Sporen voor 4 jarige haflinger merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xCODA

Sporen voor 4 jarige haflinger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 08:38

Mijn haflinger merrie is op de les altijd héél druk, maar zodra ik thuis doe trainen is ze veel te rustig. Dan luistert ze wel naar been, maar dan reageert ze gewoon veel te sloom, iemand enig idee welke sporen zouden kunnen helpen en wat vinden jullie ervan? Ze is pas een half jaar onder zadel. ;)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 18-06-11 15:59, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte tekst verwijderd voor betere leesbaarheid

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:39

probeer tips te vragen hiervoor aan je instructeur, sporen zijn er niet voor om je paard vooruit te krijgen.
Rijd je veel overgangen , houd je zelf je paard ook goed aan het werk?
Heb je elders les of ook thuis?
Vraag anders eens of ze thuis kan komen lesgeven?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 08:47

Ik rij op de manege in een les, maar thuis kan ik nog niet echt super rijden omdat de rijbak nog niet klaar is. Ik rij heel veel overgangen en ook veel figuren en in die figuren rijd ik ook overgangen, lijkt me wel dat ik haar goed genoeg aan het werk hou.

Ik dacht als ik sporen aandoe, dat ze net in die kleine volte's gewoon beter op mijn been reageerd. En nou reageert ze heel sloom als ik mijn been aanleg voor de galop bijvoorbeeld. Ik heb dus ergens anders les, maar ben van plan om ná de zomervakantie thuis les te nemen.

suuzepuus

Re: Sporen voor 4 jarige haflinger merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:48

Zolang je denkt dat sporen zijn om je paard vooruit te krijgen moet je er niet aan beginnen. Ga meer aan het werk om je paardje beter aan je been te krijgen door veel overgangen te rijden. Maar laat de sporen lekker liggen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:51

heb je een zweepje? Been geven = reactie eisen, reageert ze niet (genoeg) meteen bijtikken/vooruit tikken.
Verder kun je om de paar meter overgangen rijden of schakelen, schijnovergangen rijden en meteen weer wegrijden.
Dat zijn standaard dingen die je kunt doen, kijk kritisch naar jezelf en wees heel erg consequent in je rijden!

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 08:53

Maar dat is dus het probleem. Ik rij géén één keer heel de hoefslag af, ik maak gewoon veel figuren. Met stelling, aan de teugel zelfs in die figuren rijd ik voltes, maar ze reageert steeds minder op been. Niet in de vorm van sneller. Maar als ik mijn binnenbeen aanleg voor een kleine volte, duurt het veel langer als dat ze normaal doet. ;)

Als ik been geef en ze reageert niet, geef ik harder been en als ik dan nog geen reactie krijg geef ik een tik erbij. Maar daar reageerd ze wel goed op, maar niet als ik mijn been aanleg om stukje schoudervoor te gaan enzo. dat bedoel ik. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:56

bedoel je nou been qua voorwaarts gaan of been qua figuren enz dus begrenzend?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:07

Qua figuren. Als ik dan een kleine volte wil rijden heb ikt huis veel meer been nodig dan op de les, dán kun je dat amper doen of ze draait al meteen af.

Thuis: Binnenbeen aanleggen, geen reactie, harder duwen = klein stukje wijken.
Les: Binnenbeen aanleggen, meteen reactie, draait scherp naar recht/links = heel veel wijken.

En dat wat in de les gebeurd wil ik thuis ook, anders kom ik niet verder met haar en kan ik daar verder niet op oefenen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:11

Wat wil je met een spoor bereiken dan? ze reageerd in de les wel goed op je been. dan moet je haar thuis ook zo fel zien te krijgen. Ik denk dat als je haar met sporen gaat rijden ze juist minder om je been gaat geven.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:12

Ze is een half jaar onder het zadel, dus mijn tip: lange lijnen rijden, en daar tempo wisselingen op maken.
1 reactie is goed, een paar passen weg, verder niks vragen, als ze hier goed op reageerd: weg rijden, terug rijden, weg rijden en weer terug rijden.

Niet te veel voltes etc. Dit heeft geen zin als ze nog geen balans heeft, en nog niet op eigen benen loopt. Door figuren te rijden, rem je haar juist af.

ik denk dat je haflinger het balans nog niet heeft.
Op ander terrein is ze waarschijnlijk drukker, door de indrukken die ze opdoet, en daardoor vlotter is.
Dit heeft eigenlijk niks met je eigen rijden te maken.

Ik zou niet met sporen beginnen, zeker niet om voorwaarts te rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:13

maar als ik het goed begrijp gaat het dus puur om de zijwaartse reacties en niet om de voorwaartse reacties?

Is ze dan wel voorwaarts genoeg op je beenhulpen thuis of is dat thuis ook minder?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:14

CorkyLover schreef:
Qua figuren. Als ik dan een kleine volte wil rijden heb ikt huis veel meer been nodig dan op de les, dán kun je dat amper doen of ze draait al meteen af.

Thuis: Binnenbeen aanleggen, geen reactie, harder duwen = klein stukje wijken.
Les: Binnenbeen aanleggen, meteen reactie, draait scherp naar recht/links = heel veel wijken.

