Mijn shet is ineens zo stout!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ikjeuhh

Mijn shet is ineens zo stout!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:35

Hallooo,
Ik heb ongeveer een half jaartje terug 2 nieuwe shet's gekregen ^^. Jumper is eigenlijk een beetje te klein voor mij dus daar rij ik ook niet vaak op omdat ik dat oneerlijk vind (meestal longeer ik hem wat hij met véél plezier doet). Maar Jolly is 1 meter 10 (wat best groot is voor een shet toch ?!) En daar rij ik ook zonder problemen op ... Nou, ik rééd erop zonder problemen. In het begin vond hij het fijn als ik met hem reed en vormden we een superteam! Maar 2 weken geleden heeft Jolly uit het niets mijn mama gebeten (wat hij normaal nooiit doet!!) En sinds toen is hij verandert en bokt hij, rengalopeert hij en steigert hij tijdens het rijden :(. Het lijkt alsof het vertrouwen in mij weg is terwijl ik er niet eens bij was toen hij mama beet en mij heeft hij me ook nog nooit proberen te bijten. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat Jolly weer vertrouwen in mij heeft zodat ik weer fijn met hem kan rijden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:43

Misschien eerst eens medische dingen uitsluiten?

Dat bijten kan trouwens volledig los staan van het gedrag wat hij onder het zadel uit.
steigeren en bokken tijdens het rijden, terwijl dat daarvoor niet/nooit was, kan toch echt duiden op een medisch probleem. Zadel kan niet goed (meer) passen, hij kan last van z'n rug/spieren/tanden etc. hebben.
Dat soort dingen zou ik eerst uitsluiten.

Ikjeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:48

Ik rij zonder zadel en zonder bit dus dat kan al niet te klein zijn :p
Ik zal zeker eens een afspraak maken met de dierenarts want ik wil niks liever dan een gezonde Jolly (;
Kan het misschien ook komen omdat hij een beetje te dik is ? ;$
Dankjewel voor de reactie ^^

fiona1

Re: Mijn shet is ineens zo stout!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:41

Wel eerst het medische plaatje uitsluiten, maar misschien ben je zelf zwaarder geworden, ik heb ik shet (1,03) staan die bij een ruitergewicht van 40 kg. staakt, als de ruiter dan toch meent door te zetten geeft ze een kleine bokje net zolang tot de ruiter afstapt of er volgt een ware rodeo bij een betere ruiter.

Het kan ook zijn dat je pony door het rijden sterker wordt, en nu een poging waagt om jullie de baas te worden.

Er kunnen heel veel factoren meespelen die wij van achter de Pc moeilijk kunnen zien, vraag of een instructeur naar jullie rijden wil kijken, hij of zij kan aan jou rijden en de bewegingen van de pony wellicht een beter advies geven, of je pony ergens last van heeft, of gewoon opstandig is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:43

Werd hij voordat hij bij jou was al bereden?? Zo niet, zou het kunnen zijn dat het in het begin 'nieuw' voor hem was en dat nu het voor hem bekend is, hij je lekker uit gaat proberen :P

Ikjeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:23

Hij is ervoor bereden geweest, maar voordat ik op hem begon te rijden heb ik hem een paar keer gelongeerd (; En ik ben 1 meter 55 en ik weeg 38 kilo,... Maar Jolly is wel sterk en fors gebouwd, en bij de vorige eigenaar reed er een volwassen vrouw op hem, dus ik zou het een beetje raar vinden als hij mij nu te zwaar zou vinden ;s en bedankt voor de reacties n.n

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:54

Ikjeuhh schreef:
Hij is ervoor bereden geweest, maar voordat ik op hem begon te rijden heb ik hem een paar keer gelongeerd (; En ik ben 1 meter 55 en ik weeg 38 kilo,... Maar Jolly is wel sterk en fors gebouwd, en bij de vorige eigenaar reed er een volwassen vrouw op hem, dus ik zou het een beetje raar vinden als hij mij nu te zwaar zou vinden ;s en bedankt voor de reacties n.n

Als ik jou was zou ik het zekere van het onzekere nemen en zo snel mogelijk naar de DA gaan. Meestal zit er een hele goede reden achter, maar is die voor ons niet zo voor de hand liggend. En misschien dat de DA je wel door verwijst naar de hoefsmid of de tandarts. In ieder geval moet je zelf nooit de dokter uithangen, want dit kan het probleem alleen maar verergeren.

Ik hoor graag hoe het af is gelopen als je naar de DA bent geweest. :)

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:33

Ik zou voor je de DA belt even op zijn rug voelen, dit doe je door aan beide kanten van de ruggengraad (dus niet erop) te drukken (over de hele rug) en te voelen of hij erop reageert, reageert hij er niet op hoef je je geen zorgen te maken (dit doet de dierenarts namelijk zelf ook ;)) ook kan je kijken of zijn bekken wel recht staan door achter je pony te gaan staan en te kijken op de heupbeenderen gelijk staan, zorg wel dat je pony goed vierkant stil staat en niet met een achterbeen naar voren of naar achteren.

