Mijn veulen bijt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SRJasmine

Mijn veulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 17:54

Heeii,
Op de boerderij waar ik altijd help, zijn een paar weekjes geleden 2 veulens geboren; Balou& Jasmine.
Balou is heel erg nieuwschierig en als je dan bij hem gaat staan, bijt hij in alles wat los en vast zit.
Hij is hartstikke lief en je kunt heerlijk met hem kroelen, maar het lijkt wel of hij je terug wilt kroelen zegmaar,
en dan bijt hij je heel hard.
Als je hem wegduwt, of een harde tik op zijn neus geeft, kijkt hij je eventjes raar aan maar gaat dan weer verder..
Weet iemand hoe je dit probleem moet oplossen? Niets helpt en ik wil niet dat hij kopschuw word ofzo..

xx

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:55

ik denk dat de tandjes door komen dan krijg je dat. :) had de mijne ook!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:57

Het is nieuwsgierigheid, maar als je het nu toelaat, blijft hij het later ook doen.
Je hoeft het voelen geen tik te verkopen.
Blijf hem consequent wegduwen, bijvoorbeeld tegen de hals, en zeg er eventueel streng 'uh' bij.
Zorg wel dat echt niemand het toe laat, anders heeft het geen zin.

Ir1ne

Re: Mijn veulen bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:01

Ik ben er van overtuigd dat je paardengedrag enigzins na kunt doen.. wat ik altijd deed was dreigen, of een tikje tegen de oren. Paarden bijten elkaar ook in de oren, of ik gaf ze een trapje of schopje. Mijns inziens is slaan geen paardengedrag :) maar ik ben het eens met Eskegirl, heel consequent blijven en je stem gebruiken!

Overigens komt t vaak voor dat als je een jong dier kriebelt dat ze idd terug willen "kriebelen"

SRJasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:58

Oke, heel erg bedankt.
Ik ga het meteen uitproberen! :P

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:06

Wikke (eigen veulentje) deed het ook heel erg,
wat ik deed was als hij steigerde, bokte of hapte hem op de grond leggen.
Doet hij het daarna weer dan dreig je met op de grond leggen en pak je 1 been die til je op
en met je knie duw je het andere beentje weg laat hem los en complimenteer.
Als je veulentje al te groot is voor de op de grond zetten techniek
dan zeg je (wel nep-boos) hard uh! of nee!
en zet min 2 harde stappen op de grond.

Knuffel hem daarna weer en klaar is kees,
natuurlijk moet je altijd belonen na het straffen anders wordt hij bang van je.

Succes!

(Het is natuurlijk een tip, je moet altijd kijken wat jij wil doen om hem dat gedrag af te leren.)

loediez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:03

ik ken indd ook wat veulens die dat doen ja, maar daar ging t vanzelf over! :j

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:09

Het zijn net baby's heh: De tandjes komen door en ze beginnen overal in te bijten, of ze willen gewoon even kijken hoe iets smaakt en wat het is. Ze proberen dingen uit, het zijn immers jonge dieren. Hecht er nog niet teveel waarde aan mits het heel gericht is en door blijft gaan.

Ook weet ik niet wanneer hij het doet; sta je lekker met hem te kroelen, dan doen ze dit van nature terug. Er zijn nog steeds mensen die denken dat een veulen dan bijt, maar dit is puur omdat paarden dit bij elkaar in de natuur ook doen. Ze 'kroelen' door middel van zachtjes bijten, en wat bij paarden zachtjes is, voelt voor ons immers minder prettig.

Succes ermee

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:03

Het is idd kroelen zoals de andere bokkers al zeggen. Blijf vooral goed op de lichaamstaal van je veulen letten, kroelen kan namelijk ook overgaan in minder lief gedrag (zie mijn topic over kleine draak terroriseert alles) maar. Wees vooral duidelijk voor de kleine. Niet gaan lopen meppen en al helemaal niet op de grond leggen zoals hier boven wordt gesuggereerd, dat is de slechtste tip die ik ooit gehoord heb.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:11

Joanne_Bodhi schreef:
Wikke (eigen veulentje) deed het ook heel erg,
Doet hij het daarna weer dan dreig je met op de grond leggen en pak je 1 been die til je op
Als je veulentje al te groot is voor de op de grond zetten techniek
dan zeg je (wel nep-boos) hard uh! of nee!
en zet min 2 harde stappen op de grond.

Knuffel hem daarna weer en klaar is kees,
natuurlijk moet je altijd belonen na het straffen anders wordt hij bang van je.

Succes!

(Het is natuurlijk een tip, je moet altijd kijken wat jij wil doen om hem dat gedrag af te leren.)

ik weet niet waar je dat geleerd hebt, maar dat is de tot nu toe slechtste tip die ik ooit gehoord heb :n écht niet goed voor het veulen, en wat zou het voor nut hebben? ooit een paard een veulen op de grond zien leggen als het stout is? het is geen hond :n het beestje krijgt zijn tandjes door, en het is een veulen, die bijten nou eenmaal graag in vanalles. Goed opletten of hij alleen wilt kroelen, of dat hij wilt gaan spelen, veel veulens gaan gauw van het een op het andere over, en spelen doen ze met hun hele lichaam, dus ook de tanden.
TS, als je denkt dat hij gaat bijten duw je hem gewoon weg, bijt hij echt dan zeg je heel hard 'nee' of 'eeh!' als waarschuwing. de moeder en andere paarden zullen het veulen ook wegduwen als het iets doet wat het niet mag.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:14

