veelzijdige paardjes die van alles kunnen. Maar met een ' gewone kwpn ' kom je makkelijker wat verder dan met een ijsco of bijv een trekpaard. Het is maar net wat je doelen zijn!!

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:03

Ik zag ook een keer een shire van bijna 2 meter in de Z2 dressuur... Maar of ik het risico wil lopen dat ik de fout in ga.... tja... Ik weet het niet hoor!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:04

Tja, als jij graag hoog in de dressuur wilt komen zou ik een paard kiezen dat daar voor gebouwd is, zoals een kwpn-er. Die zal het makkelijker aankunnen en dat levert je waarschijnlijk ook meer plezier op.

mbt die shire, natuurlijk kan een shire dat, maar waar je dat bij een shire misschien 10 jaar training kost zal je dat bij een kpwn-er 5 jaar kosten, als die dressuur echt je doel is zou ik liever die 5 jaar eraan spenderen dan die 10 jaar.
Laatst bijgewerkt door troi op 29-06-11 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Ik zou het persoonlijk niet doen, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Ik denk alleen dat mocht je voor het paardje gaan, je niet dat niveau
als "eis" moet gaan stellen, maar moet kijken hoe het gaat en dat het mooi meegenomen is als je het wel haalt. Denk erook aan dat als je 18 bent je bij de paarden
moet gaan starten.

Cchanny

suuzepuus schreef:
Tja.... het zou moeten kunnen. Het zijn veelzijdige paardjes die van alles kunnen. Maar met een ' gewone kwpn ' kom je makkelijker wat verder dan met een ijsco of bijv een trekpaard. Het is maar net wat je doelen zijn!!

inderdaad.
Dat vind ik ook.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Kijk maar naar Super Guus, Charlie Brown van GinnyBanshee
Maar persoonlijk denk ik dat je voor jouw eisen beter kan kijken naar een KWP'N'er.

Plus dat je met een Ijslander (ponymaat) na je 18e moet starten in de Paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:06

Je maakt het jezelf wel erg moeilijk als je met een ras begint die nou niet echt geschikt is voor dressuur.
Dus nee, als je dat doel hebt, zou ik niet voor een IJslander gaan...

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:12

Er zijn inderdaad een hoop uitzonderingen bijvoorbeeld fjorden, haflingers en tinkers die in het Z rijden.Maar vergeet niet dat een ijslander nog weer anders is omdat het een vier/vijfganger is! Dan moeten je je hulpen heel goed van elkaar onderscheiden omdat hij andres al zijn gangen door elkaar gooit...maar ook dat kan! Het vergt alleen wel veel werk :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:13

het zijn wel kunnen maar Z, dat betwijfel ik,

maar mag ik vragen omdat het paardje 4 is hoe de eigenaar er bijkomt dat het paard nu al M aan zou kunnen, ijslanders worden pas met 5 jaar ingereden O:)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:14

Ik zou zelf ook geen IJslander nemen.. Als hij een beetje kon tolten heb je er ook veel werk van om hem bijvoorbeeld verder in draf te trainen zonder snel in tolt over te gaan.
't zijn niet de uitermate geschikte paarden voor dressuur..
Persoonlijk (persoonlijk dus, niet dat het zo is) vind ik dat je met IJslanders ijscowedstrijden moet doen, geen dressuur.
Daarnaast is een 4 jarige ijsco belachelijk jong ingereden dan al, als hij binnenkort al m2 kan starten..
En.. Nee, ik denk niet dat je met een ijsco ooit Z2 zal kunnen lopen.
K heb hier tijdens de lessen ook nog nooit gezien dat ze uitgebreid aandacht besteden aan strekken, appuyeren en al die frutsels :) Alleen soepelheidsoefeningen die ook in dressuur worden gebruikt.

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:17

Ik denk dat ik het maar niet ga doen ,
Heel erg bedankt allemaal !

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:18

Slofje schreef:
Ik zou zelf ook geen IJslander nemen.. Als hij een beetje kon tolten heb je er ook veel werk van om hem bijvoorbeeld verder in draf te trainen zonder snel in tolt over te gaan.
't zijn niet de uitermate geschikte paarden voor dressuur..
Persoonlijk (persoonlijk dus, niet dat het zo is) vind ik dat je met IJslanders ijscowedstrijden moet doen, geen dressuur.
Daarnaast is een 4 jarige ijsco belachelijk jong ingereden dan al, als hij binnenkort al m2 kan starten..
En.. Nee, ik denk niet dat je met een ijsco ooit Z2 zal kunnen lopen.
K heb hier tijdens de lessen ook nog nooit gezien dat ze uitgebreid aandacht besteden aan strekken, appuyeren en al die frutsels :) Alleen soepelheidsoefeningen die ook in dressuur worden gebruikt.

Hier ben ik het ook mee eens :) . Ik zou het persoonlijk ook niet doen. Er zijn genoeg andere rassen waarmee je zo'n niveau zou kunnen behalen mocht dit echt je streven zijn.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:20

Er bestaan ook aparte wedstrijden voor ijslanders geloof ik. Dit zijn dan proefjes waar je ook tolt en telgang mag laten zien. Ik heb er zelf ook een en vind ze een ontzettend leuk karakter hebben en die tolt zit ook zalig <3. Ik rijdt trouwens dressuurmatig thuis, maar breng haar niet uit op wedstrijd. Denk wel dat er ijslanders zijn die dit goed kunnen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:26

Er staat trouwens nergens dat het beestje al ingereden is en al M2 loopt toch?

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:32

Hmm, nee dat staat er inderdaad niet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:41

Ik mag hopen dat je jezelf niet in 5 minuten hebt laten overtuigen voor het ras IJslanders.
Als jou liefde bij de IJslander ligt dan moet je voor een IJslander gaan en je wensen daarop aanpassen. Er zijn ook wedstrijden specifiek voor IJslanders. Welicht kan je daar je ei in kwijt.
Als jou liefde bij de dressuur ligt dan zou ik op zoek gaan naar een paard wat daar meer op gebouwd is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:49

Ik zou het niet doen, als je echt serieus dressuur wilt gaan rijden, kies liever voor een paard dat er voor gefokt is.

Ik zie al dat je er nu vanaf ziet om een ijslander te nemen, ben ik blij mee, een verstandige beslissing.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:51

Is deze winkel toevallig de horcon ? En volgens mij kan je met een IJslander ook leuk dressuren maar het zou wel eens moeilijk kunnen als je hogerop wilt komen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:51

Vergeet niet dat degene van die winkel dat paardje wil verkopen, dan wordt zo'n dier altijd opgehemeld. Persoonlijk zou ik ook niet gaan voor een IJslander, hoe leuk ze ook zijn.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:52

Maar waarom wil je dat? Je koopt toch ook geen tennisracket als je wilt gaan hockeyen? Ieder zijn specialiteit zeg ik altijd maar... Alles kan maar verwacht geen wonderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:53

Cchanny schreef:
inderdaad.
Dat vind ik ook.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Kijk maar naar Super Guus, Charlie Brown van GinnyBanshee
Maar persoonlijk denk ik dat je voor jouw eisen beter kan kijken naar een KWP'N'er.

Plus dat je met een Ijslander (ponymaat) na je 18e moet starten in de Paarden.

Guus is nou niet echt een geweldig voorbeeld IMO

Het kan, als hij netjes loopt en zijn oefeningen doet komt ie vroeg of laat wel in het Z2 (zoals elk gezond paard kan) maar het meest geschikte ras is het niet voor dressuur..