En uhm... is Jolly toevallig een hengstje? Ik denk dat het gewoon te maken heeft met uitproberen. Shetlandponys staan bekend om hun eigenwijze karakter. Wees consequent tegen je pony en laat hem weten wat wel en wat niet mag (schreeuwen en/of slaan heeft geen zin ;)) als hij iets doet wat hij niet mag zeg je er wat van en haal je hem uit die situatie. Als hij iets doet wat hij wel mag (al is het de gewoonste zaak van de wereld bijvoorbeeld voetjes geven) beloon je hem heel goed. Vraag veel verschillende dingetjes aan je pony en beloon hem daarvoor, hierdoor heeft je pony geen tijd voor kattenkwaat want hij zit te wachten op zijn volgende opdracht waarvoor jij hem prijst. :d

Succes! /3

Simmielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:21

zoals fellpony zegt ga niet voor eigen dokter spelen.
misschien is er iets mis, dan kan de DA er misschien achter komen.

of het ligt aan de naam Jolly, en lijkt hij op mijn oude verzorgpony! :=
dat is een welsh, en een echt heethoofd.
Het kan dus ook uitproberen zijn!

Die pony heet trouwens jolly Jumper, grappig dat jou pony's ook zo heten!

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:25

Het kan uitproberen zijn, maar misschien kan hij ook pijn hebben. Kijk even of hij minder "gemeen'' wordt als je hem een paar dagen alleen laat wandelen en losgooien?

Ikjeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 15:25

lautje1986 schreef:
Ik zou voor je de DA belt even op zijn rug voelen, dit doe je door aan beide kanten van de ruggengraad (dus niet erop) te drukken (over de hele rug) en te voelen of hij erop reageert, reageert hij er niet op hoef je je geen zorgen te maken (dit doet de dierenarts namelijk zelf ook ;)) ook kan je kijken of zijn bekken wel recht staan door achter je pony te gaan staan en te kijken op de heupbeenderen gelijk staan, zorg wel dat je pony goed vierkant stil staat en niet met een achterbeen naar voren of naar achteren.

En uhm... is Jolly toevallig een hengstje? Ik denk dat het gewoon te maken heeft met uitproberen. Shetlandponys staan bekend om hun eigenwijze karakter. Wees consequent tegen je pony en laat hem weten wat wel en wat niet mag (schreeuwen en/of slaan heeft geen zin ;)) als hij iets doet wat hij niet mag zeg je er wat van en haal je hem uit die situatie. Als hij iets doet wat hij wel mag (al is het de gewoonste zaak van de wereld bijvoorbeeld voetjes geven) beloon je hem heel goed. Vraag veel verschillende dingetjes aan je pony en beloon hem daarvoor, hierdoor heeft je pony geen tijd voor kattenkwaat want hij zit te wachten op zijn volgende opdracht waarvoor jij hem prijst. :d

Succes! /3

Ik heb langs beide kanten van de ruggengraat gedrukt en hij reageerde er helemaal niet op, hij hapte zelfs niet wat hij normaal doet. Zijn bekken staat helemaal recht. En iedereen bedankt voor jullie reacties op het bokken maar heeft er iemand nog een idee voor het bijten? Bij mij doet hij het niet zo fel maar bij andere mensen wel. Bij mijn ouders bijvoorbeeld.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:23

lautje1986 schreef:

Succes! /3

Zou ik ook wel graag willen weten. Mijn pony is ook een hengst. Als je aankomt is hij wat happerig, omdat hij op een open weiland staat. Er komen dus regelmatig wat mensen langs die hem te eten geven en voor hem is dit een tik geworden. Hij verwacht dat je hem eten komt brengen als je de wei in stapt. Als hij dan een paar dagen stil heeft gestaan, is steigeren ook aanwezig bij hem. Misschien klinkt dit je bekend in de oren?

Ikjeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:05

Jolly is een ruin. Het komt me inderdaad wel bekend voor en als we dan écht met voedsel aankomen is hij héél hevig. Tijdens het eten krast hij ook (ik weet niet op dat er iets mee te maken heeft :s). Hij heeft wel even stilgestaan tijdens mijn examens.
Dank jullie wel voor julie reacties :D

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:03

Ikjeuhh schreef:
Jolly is een ruin. Het komt me inderdaad wel bekend voor en als we dan écht met voedsel aankomen is hij héél hevig. Tijdens het eten krast hij ook (ik weet niet op dat er iets mee te maken heeft :s). Hij heeft wel even stilgestaan tijdens mijn examens.

