Eén dag Centrale Keuring ipv 4 RK's + CMK?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Eén dag Centrale Keuring ipv 4 RK's + CMK?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 10:41

N.a.v. http://www.brummerhoeve.nl/wistjedat.html (bron)

De laatste jaren loopt het aantal dekkingen van New Foresters, en daarmee ook het aantal ingeschreven pony's op de regionale keuringen, drastisch terug.
Breukelen had dit jaar bijvoorbeeld nog maar 35 deelnemende pony's; in sommige rubrieken zelfs maar 1 of 2 kandidaten, waardoor het lastig te bepalen wordt wat de waarde is van een behaalde koppositie en daarmee een eventuele afvaardiging naar de CMK.

In bovengenoemde bron wordt geopperd dat het wellicht verstandig is om één Centrale Keuring te doen, waarbij ook direct eventueel voorlopige (kroon-)predikaten gehaald kunnen worden. De verrichtingsproef zou achterwege gelaten kunnen worden door pony's die al een zeker niveau van sportprestaties behaald hebben.

De voordelen:

* veel meer deelnemers, waardoor het evenement op zich aantrekkelijker wordt
* veel meer toeschouwers, waardoor het evenement aantrekkelijker wordt
* uitslagen geven een beter beeld van de kwaliteit van gepresenteerde pony's
* hoge kostenbesparing voor het stamboek
* hoge kostenbesparing voor de deelnemers (maximaal 2 x naar een keuring, in het geval er nog een verrichtingsproef gereden moet worden)
* het bundelen van de keuringen betekent minder risico op verspreiding van ziektes
* minder keuringen betekent wellicht meer tijd / geld voor andere NF - evenementen.

De nadelen:

* deelnemers die niet in aanmerking komen voor een predikaat hebben wellicht in verhouding een grotere afstand aflegd naar de keuring
* slechts 1 kans om je pony jaarlijks gekeurd te laten worden. Ben je die dag verhinderd is het niet meer mogelijk om op een andere keuring in te schrijven
* langere keuringsdag is vermoeiender voor de pony's (en eigenaren)
* minder kans op een predikaat (???)
* .......

Ik ben het eens dat de schrijvers in de bron een goed punt hebben.
Wie heeft hier een mening over of vindt dat er iets over het hoofd wordt gezien?

annastasia

Re: Eén dag Centrale Keuring ipv 4 RK's + CMK?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:13

Wat betreft het punt dat je een beter beeld krijgt van de kwaliteit van de pony's vind ik het een pluspunt om maar 1 RK te organiseren.

Volgende punt is de afstand.
Ik zou bv wel bereid zijn om naar zwolle af te reizen, maar heel veel verder moet het voor mij niet worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:31

annastasia schreef:
Wat betreft het punt dat je een beter beeld krijgt van de kwaliteit van de pony's vind ik het een pluspunt om maar 1 RK te organiseren.

Met 1 RK (Regionale Keuring) bedoel je, neem ik aan: 1 Landelijke Keuring. Regionaal is het dan uiteraard niet meer.

Citaat:
Volgende punt is de afstand.
Ik zou bv wel bereid zijn om naar zwolle af te reizen, maar heel veel verder moet het voor mij niet worden.

Jij komt uit Noord, dus ik neem aan dat je nu naar Gasselte (of Hengelo) gaat. Stel dat je veulen of merrie naar de CMK mag, dan zul je, zoals het nu is, toch nóg een keer op pad moeten, te weten naar Ermelo (of het gehele feestje aan je voorbij laten gaan).
Door 1 Landelijke Keuring met aansluitend CMK te organiseren, moet je misschien wel wat verder reizen, maar hoef je maar 1 x op pad ipv 2 x .

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:51

Ik ga nu naar Gasselte.
Als ik dan al door zou zijn, dan ben ik eerder geneigd om naar Ermelo te rijden.
Vind wel dat ze dat een beetje centrale plek moeten zoeken, zeker ook gezien het aantal deelnemers uit het noorden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:42

Het mooie is, als je gaat kijken naar de ligging van Ermelo en de Veluwe, centraler kan niet. :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:47

Je hebt helemaal gelijk!
Maar gevoelsmatig ligt het ver weg.
2 jaar geleden met m'n paard 6 weken naar 't harde geweest en dit is maar een klein stukje verder.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:55

Tja, het is maar wat je gewend bent. Voor jou is het net zo ver als voor ons om naar Ermelo te gaan. Maar wij rijden ook talloze malen vanuit de belgische grens naar Friesland/Groningen voor wedstrijden, Ermelo is halverwege en peanuts voor ons. :)
Maar veel mensen vinden een half uur rijden voor wedstrijd al max, die voelen er dan inderdaad weinig voor om 2 uur te rijden.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:57

Ik ben voor een centrale keuring. Wat mij betreft in Ermelo, andere plaats geen problemen mee. Een keuring is veel makkelijker, maar 1 keer op pad, en dat scheelt voor sommigen denk ik al heel wat.

