Veulen 2 maanden bij ruin (broer) zetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muscat

Veulen 2 maanden bij ruin (broer) zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 19:34

Hallo,

het 'moelijke veulentje' is nu 2 maanden oud, hij heeft nog altijd geen halster aan maar het begint te beteren. Mijn vraag nu is, zou ik hem samen met zijn moeder bij zijn broer(een 2jarige D-pony ruin) zetten?
Ze staan nu naast elkaar met een draad ertussen maar de moeder is redelijk agressief als hij te dicht bij haar of het veulen komt.. Het probleem is dat er in de wei waar hij instaat niet genoeg eten meer is, en bij onze andere ruin kan hij niet staan omdat er altijd problemen van komen.. ze komen niet erg goed overeen en zo kan De 2jarige ruin niet in de stal en krijgt hij (net zoals zijn moeder) onstoken ogen...
Daarom: mag dat al om hem bij het veulen en de moeder te zetten of niet?
Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!

groetjes,

Kitty84

Re: Veulen 2 maanden bij ruin (broer) zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:45

Allereerst...je verhaal is wat lastig leesbaar, moest 3 x lezen voordat ik het begreep...

Als je een moeilijk veulentje hebt met een moeder die agressief reageert op een andere pony, dan lijkt me dat nou niet de beste optie om samen te gaan. Als je 2 jarige alleen staat, kan hij dan niet beter naar een opfokadres? Persoonlijk zou ik er niet direct voor kiezen om ze samen te zetten.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:16

Kitty84 schreef:
Allereerst...je verhaal is wat lastig leesbaar, moest 3 x lezen voordat ik het begreep...

Als je een moeilijk veulentje hebt met een moeder die agressief reageert op een andere pony, dan lijkt me dat nou niet de beste optie om samen te gaan. Als je 2 jarige alleen staat, kan hij dan niet beter naar een opfokadres? Persoonlijk zou ik er niet direct voor kiezen om ze samen te zetten.

Je begrijpt het beter als je mijn vorige topic: moeilijk veulen leest (:
maar maakt niet uit.
Bedankt voor je advies!
Een verduidelijking: de moeder is eigenlijk de braafste pony die er is, maar enkel als de 2jarige te dicht bij haar en haar veulen komt bijt ze hem... of ze gaan stampen enzo weetik niet want ze staan natuurlijk niet bij elkaar. De 2jarige is ook heel erg braaf maar we weten niet goed hoe ze gaan reageren als we hem terug bij zijn moeder zetten, want hij heeft altijd willen blijven drinken dus misschien doet hij dat nu opnieuw, hij is al heel sterk en dus is hij ook veel sterker als het veulen en het veulen is redelijk bang maar ook wel een echte chef! vandaar dat hij nogal moeilijk in omgang is. Ik ben er heel veel mee bezig en het begint altijd beter en beter te gaan maar het halster blijft een probleem dus is het nog altijd niet aan. Ik kies er eigenlijk ook niet voor om hen samen te zetten maar mijn papa wil dat wel.. ik heb al gezegd dat ik hem er zowiezo niet bij zet voordat het veulentje zijn halster aan heeft! als je deze extra informatie weet zou je hen dan samen zetten of denk je beter van niet? mag dat eigenlijk al, want hij is nog maar 2 maanden oud...Heel erg bedankt!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:48

Op zich mag het best. Onze veulens zijn met een week bij de rest van de kudde gezet. Maar die kudde is wel sociaal en we wisten zeker dat ze goed met de veulens om zouden gaan en respect hadden voor de moeders. Ik vind dat je het best kan proberen, zolang ze maar de ruimte hebben om van elkaar weg te gaan. Misschien dat de reactie van de moeder na een tijdje best meevalt. Kun je de 2 jarige wel snel pakken en weghalen?
Maar ik vind het geen ideaal gezelschap voor een 2 jarig. Die hoort in een grotere kudde op te groeien. En het veulen trouwens ook.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 23:20

ja hij is heel erg braaf en heel aanhankelijk dat is geen probleem denk ik. Maar een grotere kudde hebben we niet...we gaan het wel proberen maar ik ga nog even wachten tot het veulen zijn halster misschien aanheeft, je weet maar nooit he. Heel erg bedankt!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:27

mits voldoende ruimte , gewoon proberen.
Vaak brengt de merrie andere wel respect bij en blijven die wel uit de buurt.
Heb ook een merrie gehad die het niet op andere dieren in de buurt van d´r veulen wou.
Toch doorgezet en daarna kon alles bij elkaar.

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 23:28

er is zeker voldoende ruimte dus we zullen maar gewoon proberen :)
en we zullen wel zien! Bedankt!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:59

En, heb je het geprobeerd?

fenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:57

Persoonlijk zou ik dit niet doen. Teveel risico!

Muscat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 18:00

Sammyoo schreef:
En, heb je het geprobeerd?

ja, toen ik niet thuis was hebben mijn ouders het geprobeerd, en in het begin lukte het niet zo goed, maar de moeder gaf de 2jarige een stamp en daarna ging het veel beter.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:01

gelukkig dat het beter gaat :)