Nakomelingen van nordsee!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loontjjeee

Nakomelingen van nordsee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:22

Hoi allemaal,

Het is wel duidelijk waar het hier om gaat.. Ik ben benieuw hoe de rest van de nakomelingen van nordsee zijn!
En hoe ze het over het algemeen doen in de sport! Daarnaast is het ook leuk om te weten welke moeder die heeft. En wat zijn stokmaat en leeftijd is.
Een foto erbij zou helemaal top zijn!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan begin ik maar met nieva!
moeder: Maika (v.alpenstern)
Stokmaat: 1.53
Leeftijd: in juli 4 jaar
Dressuur: b +1 (3 proefjes uit gereden, 2x1ste en 1x 2de en 1 proef vrijwillig beeindigd)
Foto:
Afbeelding

Afbeelding

lucky16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:57

Arabesk

Re: Nakomelingen van nordsee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:03

Ik vind dit niet zo'n mooi type haflinger. Het heeft weinig meer van een Haf, maar meer van een oranje arabier met witte manen. -O-

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 08:36

dan heb je bljkbaar een verstan van haflingers want de vader va nordsee is nordtirol een van de bekenste hengsten

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:13

loontjjeee schreef:
dan heb je bljkbaar een verstan van haflingers want de vader va nordsee is nordtirol een van de bekenste hengsten

Wat heeft dat met het uiterlijk te maken? :+
De enige overeenkomst tussen deze haf en een arabier vind ik trouwens dat het beide paarden zijn, maar okee :=

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 09:30

omdat je het in dit geval met lucky en mijn paard op nordse lijken kwa manen en kleur en nordsee lijkt weer op nordtirol.. dus in dit geval lijken ze wel op elkaar!

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:39

Nee hoor, ze zegt dat ze dit type haflinger vind ze meer op een arabier lijken dan op een haflinger. Ze zegt niet dat het geen haflinger is :')

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:27

@ arabesk Volgens mij is dat een hele andere discussie!

Ik heb 2 nakomelingen van nordsee op mijn site staan welke uit mijn merrie gefokt zijn.

http://www.vantsteengoed.webklik.nl

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:06

Ik weet genoeg van Haflingers, o.a. dat ze Noriker bloed in zich hebben. Maar tegenwoordig wordt er allerlei bloed ingefokt zodat het pluizige huppelpaardjes worden, dat vind ik erg jammer. Deze bloedlijn is een voorbeeld van wat eigenlijk niet meer het oorspronkelijke Haflinger type is. -O-

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:10

Arabesk schreef:
Ik weet genoeg van Haflingers, o.a. dat ze Noriker bloed in zich hebben. Maar tegenwoordig wordt er allerlei bloed ingefokt zodat het pluizige huppelpaardjes worden, dat vind ik erg jammer. Deze bloedlijn is een voorbeeld van wat eigenlijk niet meer het oorspronkelijke Haflinger type is. -O-

Jij krijgt me toch dalijk de penny brigade op je dak!! :=

:D

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:08

Arabesk schreef:
Ik vind dit niet zo'n mooi type haflinger. Het heeft weinig meer van een Haf, maar meer van een oranje arabier met witte manen. -O-

Hier wil ik wel even op in gaan.
Nordsee is 1 van de weinige hengsten die nog wel best breed gebouwd is en niet heel slank is.

Maar goed, ik heb er ook 1 van Nordsee, voor foto's en info zie mijn profiel!
Ze doet het erg leuk op het moment!

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:12

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het toch ook wel met Arabesk eens ben... Dat wat tegenwoordig haflinger genoemd wordt, zijn gewoon sportpony's met een haflingerkleur, verder heeft het in mijn ogen!! *let op, mening* weinig meer met een echte haflinger te maken.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:16

Natasjaa schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het toch ook wel met Arabesk eens ben... Dat wat tegenwoordig haflinger genoemd wordt, zijn gewoon sportpony's met een haflingerkleur, verder heeft het in mijn ogen!! *let op, mening* weinig meer met een echte haflinger te maken.

Even over nordsee, ik dacht dat de opmerking van arabesk over nordsee ging en niet over de haflingers van tegenwoordig. Mijn opmerking was meer gericht op nordsee in vergelijking met andere hengsten.

Nee maar is dat niet gewoon wat het oog wil..De meeste mensen willen geen grove paarden meer.
De friezen van tegenwoordig worden ook steeds hoger en smaller om maar even een voorbeeld te noemen.

