Inrijden ijslander: boom & bitloos of .. ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Inrijden ijslander: boom & bitloos of .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:11

Van de zomer gaat het dan ein-de-lijk gebeuren na bijna 5 jaar wachten is mijn IJsco zo ver om ingereden te worden *\o/* Nu ben ik al een tijdje aan het twijfelen over boomloos en pas geleden heb ik een pony gereden met barefoot (cheyenne). Draf was wel wennen, zeker qua gehalte zwabberbenen (voelde me echt een beginner haha) en de galop was om te huilen (hoorde gelukkig achteraf dat het bij die pony lastig uit te zitten is). Wil het zadel nu graag eens op de IJslander die ik rijd leggen om te voelen hoe het dan is. Haar ben ik natuurlijk qua gangen helemaal gewend, dat is dan toch wat objectiever om te proberen. Ik weet van verhalen op internet dat het inderdaad even wennen is, vond het zadel in stap wel echt zalig zitten en ook fijn in gebruik qua gewicht. Als ik voor boomloos kies, zou het sowieso een nieuwe barefoot worden, alleen nog twijfel dan tussen de cherokee en cheyenne :+

Maar nu vroeg ik mij af wat het verstandigste is .. zelf aan zo'n zadel wennen met de IJslander die ik nu rijd en dan gelijk met inrijden gebruiken op die van mij? Of eerst inrijden met een 'gewoon' boomzadel en dan overstappen? En wat zijn jullie ervaringen met boomloos in combinatie met IJslanders?

Ben denk wel van plan om te beginnen met bit en dan tussendoor af en toe eens over te schakelen op bitloos, zodat we dat in de toekomst kunnen gaan afwisselen (of alsnog compleet over te stappen op bit of bitloos wat ons het beste bevalt). Zijn er mensen die bit en bitloos afwisselen of kiezen de meeste echt voor het 1 of voor het andere?

Het is de eerste keer dat ik een paard ga inrijden en ook gelijk mijn eerste eigen paard, dus het is allemaal nog erg nieuw en een beetje zoeken wat ik graag zou willen en wat voor hem ook het prettigste is. We hebben trouwens wel goede begeleiding van een vriendin die al vaker IJslanders heeft ingereden :j Zij gaat deze zomer die van haar (het halfzusje van die van mij) inrijden, dus ik kan bij haar ook een beetje vanaf de grond al afkijken en meeleren.

Tips, meningen, adviezen zijn iig erg welkom :o

Saars

Re: Inrijden ijslander: boom & bitloos of .. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:16

Hmm, ik zou in elk geval eerst evenwichtig leren rijden met het boomloze zadel zodat je zeker je nieuwe Ijssie niet uit zijn evenwicht brengt, dat was bij mij ooit het geval xD
De meeste paarden nemen die overgang of afwisseling heel goed op, dus kan je misschien gewoon beide uitproberen, hij zal zelf wel laten merken wat hij het leukste vindt... Als je eens een sprongetje zou willen wagen met tijd is het altijd handig als je al met boom hebt gereden :)
Qua bitloos: ik ben met mijn 12-jarige verzorgpaard van de ene dag op de andere overgeschakeld en hij nam het super op, en dat hoor je van veel mensen. Ik zou inderdaad gewoon hem laten tonen wat hij het liefste heeft, en natuurlijk ook wat voor de ruiter het meest aangenaam is. Een probleem is misschien wel dat hij zal profiteren van ofwel het ene ofwel het andere, omdat hij weet dat het kan :P

Succes! :D

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:52

Wat voor soort boomloos zadel wil je? Want een Barefoot zit heel anders dan een Startrekk bijv.
Voor het inrijden zelf maakt het niet uit wat voor zadel je hebt, als het maar past en je er zelf stabiel op zit. Een boomloos zadel past echter niet altijd! Let op de grootte van de pommel!
Ik vond zelf mijn Barefoot lekkerder zitten op mijn ijs dan de Startrekk, maar zadels zijn heel persoonlijk.
En waarom wil je met bit beginnen en dan overschakelen? Mij lijkt andersom juist logischer. Ik denk dat het handiger is in het begin voor één ding te kiezen voor de duidelijkheid. Tenzij je merkt dat het niet werkt/fijn voelt oid, dan kun je beter switchen. Er zijn vele soorten bitloze hoofdstellen en ook daarbij geldt dat het persoonlijk is wat goed werkt en wat minder.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:06

Interessant topic. Ik heb ook een jong paard wat volgend jaar onder zadel komt. Heel lastig al die afwegingen, loop zelf een beetje tegen dezelfde problemen aan.

