Paard verandert nu wel erg van kleur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard verandert nu wel erg van kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:22

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb een vraag over de kleurverandering van mijn shire.
Mijn shire is normaal gesproken zwart. Op papier staat ook zwart met 5x wit. Vorige zomer kreeg hij wel wat wolkjes in zijn vacht met iets bruine verkleuring maar deze zomer begint hij een beetje op een giraffe te lijken :wow:
Hier ff een foto van vandaag van zijn vacht:

Afbeelding

Zoals jullie zien is dat verre van zwart, en het breid zich steeds verder uit en het wordt ook steeds lichter bruin.
Het paard is verder goed gezond (2 weken gekleden de DA nog gehad voor een enting en algemeen onderzoek) en in topconditie.
(Het wit/grijze plekje op zijn flank is een beetje zalf, let daar maar ff niet op, hij is waarschijnlijk iets te hardhandig langs de schuilstal gelopen)

Zijn dit nog de "normale" gezondheidswolkjes of is hij toch niet zo zwart als hij zich voordoet in de winter? Is het misschien een soort zilver/bruinappel achtig iets? Ik ben niet zo op de hoogte van alle appelkleuren vacht die er zijn, mischien kan iemand me vertellen waarom hij zo extreem licht van kleur met appeltjes wordt?
Hij is wel sabino, heeft een witte kin en een witte vlek onder de buik.

cobiie

Re: Paard verandert nu wel erg van kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:26

Ik denk dat dit paard donkerbruin is (waarbij in de winter hij haast zwart zal kleuren), deze kleur bruin ziet er niet uit alsof dit door de zon komt.
De "wolkjes" die je ziet worden ook wel appeltjes genoemd, wat gezien wordt als een teken dat hij lekker in zijn vel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:37

Afbeelding

Dit is hem in de winter. In zijn stamboom staat wel dat hij zwart is. Ik vind het ook meer donkerbruin (behalve in hartje winter, dan is hij echt zwart). Hij krijgt nu bij zijn flanken hele voskleurige stukken vacht. Ik vind het wel mooi hoor, elk seizoen een ander paard.
Maar die overdreven appeltjes hebben dus niks met een appelkleur te maken (zoals appelschimmel, appelvos enz)?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:21

Dat is waarschijnlijk een zomerzwarte (vreemde naam omdat de haren juist in de zomer bruin zijn) maar genetisch zijn die paarden idd gewoon zwart, alleen is het haar kwa kleur heel slecht bestand tegen zonlicht waardoor het zo erg verkleurd en we hebben nu eenmaal dit voorjaar al veel zon gehad.

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:24

Wij noemen het hier in België zo:
een paard met bloemetjes op zijn lijf!
Dit bedoelen we héél goed!
Omdat het paard super gezond is krijgt hij van deze kleurveranderingen
in zijn pels! Zijn precies kleine ronde bloempjes!
Is bij onze paarden ook zo.
En in de winter hebben ze ook een donkerdere kleur.
Je bent dus goed bezig want hij ziet er super uit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:53

Dankjewel voor jullie reakties :)
Het is idd een beetje een vreemde naam, zomerzwart := , maar wel heel leuk te weten waardoor het nou komt.
Ik zal die van de bloemetjes onthouden! Ik krijg vaak reakties van kleine kinderen als ik buiten rij over zijn sokken en de laatste tijd dus ook over zijn 'print'. 'Kijk, een paard met sloffen aan', zeggen ze dan. En met bloemetjesbehang, zal ik er dan eens achteraan zeggen ;)

@ Sjolvir: Wordt die van jou ook zo lichtgekleurd naarmate de zomer vordert? Die van mij was eind vorige zomer lang niet zo licht van kleur als hij nu is, zal mij benieuwen hoe hij dan volgend jaar gaat worden... een halve albino :D

Dit vond ik net nog op internet over zwarte paarden (die van mij zal dan wel muisgrijs geboren zijn):

Zwart is een van de twee basiskleuren van een paard.

Zwarte paarden hebben een zwarte vacht en zwarte manen en staart. Ook hun huid is donker gepigmenteerd. De hoeven zijn ook antraciet tot zwart van kleur.

Echter zijn er verschillende vormen van zwart: zomerzwart, gitzwart en koolzwart

Zomerzwarte paarden (ook wel fading black genoemd) kunnen onder invloed van het UV licht van de zon verkleuren tot soms zelfs lichtbruin/valkachtig

Gitzwarte paarden hebben een blauwige staal-achtige glans over hun vacht en zij verkleuren niet in de zon

Koolzwarte paarden hebben geen glans over hun vacht en ook zij verkleuren niet in de zon

Zwart is dominant over de andere basiskleur vos. Er is maar 1 ouderdier voor nodig om de zwarte kleur door te vererven. Doordat zwart dominant is over vos, kan het recessieve vos-kleur vele generaties onzichtbaar blijven.