Ja, mijn pony was ook erg druk en reageerde erg heftig als ik aankwam. Wat bedoel je precies met krassen? Mijn pony schaaft altijd heel ongeduldig met zijn voorhoef om aandacht te trekken. Dit kan ik niet afleren aangezien er dagelijks teveel mensen langskomen. Bedoel je dit?
En hoelang is je pony al geruind als ik vragen mag? :o

Ikjeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 20:16

Fellpony schreef:
Ikjeuhh schreef:

Ja, mijn pony was ook erg druk en reageerde erg heftig als ik aankwam. Wat bedoel je precies met krassen? Mijn pony schaaft altijd heel ongeduldig met zijn voorhoef om aandacht te trekken. Dit kan ik niet afleren aangezien er dagelijks teveel mensen langskomen. Bedoel je dit?
En hoelang is je pony al geruind als ik vragen mag? :o

Ja dat doet Jolly maar écht héél hevig ;s dat vind ik eigenlijk niet zooo erg. Ik weet niet wanneer hij geruind is. Ik weet wel dat de vorige eigenaar Jolly 5 jaar heeft gehad en toen ze hem kocht was hij al geruind. Jolly is nu 9.

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:31

Ik zou de DA laten komen en er naar laten kijken. Misschien heeft hij last van z'n rug oid

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:15

Fellpony

De reden dat je hengstje dit soort gedrag vertoond komt zeer waarschijnlijk omdat hij hengst is. Leten ruinen is dus een goede optie ;)

Als hij geen reactie geeft op de rug (wat ik al had verwacht) heeft hij niets aan zijn rug. Geloof mij maar ik werk al jaren elke dag met paarden en als hij niet reageerd op aanraking en je zou het echt zeker willen weten dan gaat dit je een paar honderd euro kosten aan runtgenfoto's dus... en die dierenarts doet echt het zelfde als wat je hebt gedaan alleen jij doet het voor niets en de DA rekent 50 euro aan visite en voorij kosten..

Nog iets.. een paard wat last heeft van zijn rug zou zijn rug wegdrukken onder het rijden, een paard wat zijn rug wegdrukt voelt erg stug aan en is niet dragend. Ook zal het paard gaan vluchten. Wanneer het paard echt last heeftvan zijn rug met een inwendige oorzaak zal dus nooit zijn rug bol maken om te kunnen bokken, ook steigeren zal hij niet snel doen, vluchten is wat anders maar bokken en steigeren behoort in de meeste gevallen onder 'uitproberen'

Groetjes! /3

Ikjeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:24

lautje1986 schreef:
Fellpony

Nog iets.. een paard wat last heeft van zijn rug zou zijn rug wegdrukken onder het rijden, een paard wat zijn rug wegdrukt voelt erg stug aan en is niet dragend. Ook zal het paard gaan vluchten. Wanneer het paard echt last heeftvan zijn rug met een inwendige oorzaak zal dus nooit zijn rug bol maken om te kunnen bokken, ook steigeren zal hij niet snel doen, vluchten is wat anders maar bokken en steigeren behoort in de meeste gevallen onder 'uitproberen'

Groetjes! /3

Vluchten doet hij ook niet zo vaak. Maar ik heb ontdekt dat als ik mét zadel rij dat hij dan niet bokt (of niet meer zo vaak) maar wel extreem koppig is! Hij reageert dan bijvoorbeeld heel slecht op benen of zweep. Maar ik vind het eigenlijk fijner om zonder zadel te rijden ^^... Iedereen héél erg bedankt voor jullie reacties

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:33

Het is vreemd dat hij zo doet, want dan zou je toch denken dat er wat mankeert. Dus idd da bij halen!
En ruinen kunnen ook heel vervelend zijn :') ( mijn shet is daar het levende bewijs ervan ) :') !
Mijn shetlander kan heel erg klieren, maar zodra hij weet wie de baas is, is het een topper!
Misschien heeft hij wel een periode van uitproberen! ;)

succes

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:35

lautje1986 schreef:
Fellpony

De reden dat je hengstje dit soort gedrag vertoond komt zeer waarschijnlijk omdat hij hengst is. Leten ruinen is dus een goede optie ;)

Als hij geen reactie geeft op de rug (wat ik al had verwacht) heeft hij niets aan zijn rug. Geloof mij maar ik werk al jaren elke dag met paarden en als hij niet reageerd op aanraking en je zou het echt zeker willen weten dan gaat dit je een paar honderd euro kosten aan runtgenfoto's dus... en die dierenarts doet echt het zelfde als wat je hebt gedaan alleen jij doet het voor niets en de DA rekent 50 euro aan visite en voorij kosten..

Groetjes! /3

Ja, vertel me iets wat ik niet weet :+ Het is niet nodig. Dit gedrag vertoont hij alleen als hij een paar dagen stil heeft gestaan

KAD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:56

misschien ergens van geschrokken
of zoals eerder gezegt,
iets medisch?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:28

Dit topic is al heel wat maanden oud, ik heb even getemd :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:21

Dit betreft een al wat ouder topic.
Ik neem aan dat TS al meer informatie heeft om dit probleem op te kunnen lossen.
Bij deze een slotje