wel of niet laten dekken zo ja door wat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovevalser

wel of niet laten dekken zo ja door wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:40

we zitten eraan te denken om onze fries te laten dekken
nu waren we vandaag ergens en hij had nog wel 2 mooie hengsten staan

maar geen fries

1 groot zwart paard met 4 witte voetjes
geen idee welk ras ofzo maar er zit wel stamboom bij

en 1 bruine hengst van ongeveer 1,45/1,50
zit ook papieren bij

is het verstandig om door een van die te laten dekken of is dat sonde van
het fries bloed?

E_Nalanta

Re: wel of niet laten dekken zo ja door wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:41

Wáárom wil je fokken? :) Gewoon leuk of ook echt eigen gebruik? :) (persoonlijk ben ik gek op kruisen, dus mij hoor je niet
over het friese ras! ;) )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:42

Niet doen! Of met een Fries fokken of niet.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:47

E_Nalanta schreef:
Wáárom wil je fokken? :) Gewoon leuk of ook echt eigen gebruik? :) (persoonlijk ben ik gek op kruisen, dus mij hoor je niet
over het friese ras! ;) )

we willen er graag een pony bij omdat we voor onze kleinste over een aantal jaren echt te groot worden
en we willen graag ons eigen veulen opvoeden
en helemaal naar onze hand zetten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:48

Ah OK. Maar dat kan ook met 100-en andere jonge veulens/paarden die te koop staan op internet... Zonder bevallingsrisico's en dergelijke... :)

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:54

E_Nalanta schreef:
Ah OK. Maar dat kan ook met 100-en andere jonge veulens/paarden die te koop staan op internet... Zonder bevallingsrisico's en dergelijke... :)

ja klopt maar we willen ook graag het hele proces zien ( dus van dekken tot het geboren worden)
ik zelf heb nog nooit bij een paard gezien wel bij andere dieren

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:55

Nouja dat is ook te zien op video's natuurlijk! :)* Niet echt een goede reden om te gaan dekken omdat je het perse wil zien..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:42

Om op deze manier een hengst voor je merrie te zoeken klinkt niet erg zorgvuldig................

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:36

1:Ik zou niet lukraak fokken
2:Als je fokt waarom kruisen?
3:Zorg wel dat het een GGK Hengst is en niet een van de buurman
4:Ook aan fokken zit een kostenplaatje
5:Zorg dat de hengst aanvult op de merrie

wat wil jij verbeteren aan je paard?

Fenne_Ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:20

@Barcelano: Amen

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:26

Doodzonde -O-
Ik zou haar of door een goedgekeurde friese hengst laten dekken, of helemaal niet!

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:30

Ik snap het niet, als ze haar fries wil laten dekken hoeft dat toch niet perse door een goedgekeurde hengst te zijn ? als het veulen wat eruit komt ze toch zelf wil houden vind ik niet dat het uitmaakt door wat voor hengst het gedekt word, en daar komt bij, de kruisingen van tegenwoordig verkopen beter dan de rassenpaarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:39

lovevalser schreef:
we zitten eraan te denken om onze fries te laten dekken
nu waren we vandaag ergens en hij had nog wel 2 mooie hengsten staan

maar geen fries

1 groot zwart paard met 4 witte voetjes
geen idee welk ras ofzo maar er zit wel stamboom bij

en 1 bruine hengst van ongeveer 1,45/1,50
zit ook papieren bij

is het verstandig om door een van die te laten dekken of is dat sonde van
het fries bloed?

Om te beginnen moet je heel kritisch naar je merrie kijken. Is die geschikt om mee te fokken? Gezondheid (geen erfelijke aandoeningen? of bv seme), bouw, karakter, leeftijd (1e veulen liefst voor 8-10 jaar).
Als je daar echt eerlijk ja op kan zeggen ga je kijken naar de sterke en zwakke punten van je merrie. Dan kijk je welke hengst die zwakke punten kan verbeteren EN ook liefst dezelfde sterke punten heeft. Dat hoeft niet perce binnen het stamboek te vinden te zijn, zeker met een ras waar inteelt een belangrijke factor en gezondheidsrisico is kan buiten het stamboek kijken interessant zijn. Goed advies is hierbij heel belangrijk, maar zodra je buiten het stamboek gaat kijken moeilijk aan te komen.
Ga voor het willen meemaken van het hele hengst zoeken, dracht en geboorte, etc. anders contact zoeken met een paar fokkers in de buurt. Geen risico voor jouw merrie en je leert een hele hoop.

