Veulen aan halster laten wennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isa

Veulen aan halster laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 19:41

Mijn vriendin heeft een veulen van nu een paar weken oud en ze wil hem aan een halster laten wennen. Ik zou haar helpen maar het lukt ons nog niet echt, het veulen wil niet lopen met een halster om. We hebben al geprobeerd om haar met halster achter haar moeder aan te laten lopen maar dat werkt ook niet...
Heeft iemand misschien tips?
Alvast bedankt, xx

xDenies

Re: Veulen aan halster laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:42

En als je het halster om doet op de plek waar je hem buiten wilt zetten en hem er dan gewoon de hele dag even mee laat lopen? Dan merkt ie vanzelf als ie gaat 'spelen' dat ie er mee kan lopen ..??

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:43

niet trekken maar duwen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:46

Jullie zijn wat laat ermee vind ik maar goed.
inderdaad gewoon halster omdoen en in de wei zetten. Wel voldoende strak opdat het veulen niet met een hoefje oid vast komt te zitten.

Daarna in de box bij mama vastzetten. ook dat moet een veulen leren.
Hij kan toch wel al voetjes op tillen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:53

waarom zo laat idd?

ik zou gewoon beginnen met het halstertje te laten wennen,in de box omdoen(dan kan je ze in een hoek zetten als ze tegenwerken)en dan lekker op de wei zetten.
vastzetten kan je beter mee beginnen als ze al wat gewend is het aan het halstertje om dat te dragen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:55

Snoevie schreef:
vastzetten kan je beter mee beginnen als ze al wat gewend is het aan het halstertje om dat te dragen.

Ja idd...dat bedoel ik ook... Niet halster om en vast zetten. Eerst een paar dagen goed laten wennen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:59

oh sorry,dat had ik niet direct door!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:00

halster omdoen en halstertouw.. Ander halstertouw achter de kont leggen, boven de rug de uiteinden vastpakken en daarmee duwen als veulen niet aan t gewone halstertouw meeloopt.. Hoop dat je me volgt :P

Edit: Dit idee dus: Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:04

Snoevie schreef:
oh sorry,dat had ik niet direct door!

Nee geen probleem. Ik had het ook niet heel duidelijk geschreven.

O, das een fijne tip nine1987

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:13

Zo doen wij het op stal.. Proberen mee te nemen aan t gewone halstertouw en anders duwtje met t andere touw.. Zal even duren, maar ze krijgen het vanzelf door ;) Succes..

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:14

dankje allemaal
maar het veulen is wel al een beetje aan het halster gewend maar wil niet meelopen:P

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:18

Inderdaad van achter duwen. Jullie zijn inderdaad vrij laat. Dat touwtje is op zich wel een handig idee, vooral als je niet met zijn 2-en bent.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:26

Dat touwtje ziet er wel handig uit maar helaas is het veulen hier nogal onstuimig af en toe en dan gaat die methode echt niet werken :P .
Wij oefenen eerst met achter de moeder aanlopen en als ze dat door hebben alleen. Voor elk stapje dat ze naar voren zetten heel veel belonen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:28

nine1987 schreef:
halster omdoen en halstertouw.. Ander halstertouw achter de kont leggen, boven de rug de uiteinden vastpakken en daarmee duwen als veulen niet aan t gewone halstertouw meeloopt.. Hoop dat je me volgt :P

Edit: Dit idee dus: Afbeelding

Zo doe ik het ook altijd.
Op deze manier leert een veulen heel vriendelijk mee te lopen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:30

lovegeronimo schreef:
dankje allemaal
maar het veulen is wel al een beetje aan het halster gewend maar wil niet meelopen:P

Tip om veulen mee te laten lopen staat hier boven al.
Mama/ander paard stuurt veulen naar voren door bv boven op de kont (kruisplaat) te bijten, dat kan je als mens ook imiteren.

