NSPS --> NMPRS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annebet_

NSPS --> NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:12

Hoi,

ik heb een 2-jarige NSPS merrie ( volledig in orde met stamboek ).
Ze is eigenlijk veel te fijn gebouwd voor een echte shet ( volgens enkele shetlandfokkers uit de omgeving )
Nu, omdat ik mijn eigenlijk vooral bezig hou met de minipaarden en niet met de shetjes, zou ik haar graag inzetten bij de minipaarden.
Ik zou haar keuringen en shows van NMPRS laten meedoen, en eventueel eens mee fokken.

Nu is mijn vraag:
1) Moet ik haar laten overschrijven naar het NMPRS of kan ik haar zo ook meenemen naar keuringen en shows? Moet ze op de merriekeuring in het stamboek opgenomen worden?
2) bij eventuele veulens, die kunnen zonder problemen ingeschreven worden bij NMPRS? ( natuurlijk met dekbon van een gekeurde hengst )

En nog iets anders, ik was net het inschrijvingsformulier van de merriekeuring aan het bekijken. Daar staat op dat deelname 12,50euro kost en eventuele stamboekopname 25euro Ik heb 2 ( of 3, aanvankelijk van het antwoord op vraag 1 hierboven ;) ) merries die in het stamboek moeten opgenomen worden. Wil dit dan zeggen dat ik per merrie 37,50 euro betaal, of is die 25euro voor de keuring en de stamboekopname samen?

Alvast heel erg bedankt!

Siepie

Re: NSPS --> NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:53

Op vraag 1 weet ik het antwoord niet, maar op vraag 2 wel. Ik heb een shetlander merrie (ingeschreven bij het nsps) en ik heb bijna twee jaar geleden mijn merrie laten dekken door een goedgekeurde nmprs hengst (Marschall One) en ik heb het veulen ingeschreven bij het veulenboek van het nmprs. Volgens mij moet ik hem nog een keer laten keuren met stamboekopname als ik wil dat hij in het 'echte' stamboek komt. Maar verder weet ik het ook niet echt. De eigenaar van Marschall One heeft me vooral geholpen, en hij heeft toen ook ervoor gezorgd dat Fellow werd ingeschreven.

lautje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:18

11. Niet NMPRS geregistreerde Hengsten, Merries en Veulens
De opname van deze paarden gaat als volgt:
Het secretariaat ontvangt een verzoek voor opname in het N.M.P.R.S.
Europese paspoorten en/of papieren van buiten Europa gezeten stamboek organisaties, worden door het N.M.P.R.S. geaccepteerd en worden ingeschreven in het boek van toepassing.

Zie http://www.minipaarden.nl/regel.asp?l-id=nl

Succes! /3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:59

Vraag 1:
Ja, je moet je paardje overschrijven. Merries/ruinen van 3 jaar en ouder moeten naar de stamboekopname.

Vraag 2: Als je een NMPRS ggk hengst neemt, krijg je gewoon een NMPRS dekbon

Premie keuring is 12.50, stamboekopname is 25 euro. Dit is dus per paardje, maar aangezien jou merrietje 2 is, kan ze nog niet naar de stamboekopname

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:52

merries kunnen als ze drie jaar opgenomen worden in het stamboek, ze moeten dan wél ingeschreven zijn bij het nmprs. er zijn shows waar je met alle paardjes ( tot ? cm.) naartoe kunt, zoals bijv. de jaarlijkse springflingshow, als je wilt meedoen aan nmprs shows moet je ook ingeschreven zijn