Wie heeft de gok aangedurft..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Wie heeft de gok aangedurft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:59

.. om met een aangewezen, maar nog niet goedgekeurde, hengst te dekken? En zo ja, waarom?
Dat mag om dit jaar gaan, maar ook om eerdere jaren.

Anoniem

Re: Wie heeft de gok aangedurft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:22

Hangt ervanaf. Als ze ergens anders zijn goedgekeurd (Duitsland, Denemarken ofzo) krijg je een reg. A papier en dan zie ik het probleem niet. Een hengst die dat niet is dan heb je reg B en daar zou ik persoonlijk geen dekgeld voor betalen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:26

over welk stamboek( aangewezen) heb je t ?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:39

Mijn Friese merrie heeft een niet goedgekeude hengst als vader. Ik heb daar eerst wat moeite mee gehad omdat ik het raar vind dat als een paard verder voldoet aan de eisen van een stamboek qua exterieur en gangen ed maar toch niet in het hoofdstamboek opgenomen mag worden omdat paps niet goedgekeurd is. (Was wel 1e premie veulenboek hengst) Inmiddels is mijn merrie tot een geweldig paard aan het uitgroeien en is het eigenlijk alleen voor de fok niet interessant. Verder zegt het mij niet zoveel, een stamboek heeft bepaalde eisen en de hengsten die zij daarvoor aanwijzen vindt ik niet altijd even geweldig. Als de combi merrie/hengst goed is en je hebt geen plannen voor de (dure) fok dan maakt het volgens mij niets uit.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:46

De vader van mijn arabische ruin is niet goedgekeurd. Hengst in het geboortejaar van die van mij afgewezen op de keuring, maar had dus al wel 4 veulens verwekt...
Papieren waren nog aan te vragen, maar er moest een boete betaald worden omdat de vader niet goedgekeurd is. Dat vond zijn fokker niet nodig, zijn oude eigenaar niet nodig. En ik? Ach, t'is een ruin en lopen doettie zonder papieren prima :) (Ben zelf een tikje ijdel dus heb het wel uitgezocht. Momenteel zou daar ook nog DNA onderzoek bijkomen en een boete omdat hij ouder is dan ?, kwam op een paar honderd euro neer. Dat werd me iets te veel :) Je hebt geen papieren nodig om te zien dat hij arabisch is :) )

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:27

Ik heb dit jaar gebruik gemaakt van Didando. Hij is dus aangewezen (kwpn) maar moet nog naar het najaarsonderzoek. Ik weet dat hij meerdere merries heeft gedekt en er zijn nog een aantal aangewezen hengsten die nog naar het najaarsonderzoek gaan. Dus ik was benieuwd of er meer mensen zijn die de gok hebben genomen met een aangewezen hengst. kan ook van afgelopen jaren, want ook daar zijn er genoeg hengsten geweest die het najaarsonderzoek hebben gedaan ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:38

Donja schreef:
Ik heb dit jaar gebruik gemaakt van Didando. Hij is dus aangewezen (kwpn) maar moet nog naar het najaarsonderzoek. Ik weet dat hij meerdere merries heeft gedekt en er zijn nog een aantal aangewezen hengsten die nog naar het najaarsonderzoek gaan. Dus ik was benieuwd of er meer mensen zijn die de gok hebben genomen met een aangewezen hengst. kan ook van afgelopen jaren, want ook daar zijn er genoeg hengsten geweest die het najaarsonderzoek hebben gedaan ;)

Omdat je tegenwoordig pas na goedkeuring hoort of ze goed zijn op de foto's zou ik die gok niet nemen, mits men aan kan tonen dat de hengst schoon is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:49

Ik heb met Amazing star gedekt voordat hij ggk was.
Ikzelf had achteraf liever gewacht tot er meer bekend was over de nakomelingen. Het heeft anders uitgepakt als ik gedacht had.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:58

Ik heb vorg jaar gebruik gemaakt van de hengst A'lee spring Power.
2e bezichtiging gehaald bij het kwpn, maar ggk bij het Westfaalse stamboek.
Ik vond de bloedlijn van de hengst dusdanig interessant en de hengst presteerde op dat moment buiten gewoon op het vrijspringen, dat ik deze gok durfde te nemen!
Met als resultaat, dit jaar een super mooi merrie veulen. die Afgelopen centrale keuring (overijssel) haar groep wist te winnen en een 1e premie behaalde...
jammer genoeg is het kwpn niet zo gek op geen NL vader... dus is het hierbij gebleven!