En dat wat in de les gebeurd wil ik thuis ook, anders kom ik niet verder met haar en kan ik daar verder niet op oefenen.

waarschijnlijk wijkt ze niet op de les, maar loopt ze over de schouder weg :) Waardoor je het kan ervaren dat ze wijkt, maar dit werkelijk niet doet :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:17

Ze loopt in de les dus beter als thuis? Dan ben je waarschijnlijk zelf thuis minder actief aan het rijden als in de les. In de les wordt je (als het goed is) steeds in de gaten gehouden, en krijg je veel aanwijzingen. Ik denk dat je daardoor zelf actiever aan het rijden bent, en daardoor betere reacties van je paard krijgt.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:18

Langelijnen kent ze, want ze staat ook voor de wagen. ;) Ze heeft balans en ze heeft regelmaat en voltes zijn juist om dat binnenbeen te activeren.

En ik weet nog niet eens of ik sporen moet nemen voor haar, maar ik vroeg wat jullie ervan vinden.

opisop_shop Been hulpen om voorwaarts te gaan doet ze verder wel gewoon, maar voor kleine voltes enzo meer met je benen sturen doet ze thuis helemaal niet.

EngeltjeS Nee ze loopt niet over de schouder weg, daar heb ik mijn buitenteugel dan wel voor aanleggen hé, ze wijkt dan en dan is goed.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:19

Met lange lijnen bedoelde ze rechte stukken ipv voltes!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:19

het is dus puur het wijken? Wijk je ook gewoon of ben je alleen nog op de volte bezig met vergroten en verkleinen? En hoe is ze verder met de figuren?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:20

Angela Dat is ook wel zo denk ik. Want mijn instructrice kan gewoon zeggen wat ik precies allemaal moet doen enzo, maar omdat ze daar gewoon heel anders is.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:21

suuzepuus schreef:
Met lange lijnen bedoelde ze rechte stukken ipv voltes!!

Dat bedoelde ik ja :) Bedankt Suuzepuus!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:23

Je kan ook hier even kijken, TS heeft ongeveer hetzelfde probleem.

[RT-D] Sporen

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:23

suuzepuus ze kent lange lijnen, ze staat voor de wagen en dan is in elke lange lijn al 3 overgangen. En tijdens het rijden doe ik dat ook van draf, halt, draf en zulkedingen.

opisop_shop ik rij ook gewoon in voltes en figuren en in heel veel figuren is dat.

Maar ik ga vandaag een proefje oefenen en kijken hoe ze dat doet, daar zitten neit heel veel figuren in maar wel genoeg.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:28

Sorry, maar ben ik nu de enige die vind dat je nogal veel vraagt van een paardje van 4 dat net een half jaar onder het zadel is?! Want zo te horen rijd je alleen maar voltes en zijgangen etc etc, lijkt me behoorlijk belastend.....

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:29

Bellatrix: Dankje, dat klopt ongeveer zelfde probleem. Ik ga zowiezo nog geen sporen gebruiken mensen. Ik ga denk ik even proberen anders te trainen, manier die ik nog even voor me houd maar heb ontdekt bij iemand op bokt. Ik ga ook gewoon proefjes rijden om haar klaat te stomen voor wedstrijden. En ik zal vanzelf kijken wanneer, hoe en welke sporen ik het beste zou kunnen gebruiken, maar ik pak ze zeker niet te snel erbij. ;)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:30

Tamadine schreef:
Sorry, maar ben ik nu de enige die vind dat je nogal veel vraagt van een paardje van 4 dat net een half jaar onder het zadel is?! Want zo te horen rijd je alleen maar voltes en zijgangen etc etc, lijkt me behoorlijk belastend.....

Nee hoor. Maar ze is zegmaar wel eerder beleerd. Toen ze 3 en een maand was ofzo. Maar daarna niet doorgereden, dus hebben we haar overnieuw ingereden. Misschien is er iets mis gegaan bij de 1ste keer inrijden? Want de tweede keer wilde ze ook geen bit in, dus vermoedelijk... tja ze stond toen op een manege.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:32

CorkyLover schreef:
suuzepuus ze kent lange lijnen, ze staat voor de wagen en dan is in elke lange lijn al 3 overgangen. En tijdens het rijden doe ik dat ook van draf, halt, draf en zulkedingen.

Je schrijft dat je heel veel voltes rijdt en in je figuren ook voltes rijdt. dat zijn dus geen lange lijnen!
Misschien kun je eens buiten gaan rijden. lange stukken draven zonder veel te vragen maar je paardje te leren lopen op haar eigen pootjes.
is haar klaarstomen voor wedstrijden niet een beetj erg vroeg, ze is pas net onder het zadel?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:37

Suuzepuus lees vorige reactie ze is eerder beleerd. Ik rijd 1x per week buiten heb 1x per week les en rijd 1x per week thuis. Maar tuurlijk rijd ik ook wel lang lijnen, maar het meeste wel figuren. Gewoon proefjes oefen kan toch geen kwaad? Maar hoe ze buiten is is ze thuis niet. ;)

NOGMAALS: ik ga nog niet met sporen rijden. Ik ga denk ik even proberen anders te trainen, manier die ik nog even voor me houd maar heb ontdekt bij iemand op bokt. Ik ga ook gewoon proefjes rijden om haar klaat te stomen voor wedstrijden. En ik zal vanzelf kijken wanneer, hoe en welke sporen ik het beste zou kunnen gebruiken, maar ik pak ze zeker niet te snel erbij.