Negeren, hem niet kroelen.
Als hij rustig is pas aandacht geven.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:16

Idd, wat een idiote tip.... En dan te bedenken dat ik de harde tik op de neus van TS al belachelijk vond. Wie slaat er nou een veulen? Gewoon wegduwen is echt wel genoeg hoor (en nooit te dichtbij laten komen, zodat hij ook niet te ver KAN gaan). Pas als jij dat toelaat, mag hij je benaderen. Nooit ongevraagd! Dan moet je vaak corrigeren en da's veel lastiger dan weghouden. Dan leer je hem respect op te brengen voor jouw ruimte en dat is eigenlijk het allerbelangrijkste.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:18

Joanne_Bodhi schreef:

Oh my god!!! Dit is wel de belachelijkste tip die ik ooit gehoord heb :roll: Ik hoop dat TS dit soort tips niet serieus neemt :')
Het zijn in mijn ervaring meestal de hengstjes die dat doen, en soms ook de hele veulentijd blijven doen!
Mijn tip... -:) zelf de wijste wezen, idd wegduwen of stem verheffen is voldoende en ik geef ze met poetsen ook gewoon wat om in te "knagen" een halstertouw of borstel! Niet te moeilijk over doen... het zijn idd net baby's! Gewoon hun lichaamstaal goed in de gaten houden, dan ben je het over het algemeen altijd voor!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:36

Hem wegduwen is wat wij ook hebben gedaan, maar dan niet zozeer echt duwen/kracht zetten tot hij weggaat, maar meer prikken met een vinger. Eerst zacht, dan harder als hij niet reageert. Is hij nog niet onder de indruk, dan kun je met een stick/zweep werken. Ermee "wapperen" tot hij uit je ruimte gaat. Als het echt nodig is zou ik hem wel een tik ermee geven, tegen de borst of schouder, afhankelijk van hoe hij voor je staat. Maar altijd klein beginnen, en de hardheid van je reactie opvoeren.
Het gaat er om dat hij uit jouw ruimte gaat, dat hij zijn voeten verplaatst, niet jij. En idd consequent zijn, ook anderen.
Verder hoef je je er niet druk om te maken, je hoeft ook niet boos te worden, gewoon hem kalm even op zijn plaats zetten. Het is normaal veulengedrag, maar hij moet leren dat hij jou niet mag bijten. Net zoals hij dat niet bij zijn moeder en andere paarden mag.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:55

Ik heb mijn kleine draak trouwens wel een paar keer een flinke tik gegeven voor bijten, maar die deed het dan ook echt om uit te proberen. Met oren plat op je af komen rennen en proberen in je gezicht te bijten, ja daar krijgt ze een tik voor. Maar dat speelse bijten wat ze doen om te onderzoeken straf ik niet echt af. Wegduwen en een stemcorrectie, meer niet.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:28

Pff en bedankt!
Al klinkt het stom het werkt wel, en ja merries doen dat niet bij hun veulens maar wij zijn toch geen paarden.
Ik snap dat je sommige dingen moet doen wat op merriegedrag lijkt,
maar kunnen jullie dan wel op een iets vriendelijkere manier mij duidelijk maken wat je mening is i.p.v. gaan zeggen dat mijn tips nergens op slaan!
Dat vind ik gewoon geen respect hebben voor iemand.

De tips die hier worden gegeven had ik zelf ook al in praktijk gebracht,
maar als mijn veulen echt stout is dan gebruik ik die methode
(hij doet niks meer dus het zou dan vast wel werken).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:52

Joanne_Bodhi schreef:
Pff en bedankt!
Al klinkt het stom het werkt wel, en ja merries doen dat niet bij hun veulens maar wij zijn toch geen paarden.
Ik snap dat je sommige dingen moet doen wat op merriegedrag lijkt,
maar kunnen jullie dan wel op een iets vriendelijkere manier mij duidelijk maken wat je mening is i.p.v. gaan zeggen dat mijn tips nergens op slaan!
Dat vind ik gewoon geen respect hebben voor iemand.

De tips die hier worden gegeven had ik zelf ook al in praktijk gebracht,
maar als mijn veulen echt stout is dan gebruik ik die methode
(hij doet niks meer dus het zou dan vast wel werken).

Wij zijn geen paarden, maar een paard begrijpt geen mensentaal en kan dat ook niet leren, wij kunnen wel de paarden nadoen, zodat ze het beter begrijpen...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:02

Ja en een veulen op de grond leggen is iets dat het veulen echt niet zal begrijpen. Het werkt misschien wel, maar de manier is totaal verkeerd. We reageren zo fel in de hoop dat de TS zo'n rare tip niet op zal volgen.

Ik heb het idee dat degene die deze tip gaf veel met honden werkt, of de tip van een hondenliefhebber heeft. Honden reageren er namelijk heel goed op als je ze bij stout gedrag op de grond legt. Paarden reageren er op door heel bang te worden en als je bij zo'n jong veulen met angst als straf gaat werken kan je een basis leggen voor grote problemen in het latere leven van een paard.

Daar komt nog bij dat het mij nooit zou lukken om mijn grote KWPN veulen plat te leggen, die legt mij eerder plat dan ik haar :P. Bij shetjes en ponyveulens wil het misschien wel, maar bij grote paardenveulens lijkt het mij erg moeilijk om dit te doen.