Met name met zadels vind ik het beter om met boom in te rijden maar het probleem is dat je dan al heel snel een nieuw zadel moet gaan kopen i.v.m. spierontwikkeling. Daardoor lijkt een boomloos in het begin handiger. Iemand hier ervaringen mee?

Wat Marianblo aangeeft over bit en bitloos vind ik logisch klinken. Ik wil graag dat mijn paardje ook beide leert kennen zodat ik kan kiezen maar te snel afwisselen in het begin zorgt denk ik ook voor onrust.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:13

Mijn stalgenootje heeft onlangs een Ijslander aangeschaft die zo dik was dat eigenlijk alleen een boomloos zadel lekker ligt en die rijdt hem nu tot volle tevredenheid met een barefoot met knop voorop, beetje raar gezicht op een Ijslander maar het zadel ligt super en zij vindt het inmiddels zalig zitten, in het begin vond ze het niets maar nu stapt ze waarschijnlijk niet meer over naar een gewoon zadel. Tevens rijdt zij hem ook nog eens afwisselend met bit en zonder bit en beide gaat prima. Mijn IJslander rijd ik altijd zonder bit en ik heb geen behoefte om weer met bit te gaan rijden.
Succes met inrijden in ieder geval, veel plezier met je paardje !

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:31

De meeste IJslanders hebben korte ruggen en dan zijn veel boomloze zadels echt te lang naar mijn mening. Een Barefoot maat 0 kan nog wel, maar je moet er zelf ook in passen. Ze zijn vrij ruim, past vaak prima met een grote maat 38. Op een IJslander hoef je niet altijd te lichtrijden.

De standaard pommel van een Barefoot is te smal voor veel IJslanders, die hebben al gauw boommaat 33-36 (ligt aan de bouw) dus dat past niet geweldig. Dus extra kosten voor een pommel komen er nog bij.

Vroeguh reden we allemaal op van die IJslandse zadels met stegen, maar nu is de opvatting dat die te lang zijn waardoor je op de nieren zou zitten. Die zadels zijn uit de mode en kan je voor een prikkie kopen, ze zijn echt niet aan de straatstenen te slijten. Boomloze zadels maat 1 van Barefoot zijn langer dan de meeste goede oude boomzadels met stegen. Dan komt er bij boomloze zadels nog een pad bij en dat is boomloos langer dan het vermaledijde ouderwetse IJslandse boomzadel met stegen.

Als ik jou was zou ik met een goed boomzadel en een kort boomloos zadel aan de gang gaan. Bitloos beginnen. Als het niet werkt, kan je altijd een bitje proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 00:06

Bedankt voor de snelle reacties al!

Zat inderdaad in twijfel om gewoon gelijk bitloos te beginnen,alleen longeren doen we eigenlijk altijd met bitje in. Zou dat dan niet nadelig zijn of maakt dat niks uit? Voel me echt weer een beginner, normaal hoefde ik over zulke dingen helemaal niet na te denken. Ze hadden gewoon hun hoofdstel en zadel en dat zal dan wel goed zijn allemaal. Ik ken niet echt veel mensen die bitloos rijden, op cursus ook nog nooit iemand bitloos gezien. Dus misschien is het meer een gevoel dat het gewoon zo hoort om ook met bit te kunnen rijden :j

@Worrel .. maat 0 ga ik dan denk wel inpassen met mijn maat 34? Qua boommaat zou ik niet weten hoe hij is, heb hem afgelopen zondag uit de begrazing geplukt en op stal de wei in gezet. Hij is volgens mij niet echt extreem breed, iig smaller als de IJslander die er al stond. Maar eventuele extra kosten voor een andere pommel maakt me niet uit. Wat er ook op komt te liggen, ik wil wel zeker zijn dat het helemaal goed ligt.

Wat voor bitloos hoofdstel zouden jullie eventueel aanraden? Ik ken iemand die met zoiets rijdt, maar ben daar ook totaal niet in thuis natuurlijk.
http://www.boomloosrijden.nl/boomloosri ... 0klein.JPG

Pff wat een gedoe eigenlijk nog zeg voordat je daadwerkelijk kan beginnen :D

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:40

De Startrekk zadels hebben ook een IJslander uitvoering, deze is kort en de zitting is vlak. De zadels zijn boomloos maar hebben wel meer stevigheid dan de Barefoot zadels. Verder is er nog de Startrekk Comfort in een korte versie. Op onze africhtingstal reden wij de meeste paarden in met een Startrekk veelzijdigheid met IJslander zitting. De voorpommel (kopijzer) is in 5 gewone en 5 IJslander maten te krijgen en het zadel kan dus met je paard meegroeien.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:10

