Op 3 maanden dracht had de merrie dagenlang koliekerige symptomen, op 9 maanden dracht had ze al enorme uierontwikkeling.
De eerste harspuntjes verschenen op 295 dagen dracht. Ik ben er meerdere malen van overtuigd geweest dat ze het veulen niet ging
voldragen.
Gisteravond liet ze de melk lopen en was ze erg onrustig. We zijn op stal blijven slapen en lang leek het erop dat het veulen niet
geboren ging worden. Echter om half 7 kwam de bevalling op gang.
De geboorte verliep op zich normaal, alleen kwam de merrie niet meer overeind. Op een of andere manier had ze de kracht niet
meer om op haar achterbenen te steunen. Gelijk de dierenarts gebeld en de vriend van mijn zus en mijn vriend.
Met touwen om de benen en veel getrek en geduw is het dan na 1,5 uur uiteindelijk toch gelukt om de merrie overeind te krijgen nog voordat de DA gearriveerd was. Het veulen hadden we zolang buiten de stal op een paar dekens gelegd i.v.m. mogelijke verwondingen bij het opstaan van de merrie. Wat waren wij blij toen de merrie eenmaal stond! Even dachten we haar te verliezen. Waarschijnlijk heeft ze te lang op een zijde gelegen en zo haar been afgekneld gehad.
Door alle commotie rond de merrie hadden we eigenlijk geen oog voor het veulen gehad. Toen de DA arriveerde had het veulen wel al gedronken met hulp van ons, maar het viel de DA meteen op dat het een prematuur veulen was. Haar vachtje is zijdezacht en ze heeft geen controle over haar oren. Hart en longen klinken normaal en ze drinkt, plast en poept gelukkig ook goed. Wel is het zaak om haar nog goed in de gaten te houden, want het kan de eerste 24 uur ineens hard achteruit gaan met zo een prematuurtje.
Ben wel superblij met het derde en laatste merrieveulen van dit jaar en nu hopen dat ze goed vooruit blijft gaan!!
Haar naam is Samoura!
Hier een paar fotootjes: