Keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne_Bodhi

Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:41

(Geen idee waar ik dit moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat).

Nou ik heb 2 juli een keuring en zit al 2 week in de stres.
Het is mijn eerste keer op een keuring en heb dus nog geen idee hoe het gaat...
Ik ga heen met mijn veulen en zijn moeder (alleen het veulen wordt gekeurd).
Het gaat hier om een centrale haflingerkeuring.
Dit is nu nog onduidelijk voor mij:

1. Als ik in de ring loop mag dan de merrie erbij als mijn veulen wordt gekeurd?
2. Hoe moet ik mijn veulen voorbrengen? (Moet ik moeder vasthouden en veulen los of 2 mensen allebij 1 paard?? := )
3. Mijn merrie staat niet ingeschreven omdat ik haar niet wou keuren, mag ze dan nog wel mee naar de keuring?
4. Ik weet dat ik een stukje draf moet doen maar dat wil m'n veulen alleen als de moeder voorop gaat draven. (Mag dus dan de merrie voorop?)
5. Mag ik eventueel laarzen of wandel schoenen aan als ik in de ring zit?
6. Is een witte paardrijbroek goed genoeg?
7. Want nu als me veulen flipt!? Mag ik dan nog een keer of.....? :\
8. Moet mijn merrie een voorbrenghoofdstel om en kan ik daar het beste een bit indoen? (Die had ik namelijk al gekocht... :n )
9. Mag ik als het totaal misgaat een ''hulpmiddel'' pakken om het veulen vooruit te krijgen?

Als ik straks in me bed lig te piekeren weet ik nog wel meer waar ik onzeker over ben :P
Kunnen jullie me alsjeblieft helpen??

Groetjes Joanne_Bodhi.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:44

Je stelt eerst merrie en veulen op voor de jury, het veulen staat voor de merrie zodat de juryleden hem goed kunnen zien. Leer hem om goed te gaan staan, zodat alle 4 zijn benen goed zichtbaar zijn.
Dan stap je recht van de jury weg (ze geven vaak wel een teken).Veulen mag naast of aan de moeder vast (aan een longeersing oid) anders gewoon aan een touwtje.
Na het heen en weer stappen draaf je in een driehoek, hierbij loopt het veulen los. Een aanjager is wel handig.
Probeer de merrie niet te hard te laten gaan, het gaat om het veulen, die moet zich goed kunnen laten zien en niet hoeven galopperen om zijn moeder bij te houden. Het mooiste is als het veulen aan de binnenkant blijft.
Niet te druk maken om flippen of wat dan ook, gewoon lekker gaan. En als ie wel flipt, doe je er toch niets meer aan. De juryleden zijn kundig genoeg om uit kleine stukjes draf informatie te halen.

Witte paardrijbroek kan prima.
(En als ik je moet helpen deze week nog even of zaterdag, moet je het maar even laten weten)

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:43

Mieperdepiep schreef:
Je stelt eerst merrie en veulen op voor de jury, het veulen staat voor de merrie zodat de juryleden hem goed kunnen zien. Leer hem om goed te gaan staan, zodat alle 4 zijn benen goed zichtbaar zijn.
Dan stap je recht van de jury weg (ze geven vaak wel een teken).Veulen mag naast of aan de moeder vast (aan een longeersing oid) anders gewoon aan een touwtje.
Na het heen en weer stappen draaf je in een driehoek, hierbij loopt het veulen los. Een aanjager is wel handig.
Probeer de merrie niet te hard te laten gaan, het gaat om het veulen, die moet zich goed kunnen laten zien en niet hoeven galopperen om zijn moeder bij te houden. Het mooiste is als het veulen aan de binnenkant blijft.
Niet te druk maken om flippen of wat dan ook, gewoon lekker gaan. En als ie wel flipt, doe je er toch niets meer aan. De juryleden zijn kundig genoeg om uit kleine stukjes draf informatie te halen.