Hoe zwaar ben je zelf? Als je 80kg weegt zou ik geen paard boomloos inrijden. De druk word altijd minder goed verdeeld. Je hebt ook speciale boomloze zadels voor ijslanders. Die lijken veel meer op een normaal zadel en zijn over het algemeen ook korter dat een barefoot.. Ik heb ijslanders met een Barefoot gezien en heb dan altijd het gevoel van; Zadel waar ga je met het paard naartoe :+
Mijn merrie heb ik bitloos ingereden omdat ze geen bit accepteerde. Kijk gewoon naar je paard, die laat je vanzelf merken wat hij fijn vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:43

Haha ja ik wil inderdaad niet zo'n: zadel waar ga je met het paard naartoe idee krijgen. _O- Een te lang zadel is natuurlijk niet alleen geen gezicht, maar ook voor hem niet prettig. Ik ga ook zeker eens de wintec zadels die we hebben liggen opmeten om te zien hoe lang die zijn. Dan heb ik ook een beetje een idee qua maat, want dat is toch lastig voor te stellen zo. En mijn IJsco eens uitgebreid bekijken qua bouw, want afgelopen zondag met verhuizen was ik gewoon in de wolken om hem "thuis" te zien. Overigens denk ik niet dat ik zelf de 55 kilo redt, dus qua gewicht zit dat wel goed :) Plus ik ook eerst op de andere IJslander wil wennen aan een boomloos zadel voor ik er met hem mee aan de slag ga. Dus afhankelijk van hoe vlot alles verloopt met inrijden (en/of hoe langzaam mijn zoektocht, beslissing en aankoop gaat) zou ik eventueel altijd 1 van de wintec zadels voor hem kunnen lenen.

Neig er nu wel naar om het inrijden ook gewoon bitloos te gaan proberen... dan moet ik daar alleen nog even een halve studie aan gaan wijden over wat er allemaal is, wat de inwerking is etc. :D

Overigens de oorzaak van al deze ellende:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:24

Ik denk dat je het jezelf en paardje niet te moeilijk zou moeten maken , maar gewoon even na moet denken wat je uiteindelijk wilt :)

Wil je uiteindelijk bitloos en boomloos rijden , dan is het wel zo makkelijk en handig om daar nu direct al mee aan de slag te gaan , wel zo duidelijk voor het beestje ook en dan hoef je niet alles dubbel te gaan kopen en gebruiken , hoe simpeler hoe beter vaak :)

Mocht je dan later nog eens met bit of boomzadel willen rijden dan is het vroeg genoeg om daarmee te beginnen toch :)

Overigens vind ik het altijd de grootste onzin als mensen zeggen dat boomloos niet goed is bij jonge paarden of boven een bepaald gewicht.

De redenen waarom je een beter gevoel hebt bij een boomloos zadel dan bij een boomzadel , wegen alleen maar sterker naarmate de belasting hoger wordt.

Dat een boomloos zadel altijd de druk minder goed verdeeld dan een boomzadel , is natuurlijk ook de grootste onzin gezien de meeste boomzadels helemaal niet zo goed passen (en nog minder goed tijdens de verschillende bewegingen) en daardoor al snel de drukverdeling om zeep geholpen wordt.

In THEORIE verdeelt een (perfect passend !) boomzadel de druk beter , in de praktijk liggen de zaken toch iets anders helaas :)

Idinn : een leuke eerste stap is het om inderdaad gewoon eens wat zadels te passen van stalgenoten enzo , zodat je een beetje beeld krijgt voor jezelf.
Van verschillende boomloosjes kun je ook testzadels aanvragen , dan kun je die ook bekijken en proberen.

Het is dan inderdaad prima om zelf vast aan het zadel te wennen op een ander IJsje , het is met elk zadel fijn als je het zadel zelf al gewend bent voordat je er een nieuw paardje mee in gaat rijden :)

Op een gegeven moment weet je dan wel een beetje wat je wel of juist niet wilt :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:13

Ik heb vele ijslanders gewoon op een doodsimpel touwhalstertje ingereden. Dan op een gegeven moment bitje erbij in maar de teugels nog op het halster, dan touwhalster door de bitringen halen zodat de druk word verdeeld over halster en bit en daarna dan over op het bit :) Maar anderen reed ik gewoon meteen met bit in, lag een beetje aan de stal waar ik reed.
Bij alle paarden was natuurlijk voorbereidend grondwerk gedaan, alleen bij de ene minder met het bit dan de ander die meteen met bit gereden werd.