Welke merken ontwormspuit gebruiken jullie voor jouw shet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

colinneke

Welke merken ontwormspuit gebruiken jullie voor jouw shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:03

Hallo,

Zoals de titel al zegt:
Welke merken spuiten gebruiken jullie voor de shetters?

De verzorgshetjes moeten volgende week weer ontwomt worden en nu was ik nieuwsgierig wat mijn mede-bokkers gebruiken.
Vooral omdat je er niet alle merken erin mag kwakken.

heb het hier gezet omdat het specifiek om shetlanders gaat,moest het toch niet goed staat. Sorry modjes.

Groetjes Colinda

JoyCiej007

Re: Welke merken ontwormspuit gebruiken jullie voor jouw shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:14

Je ontwormd met een bepaalde spuit vanwege de werkzame stof die er in zit, en niet specifiek vanwege het merk, lijkt me.

Ik ontworm na mestonderzoek op advies van de DA; ik krijg dan vanzelf te horen of ontwormen nodig is, en met welke stof. Als het nodig is, is dat meestal ivermectine.
En dan gebruik ik vaak Bimectin; bevat (net als vele andere merken) ivermectine en is zo'n beetje de goedkoopste; euro of 6 per spuit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:45

Moxidectine(wat in Equest zit) kan gevaarlijk zijn voor kleintjes. Verder is alles veilig te gebruiken.

Ik pak ook de goedkoopste van een bepaalde werkzame stof vaak (dus ook vaak de bimectin).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:21

Hier gebruiken we Equimax en Panacur.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:50

Dennis schreef:
Moxidectine(wat in Equest zit) kan gevaarlijk zijn voor kleintjes. Verder is alles veilig te gebruiken.

Ik pak ook de goedkoopste van een bepaalde werkzame stof vaak (dus ook vaak de bimectin).

Volgens DA alleen in ruim overdoseren dacht ik....?
soms is moxidectine wel nodig, in speciale gevallen. Maar dan is het alsnog verstandig om dit met de DA te overleggen.
'mijn' DA zegt ook dat niet zomaar voor te schrijven, dit middel willen ze 'bewaren' voor de zeer specifieke gevallen die dat echt nodig hebben, ook vanwege resistentie e.d.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:31

Moxidectine is de enige die ook werkt bij ingekapselde bloedwormpjes. De rest doet wel de bloedwormen zelf maar niet de ingekapselde en die kunnen alsnog gevaarlijk worden. Mijn jaarling met bloedworm kreeg deze spuit.

Sowieso met deze werkzame stof (merk Equest) voorzichtig met overdoseren en niet bij veulens gebruiken onder de 4 maanden omdat dan de bloedbaan en de hersenen nog niet gescheiden zijn en die spuit door kan gaan naar de hersenen en dan is het einde oefening. Ivermectine is tot 10x veilig over te doseren maar liever niet natuurlijk ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:38

Sappos schreef:
Moxidectine is de enige die ook werkt bij ingekapselde bloedwormpjes. De rest doet wel de bloedwormen zelf maar niet de ingekapselde en die kunnen alsnog gevaarlijk worden. Mijn jaarling met bloedworm kreeg deze spuit.

Sowieso met deze werkzame stof (merk Equest) voorzichtig met overdoseren en niet bij veulens gebruiken onder de 4 maanden omdat dan de bloedbaan en de hersenen nog niet gescheiden zijn en die spuit door kan gaan naar de hersenen en dan is het einde oefening. Ivermectine is tot 10x veilig over te doseren maar liever niet natuurlijk ;)

Klopt, ik wíst dat het iets was met jonge pony's/veulens en ingekapselde vorm. Volgens mijn DA is bij een (lichte) besmetting met bloedwormen bij oudere paarden moxidectine niet nodig, omdat de ingekapselde vorm vaak alleen voor komt bij jonge pony's/veulens.