Sommige donkerbruine paarden kunnen erg veel op zwarte paarden lijken, echter hebben zij een ander genotype. Zij zijn feitelijk bruin onder invloed van het Agouti gen, maar kunnen door het Sooty gen zeer donker van kleur worden.

Zwarte paarden worden als muisgrijs veulen geboren en kunnen door de zon al snel verkleuren tot lichtbruin. Bruine Sooty paarden kunnen hierdoor van de zwarte paarden worden onderscheiden, gezien zij roodbruin geboren worden en na het verlies van de veulenvacht pas zwart zullen worden.

Zwart is Dominant
Genetische code: EE of Ee

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 00:09

Ja idd volgends mij zijn het gewoon appeltjes. ('k weet niet zeker) :D
Mijn pony kreeg deze zomer allemaal witte haren, en plekken.
Het is absoluut geen apaloosa ofzo, maar naar lang zoeken.... Blijkt hij stekelharig te zijn. :P Dan krijgen ze allemaal witte haren.
Ik vond het heel appart want het begon er heel anders uit te zien. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:10

Dit is ook pas mijn paard zijn 2e zomer bij mij, maar hij wordt wel snel licht na het verharen.
Hij is dan even zwart, maar als je hem in de wei in het zonnetje hebt zie je hem lichter worden.
Je kan ook precies zien waar hij altijd zweet onder zijn hoofdstel, ook lichter..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:08

Cyrina schreef:
Dat is waarschijnlijk een zomerzwarte (vreemde naam omdat de haren juist in de zomer bruin zijn) maar genetisch zijn die paarden idd gewoon zwart, alleen is het haar kwa kleur heel slecht bestand tegen zonlicht waardoor het zo erg verkleurd en we hebben nu eenmaal dit voorjaar al veel zon gehad.

Ik zie het bij ons op stal inderdaad bij heel veel donkere paarden gebeuren. Zwarte worden bruin en donker bruine worden een stuk lichter bruin.
Inderdaad door de zon. Soms verergerd doordat ze nat buiten zijn gezet waardoor het nog wat sneller gaat.

Gisteren riep ik ook gekscherend dat mijn witte op het moment zwarter was dan een aantal zwarte paarden op stal :+

LiesjeEZ schreef:
Wij noemen het hier in België zo:
een paard met bloemetjes op zijn lijf!
Dit bedoelen we héél goed!
Omdat het paard super gezond is krijgt hij van deze kleurveranderingen
in zijn pels! Zijn precies kleine ronde bloempjes!
Is bij onze paarden ook zo.
En in de winter hebben ze ook een donkerdere kleur.
Je bent dus goed bezig want hij ziet er super uit!

In Nederland noemen we dat appeltjes. Wordt hier ook gezien als gezond.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:19

Lamar schreef:
Zwarte paarden worden als muisgrijs veulen geboren en kunnen door de zon al snel verkleuren tot lichtbruin. Bruine Sooty paarden kunnen hierdoor van de zwarte paarden worden onderscheiden, gezien zij roodbruin geboren worden en na het verlies van de veulenvacht pas zwart zullen worden.

Bij friese paarden is het juist zo dat de veulens die muisgrijs worden geboren, meestal het zwartst worden en blijven, ook in de zomer.
Maar ook onder deze zwarte paarden zie je regelmatig bijna valk-achtige paarden in de wei staan.
Ws dan toch de invloed van het vosgen. ;)

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:01

Er zijn veel zwarte paarden waarvan de zomervacht ook (licht)bruin wordt.
En deze appeltjes (dus zijn ronde vlekjes) geven aan dat je paard goed/gezond in zijn vel zit.
_Saida_ schreef:
Lamar schreef:

Bij friese paarden is het juist zo dat de veulens die muisgrijs worden geboren, meestal het zwartst worden en blijven, ook in de zomer.
Maar ook onder deze zwarte paarden zie je regelmatig bijna valk-achtige paarden in de wei staan.
Ws dan toch de invloed van het vosgen. ;)

Ik ben het met Saida eens dat de muisgrijze friese veulens vaak het zwartste worden en blijven. Maar ik ben het er niet mee eens dat het verkleuren komt door het vosgen, dit kan ook gewoon bleken in de zon.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:16

Verkleuren door een vosgen kan niet eens. Er is er namelijk altijd een dominant over een ander en anders heeft ie geen vosgen. Zwart is dus altijd dominant over voskleur. Verkleuren doe je zelf toch ook! en de een wat sneller en makkelijker dan de ander. Mijn haar is in de zomer ook veel blonder dan in de winter (bijna donkerbruin) en dat gebeurd bij mijn zwarte paard ook.

natascha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:07

Hee,
ik rijd op 2 friesen, en die worden ook altijd helemaal bruin.(in de zomer)
dit komt volgens mij door het zweet, en de zon! B-)