Wat te doen als het veulen het warm heeft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jjessica12

Wat te doen als het veulen het warm heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:35

Met dit weer heeft mijn veulentje het behoorlijk warm. Moeder en zoon gaan 's morgens om 6.30 uur naar buiten tot ongveer 11.30 en staan met de echte warmte op stal. Dan gaan ze 's avonds weer naar buiten rond 19.00 tot het donker wordt. Toch heeft hij het best warm. De merrie spuit ik natuurlijk gewoon af. Maar wat doen jullie met een veulentje wat een beetje zweet? Gewoon laten?

kleinvosje

Re: Wat te doen als het veulen het warm heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:36

Kan, maar met dit weer kun je er prima een schriktraining van maken en de slang erop zetten hoor!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:40

ben nu ook aan het 'oefenen' met water, ze doen het heel goed.... ik heb gelijk de hoeven ingevet.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 28-06-11 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:42

Is het niet mogelijk om ze buiten te laten? Bij ons zijn de stallen warmer dan op het land. Als er geen plek is met schaduw, kun je die niet maken?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:43

Cassidy schreef:
Is het niet mogelijk om ze buiten te laten? Bij ons zijn de stallen warmer dan op het land. Als er geen plek is met schaduw, kun je die niet maken?

bij ons niet, daarom staan ze uit zigzelf op stal. ze kunnen wel gewoon naar buiten -het weiland op- maar dat doen ze niet.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:44

Er staan bomen naast de wei maar in de ene wei is 's morgens schaduw (daar gaan ze dan 's morgens in) en in de andere wei staan de bomen aan de andere kant dus daar is aan het einde van de middag/'s avonds schaduw (daar gaan ze 's avonds in) Op stal is het wel veel koeler dan op het land, dus ze kunnen echt beter naar binnen. Maar als ik dit zo hoor kan ik hem wel gewoon een klein beetje nat maken. Vandaag had ik zijn beentjes tot aan de kogel afgespoeld en dat liet ie goed toe, alleen koelde hij er niet echt van af...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:44

Ik zou gewoon lekker gaan spelen met water, zo went het veulen er ook gelijk aan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:45

Gewoon de spuit erop, net als bij mams :)

Natuurlijk niet de eerste keer dat het veulen water van dichtbij ziet, gewoon rustig opbouwen. Dus ma+baby (of als het krap is, baby alleen en mams ernaast) op de spuitplaats. De slang op een zacht straaltje zetten en het veulen eraan laten ruiken/likken. Dan voorzichtig wat over de benen laten lopen en afhankelijk van je veulen daar stoppen of een beetje verder nat maken. De veulens die ik heb gehad vonden het allemaal prima, in tegenstelling tot hun moeder, die haat water :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:45

Ze koelen er ook niet echt van af, maar het wel leuk om met ze te doen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:46

Door koud water sluiten de poriën zich en krijgt het paard het nog veel warmer....
Het is ook pas zinvol als je lang koelt (zoals bij endurancewedstrijden), maar dat doe je niet echt met veulen.
Als ze schaduw hebben en hun eigen tempo kunnen bepalen is dat denk ik het beste...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:06

Ik laat ze buiten staan, daar staat tenminste een beetje wind, waardoor ze weer afkoelen. Als ik die van mij op stal zou zetten, dan loopt het zweet eraf (vooral van de moeders trouwens)..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:08

Heeft je veulen nog een dikke haarbos (veulenhaar) ?

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 18:19

Ja hij is pas 5 dagen.. dus heeft heel zijn veulenvachtje nog!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:57

Veulens kan je ook de onderkant van de hals scheren, als je zeker weet dat het direct daarna niet te koud wordt. Maar ik weet niet af dat bij zo'n jong veulen al verstandig is. Ik zou er zelf nu nog niets aan doen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:58

heb mijn merrie en veulen gister en vandaag overdag binnen gehouden. Ik moest overdag werken en kon dus niet in de gaten houden of het veulen het nog wel trok. Heb ze gisteren rond half 5 naar buiten gedaan, tot ong. half 9.
Vandaag ook binnen gehad, maar toen ik om 4 uur kwam, was mijn merrie helemaal bezweet. Veulen trouwens niet. Het was ook bloody hot in de stal. Heb haar lekker onder de slang gezet en veulen liep er nieuwsgierig omheen. Heb haar gelijk ook wat natgemaakt. Eerst de hoefjes en later ook op haar kont. Ze vond het niet echt eng.
Daarna lekker naar buiten en om 9 uur zijn ze naar binnen gegaan (net voor de storm).
Ben blij dat het morgen weer een stuk minder warm is.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:44

marionblo schreef:
Veulens kan je ook de onderkant van de hals scheren, als je zeker weet dat het direct daarna niet te koud wordt. Maar ik weet niet af dat bij zo'n jong veulen al verstandig is. Ik zou er zelf nu nog niets aan doen.

Ja dat is lastig he,
Als het idd al een iets ouder veulen zou zijn zou ik zeggen lekker scheren.
Als ze gaan spelen/gek doen staat ze binnen no time te pompe van de hitte en daarbij, over verhitting ;)

Denk dat bij zo'n jonkie geen kwaad kan alleen de onderkant van de hals.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:20

hier hat het veulentje het ook zo warm, heb een emmer water over um heen gegooit.. wassie niet heel blij mee volgensmij :+

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:34

Allen de benen afspuiten helpt heel verkoelend.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:02

als ik na het rijden mijn merrie afspuit haal ik altijd het veulen uit de stal. Het veulen gaat gewoon los mee (blijft wel bij mams) en bijna ongemerkt spuit ik het veulen ook af. Eerst de hoefjes, dan benen en steeds iets hoger. Ik doe dit eigenlijk ook zodat het veulen er vast aan kan wennen, maar natuurlijk koelt ze er ook lekker van af (al is dit met het weer van de laatste weken niet echt nodig!).