Hoi ^^ Ik verzorg zelf twee shetlanders, mag ze eigenlijk als eigen beschouwen. Maar ze zijn allebei heel wat te dik! Wat kan ik er mee doen? Ik weet niet hoe oud ze zijn, dat weet de echte eigenaar ook niet precies. Ik kan er wel mee wandelen, en met de ene durf ik dat aan, maar de andere is erg schrik achtig. Hoe kan ik dit oplossen?
Groetjes,
Eske_B
Geplaatst: 26-06-11 20:35
Ga lekker wandelen en vertrouwen winnen. Misschien ook geledelijk aan iets minder voer geven. Plaats eens een foto, dan kunnen we kijken hoe erg te dik ze zijn.
goeroe
Geplaatst: 26-06-11 21:09
Shetlanders worden snel te dik jammer genoeg, ze groeien bij wijze van spreken al als ze alleen maar gras zien. Beweging is natuurlijk altijd goed, maar als je ze wilt laten afvallen zullen ze ook minder voer moeten krijgen.
Ze staan ergens in een weitje zonder een huis/bak/stal er naast of zo, ze eten dus voornamelijk gras. Ik ga er deze week nog zeker heen om goed te oefenen in de wei met lopen, joggen en naderhand ook buiten de wei te kunnen laten wandelen!
Je zult inderdaad ook de voerinname moeten aanpassen, anders wordt het een lastig verhaal. Mijn shetten staan op een kaal weiland met hier en daar een klein plukje gras, over de dag verdeeld krijgen ze graszaadhooi. Nu zijn ze goed op gewicht voor het eerst in jaren. Al begint Grietje alweer voller te worden (graszaadhooi is op en nu krijgt ze gewoon weidehooi dat ik week), maar morgen komt er nieuw graszaadhooi en dan verwacht ik dat ze binnen een week weer op goed gewicht is. Ik meng het graszaadhooi trouwens met gewoon hooi. Als de omstandigheden goed zijn mogen ze op de wei voor een tijdje. Als je daarnaast lekker wandeld in een flink tempo dan moet dat wel goedkomen. Let wel op dat je ze niet te snel laat afvallen, dan kan er vet in het bloed komen. Dus wel voor genoeg ruwvoer zorgen.