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:54

Ik kijk vanuit een ander perspectief.. ik moet er niet aan denken om maar 1 keuring te hebben. Ik ren me nu al rot om zoveel deelnemende pony's op de foto te zetten, laat staan op 1 dag in ik weet niet hoeveel ringen.. laat het maar lekker zoals het is...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:02

Arlette, lijkt me "eenvoudig" (?) op te lossen door meer fotografen / - grafes te vragen?

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:11

gem schreef:
Arlette, lijkt me "eenvoudig" (?) op te lossen door meer fotografen / - grafes te vragen?

Ik wil ze zelf graag allemaal op de foto zetten. Voor mijn eigen verzameling e.d. Dus dit is voor mij niet op te lossen...

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:44

ik denk dat dan een hoop fokkers afhaken.daar wil ik mee zeggen dat iemand met een merrie die wel eens met haar naar een keuring wil niet meer gaat.omdat ie daarvoor helemaal naar ermelo moet.
en dan het risico loopt dat ie met niets weer naar huis kan.
de 'profs'zullen wel komen.maar persoonlijk vindt ik de rk altijd wel erg leuk en gezellig.
wij zitten dan in regio noord,hier hebben we nog redelijk gevulde rubrieken,maar snap wel als er rubrieken zijn met 1 of 2 pony's dat je je dan slecht kunt meten en dat het voor de jury dan ook erg moeilijk te vergelijken is.we moeten met elkaar de NF blijven promoten,hopelijk hebben we dan over een paar jaar weer goed bezette keuringen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:14

Ik snap het punt, maar ook ik zou het niet zien zitten om helemaal naar Ermelo te moeten afreizen.
Als je na een RK door mag, dan heb je al meer kans.
Ik vind de RK's ook altijd erg gezellig. Dan is het juist fijn dat het niet zo'n groot evenement is.
Daarbij bedenk je eens in hoe lang de dag duurt als je alles op 1 dag doet... Nu duren de dagen al lang bij de RK's... als alles geclustert wordt, krijg je dus 3 keer zoveel pony's, dus 3 keer zolang.
Geen doen vind ik.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:21

Toen er nog in Vrouwenpolder gekeurd werd ben ik elke keer geweest. Hartstikke leuk om voor de lol mee te doen! Nu zou ik al 2 uur moeten rijden voor een keuring, dus zijn we niet meer gegaan. Als er straks 1 centrale is in Ermelo zou ik langer dan 3 uur moeten rijden! ;( Zo ver weg...
Ik zeg, laten we het lekker regionaal houden. ;)

Wat betreft de kroonproef. Wat de schrijver op de site van Brummer zegt vind ik wel kloppen. De kroonproef staat niet in verhouding tot de sportprestaties die nodig zijn om het predikaat te behalen. Wel vind ik het goed dat een jury de pony onder het zadel heeft zien presteren!
Ideetje: Misschien kunnen ze iets verzinnen om zulke pony's op de sportdag te laten komen en hier een test af te laten leggen?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:43

supertammy schreef:
Wat betreft de kroonproef. Wat de schrijver op de site van Brummer zegt vind ik wel kloppen. De kroonproef staat niet in verhouding tot de sportprestaties die nodig zijn om het predikaat te behalen. Wel vind ik het goed dat een jury de pony onder het zadel heeft zien presteren!
Ideetje: Misschien kunnen ze iets verzinnen om zulke pony's op de sportdag te laten komen en hier een test af te laten leggen?

Wat voor sport prestaties zijn er dan nodig voor het kroon predikaat?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:47

Z+1 wp meende ik?
Merrie moet in ieder geval een verrichtingsproef afleggen.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:53

volgens mij is het zo,dat een pony ten alle tijde een kroonproef moet afleggen,ook al zou de merrie bijv.al ZZ springen en Z dressuur zijn. Dat is dan toch geen vergelijk met een kroonproef meer.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:59

Het staat er wat ongelukkig, maar zoals in het keuringsboekje staat moet een pony ten alle tijde een verrichtingsproef afleggen.

Maar er staat ook dat een 12 jarige of oudere merrie (vergezeld van haar new forest veulen) welke ster wordt verklaard op grond van haar sportverrichtingen Z dressuur + 1 EN Z springen +1 of Z dressuur mennen +1 EN Z vaardigheid +1 dezelfde dag het kroonschap kan werven, mits aan de vereiste exterieurcriteria wordt voldaan.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:07

Dat laatste stond ook op de oude site van het stamboek (nieuwe site nog niet gecheckt). In dat geval lijkt mij dat de kroonproef dan niet meer verreden hoeft te worden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:02

Precies dat dacht ik ook.