Sinds februari ben ik in het bezit van een knappe palomino-kerel. Toen was hij geschoren en dus meer vaal van kleur dan echt palomino. Inmiddels is hij flink bijgekleurd, maar tot mijn verbazing krijgt hij duidelijke zwarte plekken aan (voornamelijk de binnenkant van) zijn benen. Het begon alleen achter, maar inmiddels zijn er ook voor zwarte plekken bijgekomen. Het lijkt een soort... tja bij honden noem je het gestoormd, maar bij een paard heb ik het nog nooit echt zo gezien. Kan ook komen omdat ik niet heel veel palomino's heb gezien in mijn leven, overigens.
Op de binnenkant van zijn achterbeen kun je het zien hier:
Ben gewoon puur nieuwsgierig hoor, maar is dit iets wat vaker voorkomt bij palomino's en hoe noem je het?
Ik heb ook een palomino, zij wordt ook steeds donkerder, krijgt ook allemaal zwarte stippen, voornamelijk op haar kont. Ook haar achterbenen kleuren donkerder. Maar ik weet niet waar dit vandaan komt.... Ik naam haar nu maar een palomatiër
Nee, het zijn echt zwarte haren. De eerste keer dacht ik zelfs dat hij gewoon vies was, maar na het borstelen zat het er nog steeds
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 19-06-11 16:11
Sooty verwacht ik. Je hebt ook Bend D'Or Spots, maar dat zijn echt meer zwarte vlekken op het hele lijf verdeeld.
Lijkt wel of hij een soort "zebra-strepen" op zijn voorbenen heeft, heeft hij een duidelijk aalstreep?
Maartje_M
Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-11 17:52
Ah, en wat is sooty precies? Het zijn ook niet echt zebrastrepen, want eigenlijk zijn het al helemaal niet echt strepen. Hij heeft trouwens helemaal geen aalstreep en het zit echt alleen op zijn benen (wel achter en voor).
Peterina
Geplaatst: 19-06-11 19:33
Sooty is een gen dat zorgt ervoor dat er een donkere 'tint' over de vacht komt ... voorbeeld ... koffievos of zwart-bruin. Bij wijze spreken is het een schaduuw die over het vacht komt ... dat gezegt het is niet normaal dat het van onder naar boven werkt dus vermoed ik dat hier je eerder te maken hebt met een verandering van diet waardoor de 'rijkere' tint omhoog komt.
Alle palo's hebben zwarte huid dus na het scheren en bij terug groei van de haren kan het lijken alsof de haren 'zwart' zijn waar in feite ze een zeer donkere kleur hebben (bruin-achtig). Maar een verandering van spijs doet ook donkere plekken laten verschijnen (zeker luzerne in de voeding).
Bij ruinen en hengsten hebt je ook de 'vervuiling' verschijnsel ... ze gunnen hun eigen geen tijd om rustig te pissen met gevolg dat ze 'vuil' worden tussen de benen en dit lijkt op zwarte haren.
Bend Or spots is ook een mogelijkheid ... dit zijn donkere vlekken (van heel klein tot grote vlaggen) die overal op het lichaam kunnen voorkomen.
Sooty en Bend Or spots zijn beide afhankelijk van voedings patronen en kunnen jaar op jaar verschillen in intensiteit.
Het is in ieder geval niet van het plassen, want dat zou ik wel knap vinden op de voorkant van zijn voorbenen In verschil van voeding kan het zeker zitten. Hij krijgt nu ander voer dan voorheen en volgens mij staat hij ook meer op de weide. Hij krijgt hier in ieder geval haver, wat hij eerst niet kreeg. En sinds kort een handje muesli na het rijden, maar toen had hij de vlekken al
Het lijkt wel een beetje op de foto die stef plaatst inderdaad, maar dan nog niet zo extreem. Zal dus wel sooty zijn inderdaad. Bedankt
annelieke92
Geplaatst: 20-06-11 21:47
Ik heb vroeger ook een palomino gehad en die had ook wat zwarte plekken. Heb ook nog een half jaar een jonge palomino doorgereden maar die had het volgens mij niet..