Sinds dat verhaal, dat hier ooit op bokt heeft gestaan, van iemand die een pasgeboren veulen een spuit direct in de mond gaf, en waarvan het ringetje perongeluk doorschoot, met als gevolg een fikse overdosering én nadien een dood veulen, wordt je er toch voorzichtiger mee, helemaal met veulens.
Wij deden de merrie daags voor de geboorte ontwormen (uiteraard met een middel welke veilig is tijdens dracht en melkproductie), zodat het veulen dit van de merrie mee zou krijgen. Imo de meest veilige manier om veulens te ontwormen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 00:40

Mooiste is het veulen met een spuit waar nog max voor 100 kilo inzit, dan kan je niet snel iets fout doen en als het dan doorschiet is het niet erg. Bij volwassen pony's heb ik het ook wel een gehoord bijv volwassen shetten maar aangezien die al op 200 kilo zitten vaak dan kan 600 kilo ontworming geen kwaad. Alleen met Equest dus voorzichtig aan doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:47

Equest geef ik idd wel heel soms. Maar alleen in speciale gevallen en in overleg met de VA.

Andere werkzame stoffen kan je flink mee over doseren zonder dat er wat gebeurd, met Moxidectine niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:13

Bij middelen als Equest e.d. spuit ik de dosis op een boterham en prop ik die erin. Dan weet ik zeker dat ik niet kan overdoseren. Van de andere middelen krijgen ze beide een halve spuit.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:46

Ik denk dat het niet zoveel uit maakt met een groot paard en een schetlander, alleen de dosering.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:49

JoyCiej007 schreef:
Wij deden de merrie daags voor de geboorte ontwormen (uiteraard met een middel welke veilig is tijdens dracht en melkproductie), zodat het veulen dit van de merrie mee zou krijgen. Imo de meest veilige manier om veulens te ontwormen.

En dat is dus de grootste onzin, het komt er echt niet via de melk uit.
Veulen moet toch echt zelf ontwormd worden.

Ik ontworm met febendazol, pyrantel, ivermectine en moxidectine, en alleen wanneer nodig.
Veulens alleen met febendazol en pyrantel, want dat pakt de spoelwormen aan, ivermectines pakken die niet meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:03

Meavey schreef:
JoyCiej007 schreef:

En dat is dus de grootste onzin, het komt er echt niet via de melk uit.
Veulen moet toch echt zelf ontwormd worden.

Ik ontworm met febendazol, pyrantel, ivermectine en moxidectine, en alleen wanneer nodig.
Veulens alleen met febendazol en pyrantel, want dat pakt de spoelwormen aan, ivermectines pakken die niet meer.

Moet zeggen dat het ook alweer een tijd geleden is, maar volgens mij stond dat ook op de verpakking en adviseerde de DA dat toendertijd ook. Al is er de laatste paar jaar veel veranderd qua inzichten en kennis vwb ontworming. Toen was mestonderzoek ook nog niet aan de orde, en bestond de receptplicht ook nog niet.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:15

Dank je wel voor de antwoorden

De shetlanders werden eerst altijd met Eraquell ontwormd, heb de laatste keer Bimectin ( is dezelfde werkzame stof, weet ik) gebruikt.
Wil van het najaar Equimax een keer erin doen.

Houden jullie nog een bepaald schema aan qua werkzame stof?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:18

Ja, dat wat de DA mij adviseert en wat er dus ook uit de mestonderzoeken komt.
bij jullie is dat dus blijkbaar niet zo, als ik het zo hoor?