Wennen aan halster is verder voornamelijk wennen aan halster aan en af doen. Het wrijven van halster langs de tastharen rond de neus en het gepruts bij de oren (in blinde vlek van veulen) moeten ze aan wennen doordat de mens het vaak doet. Halster omlaten helpt daar niet bij, wel halster tig keer aan en af doen zodat het gevoel normaal wordt. Weekje elke dag paar keer herhalen helpt goed. Licht, goed passend halster omlaten en bij in en uit de wei halen daar halster overheen doen kan je ook doen als je nog niet zeker bent of je halster ook bv op de wei om kan doen. Je hebt dan en een halster om vast te pakken en oefent gelijk weer halster omdoen om ergens naar toe te gaan.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:08

nine1987 schreef:

Edit: Dit idee dus: http://www.horsekeeping.com/images/Sher ... e_view.jpg

Zo doe ik het ook de laatste 6/7 jaar en het is ideaal. Leren ze super veel van. Kan elk veulen in mijn eentje verplaatsen.
Bij de jonge veulens kan ik juist de druktemakers zo heel goed in bedwang houden.
Wellicht dat het bij de oudere moeilijker wordt, omdat ze sterker zijn.

Als bovenstaande niet lukt, zou ik ook lichte druk op het halster zetten en dan drijven aan de achterkant. Zodra een pas naar voren, druk helemaal weg. Na een paar keer oefenen heb je het drijven van achteren niet meer nodig en komt hij al naar voren op de lichte druk op het halster. Is ook goped ter voorbereiding op het vast staan.
Let er wel op dat de druk vooral LICHT moet zijn. Bij veulens is alles nog erg teer.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:44

ik heb een probleem ik heb een mini veulen hij is iets van 40 cm.
ik wil nu beginnen met halster mak maken hij is nu net een weekje.
maar ik kan geen passend halster vinden ik heb nu 1 voor falabella veulen maar die is ook te groot..
iemand die weet welk halster maat ik kan proberen ? of toch even wachten tot hij zelf wat groter is en het halster wel past.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:48

zelf een halstertje maken geen optie??

Edit: typfout

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:51

<-- niet erg creatief :)
messchien een tip om 1 te maken haha dan kan ik dat proberen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:11

http://paarden.hobby-site.com/

en dan onder kopje crea bea's en daar staat precies beschreven wat te doen.. Zoekfunctie bokt levert ook veel op zag ik :)

Succes

Licensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:55

Ik doe het zo,

voorhand aan de borst andere hand aan de kond an de voorhand heb je het halstertje vast en met de hand die de kont vast heeft blijft maar tegenhouden het veulentje eerst halster laten zien en dan gerust stellen dan aai je het veulentje met halster dat ze weet hoe het halstertje voelt dan laat je het voor haar snuitje en dan maar aaien en belonen. wanneer ze kijkt voorzichtig rind haar neusje doen maar voorzichtig en kalm blijven als het niet lukst doe je verder zoals de stappen hier boven en als het dan lukt voorzichtig bij de oren, kan veel moeite vragen maar dan lukt het wel :) en steeds langer en langer ik had het wel al van de 1ste keer een halfuur aan :)

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:43

ik heb het veulen na een paar dagen al halster omgedaan, en dan als ze het halster accepteren vaak op en afdoen oefenen. na een week ben ik al gaan lopen, achter mama aan. nu is het veulen precies 4 maand oud en je kunt er overal mee naartoe lopen, zonder moeder.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:01

Bij ons gaat vanaf dag 1 het halster al om. Gelijk aan het touw naar buiten en weer naar binnen. Wil het niet lopen dan aanduwen. In de stal halster af en weer om als het weer naar buiten gaat. Misschien tussendoor nog een paar keer om en af doen.
Als ze al een paar weken oud zijn zijn ze al zo snel en handig en ze zijn dan ook niet zo lekker makkelijk in de omgang. Je maakt het jezelf zo alleen maar moeilijk.