Rodblakke kleur bij een ander ras.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xlovep

Rodblakke kleur bij een ander ras.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:10

Hallo :D

ik heb sinds vandaag een account op Bokt dus als ik allemaal verkeerde dingen doe dan hoor ik het wel haha :P
Nou heb ik best een domme vraag..
Ik weet niet of jullie het fjordenpaard guusje kennen. Ik plaats er voor de zekerheid even een foto bij.
Afbeelding
Ik zoek al heel lang een paardje/pony met precies dezelfde kleur ''rodblakk''
De kleur Rodblakk bestaat volgens mij alleen bij fjordjes, alleen vind ik fjorden wel heel leuk maar ik zoek een ander ras (ook wel breed gebouwd) met dezelfde kleur als guusje. Ik heb echt geeen idee of ze bestaan of dat de kleur dan een andere naam heeft?
De kleur palomino is ook heel mooi maar is toch wel donkerder..

Ik ben benieuwt of jullie iets weten :o
xx

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:13

Cremello, en volgens mij perlino lijkt er wel op ;)
Maar deze zijn zeker prijzig.

xlovep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:23

Dankje voor het snelle antwoord!
Ik vind Cremello wel een hele mooie kleur :) (De perlino trouwens ook)
Ja dat dacht ik al. Het zijn dan ook wel superkleuren die je ook niet zo heel vaak tegen komt..

AniiQue

Re: Rodblakke kleur bij een ander ras.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:26

Er is een hengst cremello, Don Cremello Du Bois. Van hem smelt ik weg! Jammer dat hij niet breed en grof is.. (hou ik wel van! :) )

Maar er zijn ook lichte palomino's. Alleen jammer genoeg niet zo veel. Dat je zo heel licht geel hebt.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:28

ik zal nu waarschijnlijk gaan vloeken, maar lijkt een lichte haf ook niet op deze kleur?

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:30

Lichte haflinger zou inderdaad ook nog wel op die kleur, Alleen Guusje is zo ongeveer bijna wit, eigenlijk is hij creme.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:30

cremello en perlino zijn veel lichter. met blauwe, of lichtbruine ogen. en vaak rose rond de mond/neus.

xlovep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:31

Ik heb de hengst gelijk even opgezocht en hij is echt heel mooi!
Nee klopt. Ik vind het ook altijd wel erg mooi als ze breed of grof gebouwd zijn.
Ja want ik was al een tijdje naar grote pony's of kleine paarden aan het kijken met de kleur palomino. Maar daar kreeg ik bijna alleen maar van die donkere. Ook mooi hoor maar ik zoek toch een lichte :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:42

Deze hele lichte kleur vind je waarschijnlijk niet bij een ander ras, hooguit bij een kruising met een fjord (voor het fokken: kruis een rodblake fjord met een vos en je krijgt een zelfde kleur veulen maar wellicht ook iets donkerder)

Bij andere paarden heet de kleur 'red dun' of wildkleur vos in het nederlands, maar deze zijn meestal donkerder, wil je echt perse die lichte kleur met zebrastrepen en geen fjord kun je kijken naar een dunalino (wildkleur palomino), meeste kans daarop, zeker als je ook een breed gebouwd paard wilt, heb je dan waarschijnlijk bij de quarters, zoals deze bijvoorbeeld: http://www.manddperformancehorses.com// ... Page=30-54

xlovep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:14

Dankje @IcePrincess die puarter op de foto heeft precies dezelfde kleur als Guus! Dan ga ik maar naar een dunalino kleur kijken. Die komen volgens mij ook bijna niet voor. Dat word goed zoeken ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:00

Princesa was "red dun" met zebrastrepen.
Afbeelding
Ze was een volbloed Lusitana.
Verder hier plenty cremellos, perlinos en palominos in diverse schakeringen. Deze vind je veel in de Lusitanos. Als je echt zo'n paard/pony wil kan ik er wel een vinden tussen de cruzados.
Afbeelding
Dit is een lichte palomino bv.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:31

bedoel je zoiets?

Afbeelding

Afbeelding

xlovep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:20

@marjolein88 Ja!! Dat is 'm :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:24

Rødblakk is Noors voor wildkleur vos. Dus een vos met wildkleur oftewel dun. Ik ken een IJslander en een quarter met deze kleur, ze zijn wel donkerder dan Guusje.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:23

xlovep schreef:
@marjolein88 Ja!! Dat is 'm :D

wij hebben er meerdere met zo'n kleur ! zijn de wat lichtere palomino's :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:45

Palomino is niet hetzelfde als rødblakk/wildkleur vos.

opnieuw62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:48

Ik geloof dat Rødblakk in het nederlands wildkleur vos met pangare/mealy is. Geen palomino of cremello of perlino dus. Het komt voor bij meerder rassen maar vaak mist het de pangare/mealy waardoor je een donkerder resultaat zal krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:43

Niemand zegt dat het hetzelfde is, er wordt slechts gezegd dat de kleur die van de Rødblakk benaderd.
Daarnaast weet ik vrijwel zeker dat de kleur bij Iberische paarden die door menging met Sorraia (in rood dun en muisgrijs, grullo) oa zijn onstaan, te verkrijgen is.

Citaat:
Color:Sorraia are generally dun or a dun variation called grullo. Dun coloring includes primitive markings such as a black dorsal stripe, black tipped ears, horizontal striping on the legs and a dark muzzle area. The dark muzzle area is in contrast to some other dun-colored horse breeds, who have light-colored muzzle areas and underbellies, possibly due to the presence of pangare genetics. Sorraia horses have bi-colored manes and tails with lighter colored hairs that fringe the outside of the longer growing black hair.This is a characteristic shared with other predominantly dun-colored breeds, such as the Fjord horse. Purebred Sorraia occasionally have white markings, although they are rare and undesired by the breed's studbook.

Sorraias:
Afbeelding

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:58

hestejente schreef:
Palomino is niet hetzelfde als rødblakk/wildkleur vos.

dat klopt ;) wij hebben namelijk zelf ook een wildkleur vos hengst...
Maar de TS wil iets wat op die kleur lijkt als die van haar voorbeeldfoto. En ik vond die meer lijken op een lichte palomino als op de pure red dun

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:31

Die verdunningskleur zoals bij de wildkleur vos heb je in verschillende tinten.

Wij hebben twee Grullo kleurige fokmerrie's. Zij geven vrijwel elk jaar een Grullo kleurig veulen. Echter die hebben verschillende tinten. Zo hebben we nu ook twee grullo veulens. Een is waarschijnlijk donker slate van kleur. De ander is meer de gangbare grullo kleur. Veulen van een van de merrie's van 2 jaar geleden (Lars van bokker 9jinte9) zit weer tussen deze twee veulens in wat betreft kleur.

Zo is dat ook met de wildkleur vossen. Die heb je in donkere varianten of hele lichte zoals Guus.