hoe in contact gekomen met ijslanders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

hoe in contact gekomen met ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 18:48

ja de titel zegt het al. En hoe omschrijf je hen?
Bij mij:
Ik hoorde van een vriendin dat er een ijslanderstoeterij in de buurt was. Dus meteen informatie over opgezocht. Als verjaardagsgeschenk kreeg ik een ritje met een ijslander op die stoeterij. Dat was zo cool dat ik het voor een tweede keer deed. Heb daar trouwens kennis gemaakt met de tölt. Ik was toen ook opzoek naar een verzorgpony en mailde naar hun of ze iemand kende die mij dat kon aanbieden. Zij zijden dat zij dat ook wel konden aanbieden maar dat ze ook nog iemand zochten voor de ijslanders te komen verzorgen op zondag. Natuurlijk meteen gaan kijken en geen moment getwijfeld. Ik kan niet meer zonder die zondag! Heb een week gelden daar voor de eerste keer alleen buitengereden en dat was super!

Ze zijn zo pitig onder het zadel, maar lief en knuffelbaar. Mooi en gewoon een maatje voor het leven!

xx elise

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:40

Ben een kleine vijftien jaar geleden naar IJsland geemigreerd, en ben daar met paarden in contact gekomen.
Daarvóór nog nooit op een paard gezeten, heb de nederlandse paardencultuur nooit echt uitnodigend gevonden (no offence Bokt ;) ).
Nu rijd ik zelf mijn paarden in, en besla ze ook zelf. Vorige zomer is ons derde veulen geboren, totaal aantal ijslanders in onze stal is tien. Aardig uit de hand gelopen dus....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:47

Toen ik nog op maneges reed had ik al een voorkeur voor paarden van fjorden- en haflingerafmetingen. De grotere paarden deden me niet zo veel en tegenwoordig krijg je mij daar met geen prikstok meer op }:0 Omdat ik natuurlijk wel afwist van het bestaan van de IJslander als ras wilde ik, vooral gezien het formaat, dat wel eens proberen. Had ik dat nou maar nooit gedaan... nadat ik met Tvistur van stal Edda op Vlieland op pad was geweest bleef het kriebelen, ik had een hele lieve verzorghaf maar een paar jaar later ben ik toch op IJslanders gaan rijden bij iemand die mij daar erg goed bij begeleidt. Ook heb ik wat bijrijdijsjes gehad. Dat is nu 3,5 jaar geleden en sinds maart 2009 heb ik mijn eigen ijs.

Muztang

Re: hoe in contact gekomen met ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:30

ik hou ook wel van pony formaat, al rijd ik ook nog wel op paarden.
Ik ben ook op zoek gegaan naar een gelegenheid waar je op ijlanders kon rijden.
Ik vind ze erg leuk om te zien hebben een fijn formaat en hebben ook nog eens een extra gang

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:32

Zag deze vraag/dit topic op de voorpagina staan.
Geen IJslandereigenaar, maar zal er wel altijd een zwak voor blijven houden.
Heb n.l. leren rijden op een manege waar ze bijna alleen maar IJslanders hadden. Buurmeisje reed daar ook en ik wilde leren rijden. Dat het die manege werd was bijna vanzelfsprekend.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:40

hih, bedankt! leuk om het te horen!

shelty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:10

Ik ben ooit eens ik denk zo'n 13 jaar gelden naar iets van een paardenbeurs geweest in Utrecht (geen idee of het nog bestaat eigenlijk) en daar werden veel paardenrassen gepromoot waaronder ook de ijslander. Je mocht toen voor 5 gulden een aantal rondjes in tolt op een ijslander in zo'n kleine longeercircel rijden. en sinds dien wilde ik ook graag een eigen ijslander, en sinds kort heb ik er 2. De eerste heb ik iets meer dan 3 jaar en de 2de heb ik nu ongeveer 2,5 maand.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:12

heb ook paar buitenritten gedaan op ijsco's..

ik rijd normaal juist op grote paarden.. maar deze waren echt geweldig..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:15

ik ben ooit begonnen op ijslanders, was toen een hele klein schalige manege, kreeg daarna een verzorgpony en ben toen daar gestopt. Nu een paar jaar later heb ik 2 merrie's van hun ingereden en hun hengst.

Vind het nog steeds wel leuk om een rondje op ijslanders te rijden, en dan vooral eigenlijk buiten :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:16

Bij ons op stal hebben ze een groepje ijlanders staan, stuk of 6/7 denkik?
En ong een halfjaar geleden heb ik een 23 jarige ijslander merrie verzorgt, enorm lief enzo, maar had echt wel het ijslandse vuur!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:48

leuk om allemaal te horen!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:07

puur toeval eigenlijk, ik zocht omwille van de stomme lijf van mij een gangenpaard en was eigenlijk naar iets anders op zoek, omdat de enige IJs waar ik ooit mee gereden had, mij vreselijk veel rugpijn had bezorgd. :=

Tja en dan komt er toch weer zo'n eigenzinnige IJs op je pad... :D :+:
Nu maar hopen dat deze mij géén rugpijn gaat bezorgen (is nog niet ingereden). :) (Andere IJs tölte geweldig, maar viel door mijn gebrek aan ervaring vaak in draf, wat dus problemen gaf voor mij)

Elza23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:41

Er zat een IJslanderstal bij mij in het dorp. Gewone paarden interesseerden me niet, maar die IJslanders vond ik machtig!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:58

ong. drie jaar geleden op een vakantie in oostenrijk leerde ik een paar ijslanders kennen (3-gangers) en toen was ik om, ik begon me hier eindeloos te vervelen onder m'n dressuurlessen, en toen kwam ik via iemand uit het Ijslanderwereldje bij breidablik terecht, toen ben ik bij wedstrijden zuid gaan kijken, en toen een paar keer proeflessen gehad, en binnen een half jaar ben ik gestopt met dressuur, en rij nu lekker op ijsco's :D

cali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:24

Toen ik klein was, zag ik op de stal waar ik een draver reed een man, op een ijslander, met 2 ernaast als handpaard. Toen ze zo over de dijk heen kwamen in tölt, wist ik het zeker!! IK WIL EEN IJS! Tijd op de manege gereden, toen op een ijslanderstoeterij, een eigen pony gehad (helaas geen ijs) en toen ik die verkocht, kwam mijn eerste eigen IJslander Litfrid, niet veel later kwam de verwaarloosde merrie Freya erbij!

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:39

Ooit wilde ik een ijslander kopen, wat uiteindelijk niet door is gegaan, maar toen ik twee jaar geleden naar Drenthe ben verhuisd kreeg ik hier een vriendin met drie ijslanders! En nu rijd ik Kjani zovaak als ik wil bij :D Vind ze echt superleuk!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:19

iilovemc schreef:
Ooit wilde ik een ijslander kopen, wat uiteindelijk niet door is gegaan, maar toen ik twee jaar geleden naar Drenthe ben verhuisd kreeg ik hier een vriendin met drie ijslanders! En nu rijd ik Kjani zovaak als ik wil bij :D Vind ze echt superleuk!

Ehm, weet je wat het ijslandse woord "kjáni" betekent...?
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:30

Op kamp, daar hebben ze er 5.
Het is m'n lievelingsras :)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:16

Via een kennis!
Die zocht (lang, lang geleé) een verzorgster voor haar IJs die toen bij mij om de hoek gestald was. Inmiddels staat ze officieel in mijn eigen tuin <3

SinnaSkjona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:05

Ik ging op zoek naar een eigen pony, en via via kwam ik uit bij Stal Stónas waar Sinna te koop stond. Nu wil ik niks anders meer. <3

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:07

Ik heb stage gelopen op een ijslanderstal en toen kwam ik erachter dat ze qua karakter toch echt anders zijn dan dat ik m'n hoofd had en ja dat is positief :Y)

Kyrahw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:01

Kuggur schreef:
iilovemc schreef:

Ehm, weet je wat het ijslandse woord "kjáni" betekent...?
:D

Ghehe!

Ook ik ben via via bij een Ijs terecht gekomen. Er was bij ons op de manege papiertje opgehangen met de vraag of er iemand was die hun Connemara wilde rijden. Na een tijdje mocht ik hun IJslander rijden, ook de lessen en wedstrijden! En.... het virus was er...
Nu hard op zoek naar mijn eigen IJs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:39

Op mijn 17e ongeveer ben ik bij iemand de shetlander gaan verzorgen .. verder had ze IJslanders en zo ben ik ermee in contact gekomen. Die van mij heb ik ondertussen alweer ruim 5 jaar vanaf dat die geboren is :) Sowieso had ik niks met grote paarden, dus ze zijn ideaal .. ben zelf ook niet heel groot en dat hele dressuur gebeuren interesseert me ook niet. Hobbel liever lekker buiten door het bos rond en af en toe een sprongetje maken.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:20

Mijn tantes hadden beide een ijslander. Ik ging daar wel eens mee. Een vriendin van hun had destijds ook al ijslanders. We zijn daar toen wel eens weekenden gaan logeren, en dan ging ik altijd mee rijden. Toen ben ik op een gegeven moment een keertje daar geweest en toen was er net een veulentje geboren. Een erg leuke pony, een paar jaar later kwam zij te koop te staan, en je raad het al, die is nu van mij! En ik ben er nog steeds heel erg blij mee!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:32

Echt, ijslanders zijn geweldig!!! (de andere paarden enz. ook hoor :P)
ik heb er 2 als verzorg! ze rijden echt heerlijk!