Mijn haflinger zit nog een beetje ertussen in. Het luxe van de hoge benen en de maat, maar ze is wel aardig breed.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:22

Mijn opmerking slaat in ieder geval niet specifiek op Nordsee :)

@eridinges jouwe heeft inderdaad nog aardig wat massa :) Leuk dier :j

Persoonlijk vind ik overigens dat als je geen grof gebouwd paard wil, je geen haflinger of fries of ander klassiek ras moet willen, maar je dan beter kan richten op de wat fijnere sportpony's... Maar goed, mijn mening hoor :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:24

Mensen die een rank paard willen moeten dan gewoon maar meteen een arabier/new forest/nrps kopen :+.

Ik vind dit gewoon meer neigen naar Barbie paardjes hoor. (let op mening, vooral geen aanstoot aan nemen)
Onbegrijpelijk dat de stamboeken de rassen zo verkwanselen, maar goed :7

Even ter info; ik heb zelf een arabier en een arabier x kwpn, maar ben fan van koudbloeden (tja soms komt er wat op je pad he)

Haflinger, Tinker, Fries etc, daar horen gewoon stevige poten onder met sokken. Die sokken gaan er ook uit zodra je er sateprikkerpoten infokt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-07-11 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:25

Natasjaa schreef:

Persoonlijk vind ik overigens dat als je geen grof gebouwd paard wil, je geen haflinger of fries of ander klassiek ras moet willen, maar je dan beter kan richten op de wat fijnere sportpony's... Maar goed, mijn mening hoor :)

Ja hier ben ik het deels wel mee eens, maar ik vind beide mooi :)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:50

eridinges schreef:
Natasjaa schreef:

Ja hier ben ik het deels wel mee eens, maar ik vind beide mooi :)

Je hebt ook recht op een eigen mening hoor ;) Ik geef ook alleen de mijne maar ;)

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:30

Arabesk schreef:

Haflingers hebben geen noriker bloed. -O- Ze hebben dezelfde voorouders (Inheemse paarden, die afstammen van spaanse oorlogspaarden die achtergelaten/ontsnapt zijn x shagya arabier), maar zijn toen gesplitst in 2 rassen, met ander exterieur en andere stamvaders en verder gefokt met een ander fokdoel. Haflingers mogen maar 1,6 % vreemd bloed hebben, omdat er 50 jaar geleden 3 lijnen zijn gekruist met arabieren. Dit gebeurd nu niet meer. :(:)

Citaat:
De Haflinger komt oorspronkelijk uit het gebied rond het Salten-Mölten-plateau in de Etsch vallei in de zuid Tiroler Alpen. In deze bergachtige gebieden was de haflinger het belangrijkste vervoermiddel. Niet alleen was hij een werkwillige vriend, hij maakte het ook mogelijk voor de boeren om waren te ruilen, met boeren in de naburige gebieden. Ook de dokters en priesters werden rond gereden in een rijtuig met haflingers.

Volgens de legenden stamt de haflinger af van de bourgondische paarden die keizer Ludwig IV aan zijn zoon Ludwig von Brandenburg gaf als huwlijkscadeau met Margarete "Maultausch". Dit is echter ter discussie gesteld, omdat deze bourgondische paarden omschreven werden als groot, zwaar en met onhandige bewegingen, terwijl de haflinger omschreven wordt als klein, wendbaar en met bodemvaste gangen.

Toen Napoleon het gebied wat tegenwoordig Noord Italië is bezette, zette hij alle koudbloedhengsten uit, en alle nieuwe warmbloedhengsten in de Zuid Tiroler hengstenstationnen, om het leger van paarden en materialen te voorzien. Na het Napoleontisch tijdperk, is het Oostenrijkse leger gereorganiseerd en het fokken van geschikte paarden voor het leger werd gepromoot. De authoriteiten zagen er op toe dat kleine arabische paarden werden gebruikt voor de Zuid Tiroler fokkerij, om goede pakdieren te fokken. In boven Vinschgau, waar sinds de 16e eeuw lichte trekpaarden en rijpaarden gefokt werden, werd dit zeer gewaardeerd, en hengsten als El' Bedavi, Tajar, Dahibi, Dahoman en Gidran werden veelvuldig gebruikt voor dekkingen. Ook in het gebied rond Bozen en Meran werden vaak arabische hengsten gebruikt op konik- huzul- en Bosnische merries die beschikbaar waren, terwijl de fokkers uit Sarntal terughoudender waren, omdat zij Noricaanse paarden fokten, een koudbloedpaard, en voorkeur hadden voor de kleur van deze paarden – vos met flaxen blonde manen en staart. Ook in Eisacktal, Rienztal en Gadertal werden Noricaanse merries gebruikt in de haflingerfokkerij.