Zonde.......... dan ontworm je toch vaak niet gericht, wek je alleen maar resistentie mee op en de kans dat je bepaalde wormen wél mist is ook vrij groot.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:20

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:23

Je kunt toch nooit perfect ontwormen.
Bij een mestonderzoek is toch ook nietzo dat 100% uitsluitend (volgens de verhalen)is, dus ze kunnen toch nog steeds wormen hebben die ze met het onderzoek niet hebben kunnen vinden.
Dus dan mis je nog steeds de wormen waar je tegen zou moeten ontwormen.
Als je snapt wat ik bedoel, staat er volgens mij wel heel warrig

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:30

Niets is heilig nee.... maar die 'spookverhalen' die er soms over mestonderzoek hier verteld worden, vind ik ook een beetje overdreven hoor.....
Ik ben meer iemand van combineren; mestonderzoek en advies DA, maar ik hou mijn pony's zelf ook goed in de gaten en ook de mest e.d. en als ik wel het idee heb dat ik wat anders moet/wil hebben, dan wordt er ook gewoon naar me geluisterd.

Maar er gewoon zomaar 'altijd bimectin' of zomaar een keer die, en dan een keer die, vind ik nog willekeuriger.
Daarnaast staat het inmiddels wel onomstoten vast dat als je volgens het oude patroon iedere 6 tot 8 weken ontwormd, je toch heel snel resistentie opwekt en vaak ook onnodig ontwormd.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:38

@ Joycie Wanneer laat jij altijd een mestonderzoek doen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:30

colinneke schreef:
@ Joycie Wanneer laat jij altijd een mestonderzoek doen?

Verschilt...... igg ieder kwartjaar.

Voornamelijk bij verandering van het seizoen; vlak voor de lente/zomer bijv. en straks nog een keer in de herfst.

En, het bespaart je ook nog eens wat geld, want je hoeft niet meer altijd standaard maar gewoon te ontwormen. Daarnaast scheelt het een hoop als je dagelijks of meerdere malen per week de mest uit het land haalt. Als je het 'goed' doet, hoef je een stuk minder te ontwormen (en dat scheelt niet alleen qua resistentie en 'troep in je paard' spuiten, maar óók voor de portemonnee).

Bij Het Woud zijn ze erg goed, en bovendien ook nog eens vrij goedkoop; igg een stuk goedkoper dan mijn eigen DA (+ dat die van mij niet altijd de paardenarts beschikbaar heeft, dus dan moet je het komen brengen, is er weer niemand, maar het moet wel vers, etc. etc.), dus de volgende keer laat ik het bij hen doen ipv. bij mijn eigen DA.
Hier kan je gewoon een 'kit' bestellen, waarmee je zelf een mestmonster kan nemen, en deze kan opsturen. Daarna krijg je het resultaat en uitgebreid advies, en je kan ze ook altijd bellen/mailen met vragen. Zit allemaal bij de prijs van zo'n pakketje in, en je kan er meerdere tegelijkertijd bestellen, dan krijg je ook korting :j
http://www.wormbestrijding.nl/index.html

1 zo'n kit is voor 1 mestmonster. Uiteraard kan je daar ook een mengmonster van maken, dus van iedere pony wat. Maar er wordt wel aangeraden om de 1e 2x in iedergeval alle pony's even apart een mengmonster te doen, omdat je soms verschillen hebt binnen een groep; dan heb je bijv. 1 uitscheider van wormen die zelf nergens last van heeft, maar die wel een 'gevaar' voor de anderen vormt. Dus dan kan je heel selectief die éne pony wel behandelen, en de rest bijv. niet of met een ander middel.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:47

In de winter scheiden wormen bijna geen eitjes uit, en ook in de andere jaargetijden niet altijd evenveel, dus idd mestonderzoek is lang niet altijd sluitend, zeg ik al DA assistente. ;)
En zelf ontworm ik maar 3/4 keer per jaar.
Maar DA weten vaak nieteens dat ivermectine lang niet zo goed meer werkt, dus ook op jezelf vertrouwen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:51

Heb er nu een van Equimax met praziquantel en ivermectine. Is een wormenspuit ook tegen lintworm etc. 1 x in de zoveel tijd doen we dat.
Edit] verder gaan wij bloedonderzoek doen om resistentie te verminderen/voorkomen.