Als vervanger voor jouw pony zou ik toch echt via mp, etc. zoeken dan kan je veel beter inschatten wat voor karakter je voor je hebt en bouw en stokmaat inschatten is dan ook een stuk makkelijker. Je zal nl niet de eerste zijn die eigen fok op 3/4 verkoopt ivm toch niet passen qua bouw/karakter.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:46

Poco4ever schreef:
Ik snap het niet, als ze haar fries wil laten dekken hoeft dat toch niet perse door een goedgekeurde hengst te zijn ? als het veulen wat eruit komt ze toch zelf wil houden vind ik niet dat het uitmaakt door wat voor hengst het gedekt word, en daar komt bij, de kruisingen van tegenwoordig verkopen beter dan de rassenpaarden.

Omdat je niet weet wat de hengst van de buurman met zich meedraagt.
Een GGK hengst is niet alleen maar "mooi" maar

1;Wordt er naar erfelijke gebreken gekeken
2:Hoe is de sperma
3:Hoe is het been werk
4:heeft hij geen soa s :+

Dus wat nou als je met de hengst van de buurman dekt en er kom een veulen uit wat vanalles mankeert??
Tuurlijk komt het weleens voor dat wat je fokt iets kan hebben,maar die kansen kan je wel verminderen

Fokken is verbeteren niet vermeerderen

En wat denk je met het dek proces zelf.
Daar zitten ook risico s aan vast.
De hengst van de buurman in de wei zetten en je merrie krijgt een optater of andersoms.
Is de hengst vies of de merrie dan gaat het niet goed van binnen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:53

lekker niet fokken of met een goede hengst

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 01:28

Om eerlijk te zijn kan een kruising buiten het Fries stamboek helemaal niet verkeerd zijn, zeker wanneer de merrie al een hoog inteeltpercentage telt. Nu zou ik zelf sowieso naar weinig tot geen inteelt streven, maar binnen het Fries stamboek heb je weinig keuze. Zorg er dan wel voor dat het fokproduct beter wordt dan de ouders, dat is voor elke fokkeuze de eerste voorwaarde. Deze moet je met hoge zekerheid kunnen bevestigen voordat je ook maar verder moet denken over fokken. Een goede gezonde merrie is hierbij HET uitgangspunt.

Wel kan ik de TS dan aanraden naar een bewezen kruising te kijken. Zomaar een, noem eens wat, QH eropzetten is niet zo goed. Afhankelijk van het fokdoel kun je kijken naar een haflinger/tinker of juist een arabisch volbloed of paint. Maar ook dan is het van GROOT belang te kijken naar A) hoe de hengst fokt, bij voorkeur zowel binnen als buiten zijn ras en B) KRITISCH beoordelen wat de zwakke punten zijn van de merrie, en wat de sterke en zwakke punten van de hengst zijn. Ideaal is de combinatie waarom een hengst aanvult op zwaktes van de merrie en sterke punten van je merrie niet afzwakt.

Als je de commitment aangaat dat je de nakomeling ook aanhoud tot het dier naar de eeuwige weides gaat is het risico niet groot, maar ondanks dat verdwijnen er honderden paarden per jaar op de mark door iemand die graag een leuke nakomeling uit de merrie wou fokken, zonder papier, waarna het dier niet bleek te zijn wat ze zochten omdat het A) een hengst is (50% kans! ;) ) B) niet dat ene leuke kleurtje heeft waarop werd gehoopt met een andersinds hopeloze combinatie (lees bijvoorbeeld (Fjord*Welsh A). C) omdat het dier door onzorgvuldig fokken en/of (veel) te vroeg inrijden op jonge leeftijd wordt gebombardeerd tot dure grasmaaier (afgekeurd voor de sport) of D) het opvoeden van een veulen blijkt toch niet een walk in the park (en dat is een veulen niet!) of het dier wordt veel te laat de regels uitgelegd (wordt door menig ruiter ook "verpesten" genoemd). Door een goed fokbeleid is het een en ander uit te sluiten. Ook de commitment een hengst (zeker een kruising altijd ruinen!!!) aan te houden is een goed begin! Maar vooral de wil om het beste voor je paardje te kiezen is in deze situatie absoluut noodzakelijk. Maar als die wil er is, en aan de andere voorwaarden (dus) is voldaan, denk ik dat je in deze situatie wel kan fokken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:15

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:44

Ik lees net een bericht van het BP Stamboek op Facebook:

"Vanwege een zakbreuk is de goedgekeurde BP dekhengst Colorance 03 XX zaterdagavond 2 juli overleden."

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:48

Gaan fokken met zomaar een hengst lijkt me niet verstandig.
Je moet toch ook kijken naar de goede/zwakke punten van je merrie en daarna naar die van de hengst.
Wil niet zeggen dat je dan met zekerheid een gezond en sterk veulen krijgt maar de kans is wel veel groter.
Maar wie weet welke gebreken een ongekeurde hengst doorgeeft aan jouw merrie?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:11

Tjemig zeg, Colorance dood.............