Niet alleen de arabier, maar vele rassen, hebben de haflinger in de loop der jaren beinvloed. Stambomen en fokcertificaten van de Austrian State Stud Stadl-Paura laten zien dat hengsten van vele verschillende rassen beschikbaar waren voor de haflingerfokkers, bijv: Arab, Shagyaarab, Engelse volbloed, Belgisch trekpaard en vele Haflingerkruisingen. Er staat echter zonder twijfel vast dat de arabier, en in het bijzonder de lijn van El' Bedavi de grootste invloed heeft gehad.

Het hengsten depot Stadl Paura werd opgericht in 1826 en was bedoeld voor het Alpen gebied. Later werden vergelijkbare instanties opgericht in Ossiach in Carinthia en in Laas in Zuid Tirol. Zij werden zeer belangrijk voor het opbouwen van het haflingerras. De meeste paarden werd uitgeleend aan boeren tot hun 4e jaar. Op die manier werden ze opgeleid en had het leger een voorraad reserve paarden.

In 1875 werd het Zuid Tiroler paarden bestand geinspecteerd, en er werd een zwarte hengst met Noricaanse stamboom naar Stadl Paura gebracht. Hij was geregistreerd als Eisack 154 onder de rasnaam "Haflinger, bergpaard". Eisack was dus de eerste geregistreerde haflingerhengst, maar hij had geen noemenswaardige invloed op het haflingerras. In 1897 werd er een 2e inspectie uitgevoerd, en 220 merrie werden geschikt bevonden om mee te fokken, en ingeschreven in een register. In 1904 in Mölten werd de eerste haflinger fokkersorganisatie gerealiseerd. Op dit moment waren er nog verschillende kleuren haflingers binnen het ras; vos, bruin zwart, dun en schimmel, hoewel de vos met witte manen en staart toch het meest voorkomend was.

In 1898 werd de haflinger officieel erkend als ras.

Aan het einde van de eerste wereld oorlog, was Tirol verdeeld. Het zuidelijke deel hoorde bij Italie en het noordelijke deel bleef Oostenrijks. Dit gebeurde in het najaar, toen bijna alle hengsten terug waren in het depot in Stadl Paura. De meeste merries bleven echter in Zuid Tirol. Dus raakte ook het ras verdeeld. Men begon toen merries en hengsten te ruilen, om zo toch door te kunnen fokken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:24

eridinges schreef:
Arabesk schreef:

Hier wil ik wel even op in gaan.
Nordsee is 1 van de weinige hengsten die nog wel best breed gebouwd is en niet heel slank is.

Maar goed, ik heb er ook 1 van Nordsee, voor foto's en info zie mijn profiel!
Ze doet het erg leuk op het moment!

Ik heb pas het boek 'Dier, Bovendier' gelezen over het Lipizanner ras. En daaruit kwam toch heel duidelijk naar voren dat het moederdier veel belangrijker is dan het vaderdier. Ik vraag me dan ook af of de moeder van dit paard er heel anders uitziet dan die Nordsee, aangezien die volgens jullie wel breed is?

Is het dan niet belangrijk om de moeder erbij te vermelden?

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:27

Nordsee is moderner dan de merrie van TS :)

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:57

@logic : dat klopt.
De moeder van nieva is maika:
Afbeelding

Ik ben trouwens vergeten te melde dat nieva en ruintje is! En daarnaast nieva is nog hartstikke jong (4) dus hij groeit ook nog in breedte.

Maar even voor de duidelijkheid in dit tippic gaat het over de nakomelingen van nordsee en niet
over hoe de haflingers tegenwoordigr gefokt worden, wat ik zelf overigens wel mooi vind!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:57

Niet veel te zien door die enorme (mooie) bos haar ;-)

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:01

je ziet in iedergeval wel dat het niet een haflinger is diee tegenwoordig fokken!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:17

De Haflinger zoals jij beschrijft, Arabesk, is er gewoon niet meer. Iets met marktwerking en veranderend gebruik, zoals in elke fokkerij is ook de Haflingerfokkerij met z'n tijd meegegaan. Alleen sommige mensen blijven een beetje hangen ;)

Hier trouwens geen Nordsee nakomelingen. Is wel een hengst die in de loop der jaren mooier wordt :j

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:30