spoed! veulen zonder moeder, bij andere merrie melk producti

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

spoed! veulen zonder moeder, bij andere merrie melk producti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:08

Hallo,

Een kennis van mij heeft een moederloos veulen. Mijn merrie neemt altijd veulens van andere aan. Ze heeft dit jaar geen veulen. Heb hier eens gelezen dat je het kunstmatig op gang kunt brengen. Weet iemand waar en hoe?

Bedankt! Veulencentrale heeft niets.

Romy18

Re: spoed! veulen zonder moeder, bij andere merrie melk producti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:10

Dogmatil zet melkproductie aan kan je dierenarts komen spuiten maar dan ben je nu te laat, het duurt namelijk 7 a 10dgn voor de melkproductie op gang is....

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:18

Bedankt! Beter 7 tot 10 dagen dan zonder moeder. Lukt het altijd de productie weer op gang te krijgen?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:22

Weet iemand ook wat de kosten zijn?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:49

zal je even moeten bellen denk ik heb ook wel eens over geiten mek gehoord. of gewoon kopen paardemelk

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:20

uletje schreef:
Bedankt! Beter 7 tot 10 dagen dan zonder moeder. Lukt het altijd de productie weer op gang te krijgen?

Niet altijd, pre is dat ze merrie al enige moedergevoelens heeft en makkelijk veulens aanneemt. Ze moet ook in het verleden zelf veulens hebben gehad, hoe korter geleden, hoe beter je kansen. De meeste slagingskans heb je wanneer je niet alleen dat goedje inspuit, maar ook een baarmoedermond massage toepast. Informeer even bij de kliniek utrecht, die kunnen je hiermee helpen. Zij kunnen daar de merrie en veulen opvangen, het veulen voeden zolang de merrie nog geen melk heeft, de merrie spuiten en baarmoedermond massage toepassen en eenmaal met melk ook controleren of er voldoende voedingswaarde in zit.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 22:53

De merrie laat nu nog een tweejarige 'drinken' en neemt het veulen van mijn andere merrie ook zo aan. Is daar heel makkelijk in. Heb net naar haar uier gekeken, er komt een melkachtige substansie uit. Het is witter dan normaal een merrie heeft die geen veulen zoogt. Zal vast niet genoeg voedingsstoffen bevatten, maar wellicht wel op te wekken. Wanneer je de tepel beet pakt spuit het er wel uit. De merrie heeft vorig jaar een veulen gehad. Is in november gespeend.

Ik ga het bij mijn kennis voorleggen. Heb hem aangeboden dat hij mijn merrie mag gebruiken. Nooit geschoten altijd mis. Bedankt voor de informatie in ieder geval!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:58

hoop dat het goed komt ;)

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:04

Dat hoop ik ook zeker. Ze gaan vanacht met poeder doorbrengen. Morgen komt de veearts en overlegt hij de mogelijkheid. Dan zien we wel. Altijd zo sneu zo'n moederloos veulen. Was een hele mooie concorde merrie.. Zonde..

Toch best handig bokt..!

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:10

Wij hebben eventueel ook nog een merrie zonder veulen. Veulen is nu net vanmorgen overleden.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:01

Oh jeetje. Heel veel sterkte ellentje.

Het probleem is hier gelukkig opgelost.

Merrie weer aan de melk krijgen kost 1200 euro. Heel veel geld dus. Hij staat nu bij een pony en drinkt uit de bak. Het gaat gelukkig voorspoedig.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:56

begin dit jaar heb ik een lezing gehad en de DA gaf aan dat een merrie die vorig jaar gezoogd heeft de productie op gang gebracht kan worden. Ik zou het zeker proberen. Beter een paar dagen vervangende melk en dan weer bij een merrie dan als flessekind grootgebracht worden.
Sterkte.