(En als ik je moet helpen deze week nog even of zaterdag, moet je het maar even laten weten)

Super bedankt! Echt, ik spacete 'm helemaal!
Ik heb geoefend met hem dat hij aan het halstertouw meeloopt dus dat is geen probleem,
deze hele week ga ik nog oefenen dus dan hoop ik dat het lukt :)

(Nog een keer: Bedankt! *D )

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:46

Mieperdepiep schreef:

Helemaal mee eens.
@TS
En wat versta jij ondeder 'flippen'? (bokken,heel hard rennen?)

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 18:18

Sjors493 schreef:
Mieperdepiep schreef:

Helemaal mee eens.
@TS
En wat versta jij ondeder 'flippen'? (bokken,heel hard rennen?)

Stijgeren, bang zijn/worden van zijn omgeving, niet meer willen luisteren naar mij en druk blijven doen wanneer ik hem rustig probeer te krijgen/houden.

Zeg maar dat hij in paniek is.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:35

Ben je niet in de mogelijkheid geweest om te gaan kijken op een keuring,dat weet je hoe het er aan toe gaat.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 19:37

Faruba schreef:
Ben je niet in de mogelijkheid geweest om te gaan kijken op een keuring,dat weet je hoe het er aan toe gaat.

Nee, maar ik heb wel veel foto's gezien van keuringen.

Faruba

Re: Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:03

Helaas is het nu een beetje laat om te gaan kijken,maar was misschien wel handig geweest. Maarja daar heb je nu niks meer aan. Hoop toch dat je keuring goed verloopt,succes iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:30

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 08:32

VivaLaVida schreef:
Joanne_Bodhi schreef:
7. Want nu als me veulen flipt!? Mag ik dan nog een keer of.....? :\

http://s118.photobucket.com/albums/o120 ... 0_0175.mp4
hahahaha success!!!! :D

p.s die malloot van mij op het filmpje had wel 1e premie en was reservekamioen.

Heel eerlijk gezegd vind ik het hier meevallen, als Finn flipt dan heb je wel een probleem (Fiin = eigen paard).
Maar ik hoop natuurlijk dat zoiets niet gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:45

is finn je merrie.. of?
is die nog nooit ergens in een ring geweest dan? ik zou me daar niet te druk om maken, want dan show je je paard ook onzeker terwijl het paard veel meer kan geven. beetje show is wel leuk hoor, ze hebben liever een paard dat een keer gek doet en verder mooi ruim loopt, dan een paard wat tegengehouden word door de voorbrenger.

op t filmpje is mijn merrie en mijn veulen van toen. ik bracht mn merrie zelf niet voor, had een ervaren iemand geregeld, minder stress en lekker toekijken.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:56

Maak je noet te druk.

veel succes

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 20:57

VivaLaVida schreef:
is finn je merrie.. of?
is die nog nooit ergens in een ring geweest dan? ik zou me daar niet te druk om maken, want dan show je je paard ook onzeker terwijl het paard veel meer kan geven. beetje show is wel leuk hoor, ze hebben liever een paard dat een keer gek doet en verder mooi ruim loopt, dan een paard wat tegengehouden word door de voorbrenger.

op t filmpje is mijn merrie en mijn veulen van toen. ik bracht mn merrie zelf niet voor, had een ervaren iemand geregeld, minder stress en lekker toekijken.

Ja Finn is m'n eigen merrie. Ik heb nooit gevraagd aan vorige eigenaar dus dat weet ik niet... :\
Ik ben al een beetje ontstrest dankzij wat vrienden van me :)

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 20:57

Ayla_4Ever schreef:
Maak je noet te druk.

veel succes

Dankjewel :o

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:31

TAO-->HA

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 15:42

Nou ik ben op keuring geweest helaas 1 na laatste maar wel 2de premie!!
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Ik heb wel een méga blunder begaan: We gingen de verkeerde kant op 8)7

-xXx-

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:50

Gefeliciteerd 2 de premie is toch leuk en dan voor een eerste keuring

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 09:16

Nu de vraag: zal ik nog een keuring doen of...?

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:26

Je kunt 20 augustus nog naar de fokdag in Zevenhuizen. Leuke keuring, en je hebt niets te verliezen toch. Is alleen maar leuk voor de ervaring!

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 08:11

Naar Zevenhuizen geweest! 2a premie gehaald en Wikke was súper braaf :D