Meer moeilijkheden met merries hengstig krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Meer moeilijkheden met merries hengstig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:18

Ik probeer voor het 2e jaar 2 merries drachtig te krijgen.
Vorig jaar hadden ze nette hengstigheid, mooie eitjes en kon er goed geïnsemineerd worden. Het sperma leek niet optimaal dus geen veulen...

Dit jaar veel naar de stoeterij eerst om de cyclus te vinden (mijn merries laten niets zien op mijn ruin...). Dat duurde al heel lang. 1 is er uiteindelijk hengstig geworden en had een bizar langzaam rijpend ei.. Helaas niet raak met insemineren.

De ander had meerdere eitjes die niet afrijpten en dat hebben beide merries nu al 2 x gehad.... We hebben ze al aan de Regumate gehad om even alles opnieuw op te starten, maar vandaag dus weer meerdere eitjes die dus niet voldoende afrijpen....

Op de stoeterij was het dit jaar veel moeilijker dan andere jaren vertelden zij...
Meerdere mensen die dit jaar problemen hebben hun merrie goed hengstig of drachtig te krijgen?

petraaken

Re: Meer moeilijkheden met merries hengstig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:24

Misschien heeft het droge voorjaar en nu het wisselvallige weer er mee te maken.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:25

Dat dacht ik ook een beetje...
Daarom vroeg ik me af of meer mensen er last van hadden...

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:35

Heb je geen shethengstje in de buurt die je van iemand mag lenen?
Wij gingen destijds 2x per week de shetlandhengst van een clubgenoot halen. Die hebben we voor de stal met onze merrie laten neuzen en daar reageerde ze heel duidelijk op. Binnen no time was de hengstigheid zichtbaar.
Maar het weer wil ook vaak meespelen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:37

vergis je niet in merries sommige merries toonen ook niet bij een shet hengstje heb het al een paar keer meegemaakt dat ze niet reageren op de schouw hengst maar wel op geronimo....dus.....

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:37

Heb mijn merrie laten behandelen door een osteopaat ivm niet hengstig worden! Hij zat nog niet in de auto of ze stond al te pissen! Resultaat: om de eerste inseminatie drachtig! En dat terwijl ze van de 3 jaren maar 1 veulen had gehad!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:16

elk jaar gaat het weer de ronde dat het ene slecht jaar is.
blijft gewoon dat er elk jaar een aantal gust gaan blijven om verschillende redenen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:50

Bij mij was het nu dus opvallend omdat dezelfde 2 merries vorig jaar geen enkel probleem hadden, en nu dus beiden wel.

Dan zou ik me dus afvragen waarom dat is en wat ik eraan zou kunnen doen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:42

Ik vind het dit jaar ook opvallend bij mijn eigen merries.
Normaal zeuren ze de oren van mijn kop en maken mijn ruin helemaal dol zodra ze het gras op gaan.
Maar heb er tot nu toe thuis 1 hengstig gezien (heb 5 merries in de leeftijd om hengstig te worden die ik eerder hengstig gezien heb).

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:50

Ik heb hier hetzelfde probleem, de merrie is voorgaande jaren altijd heel mooi hengstig gezien. Nu laat ze niets zien, wel rijpt ze een ei. Net weer geinsemineerd. Hopen dat het pakt, en blijft zitten. Anders slaan we een jaar over, ze heeft nu 2 veulens achter elkaar gehad, misschien wil het lichaam een jaar rust.
Mijn andere 3 merries laten zich wel erg mooi hengstig zien. Maar die wil ik dan net weer niet drachtig hebben..

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:20

Ik heb gelukkig helemaal geen last.
Beide merries (waarvan 1 van 18 en haar 15e veulen) in 1x drachtig!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:44

Ik heb er 2 laten dekken die ik thuis niet hengstig gezien heb. Die werden bij de hengstenhouder (in een stal vol hengsten) wel hengstig. Komende week weet ik pas of ze dragend zijn (van de ene denk ik het wel, ander durf ik nog niets over te zeggen).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:00

Merries scheiden van de ruin. Merries en ruinen bij elkaar is niet gunstig voor de cyclus en het drachtig krijgen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 14:51

Neonlight schreef:
Merries scheiden van de ruin. Merries en ruinen bij elkaar is niet gunstig voor de cyclus en het drachtig krijgen.

Misschien is dat zo, maar vorig jaar stonden ze ook bij de ruin.... Dus wat is er dit jaar anders....

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:55

Mijn merries worden dit jaar inderdaad ook moeilijk hengstig. In maart zijn ze beiden nog hengstig geweest, daarna niet meer. Ze staan overigens op verschillende locaties. De ene merrie wordt volgende week voor de 2e x hengstig gesproten zodat ze gedekt kan worden. Voor de andere maakt het niet uit, het is niet de bedoeling dat zij ook gedekt wordt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:58

Ieder jaar komen de merries opnieuw in een cyclus, en die kan verstoord worden bij aanwezigheid of contact met ruinen. De hengstenhouder waar mijn hengst ter dekking stond heeft ook rijpony's, ruinen, die staan strikt in een andere stal en worden strikt gescheiden gehouden van de rest, omdat het niet goed is voor de cyclus van de merrie.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:00

Ik denk niet dat dat bij mijn merries het geval is. Zeker niet bij de ene, die staat in een rij boxen met alleen merries en in het land staan ze ook niet gemengd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:08

Maar bij TS is dat wel het geval. ;) Die zegt immers in de openingspost dat de merries niet reageren op haar ruin.
Mijn eigen merrie heeft 1 jaar bij een ruin gestaan, ook problemen met hengstigheid, daarna alleen nog maar bij merries en hengsten gestaan, nooit geen problemen. Vorig jaar stond ze wel bij een ruin op het land met haar veulen, maar toen is ze op veulenhengstigheid gedekt en direct drachtig geworden, en veulenhengstigheid is de enige zekere hengstigheid met eisprong.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:25

Zou dat het zijn?
Ik heb pas sinds vorig jaar ruinen op stal. Vorig voorjaar 1 oude ruin die toen in februari gecastreerd was. Mijn jonkies zijn in september gecastreerd. Vorig jaar toonde ze prachtig hengstig op mijn oude ruin, nu niet meer.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:41

Neonlight schreef:
Maar bij TS is dat wel het geval. ;) Die zegt immers in de openingspost dat de merries niet reageren op haar ruin.
Mijn eigen merrie heeft 1 jaar bij een ruin gestaan, ook problemen met hengstigheid, daarna alleen nog maar bij merries en hengsten gestaan, nooit geen problemen. Vorig jaar stond ze wel bij een ruin op het land met haar veulen, maar toen is ze op veulenhengstigheid gedekt en direct drachtig geworden, en veulenhengstigheid is de enige zekere hengstigheid met eisprong.

Vaak is de ruin waar ze mee in het land staan "te "bekend voor ze.
Op een vreemde ruin reageren ze dan vaak beter.
In ons geval liep onze eigen ruin in een ander land en omdat ze elkaar een paar weekjes niet van dichtbij hadden gezien was ie nieuw genoeg om de hengstigheid te laten zien.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:41

Mijn merries laten niets zien qua hengstigheid op mijn ruin, maar vorig jaar stonden ze ook bij de ruin en toen werden ze wel gewoon hengstig.
Dus qua samenstelling van de groep is er niets veranderd, in de hengstigheid (of mn de eitjes: namelijk teveel eitjes die allemaal ietsje rijpen) wel.

Ik zou dus weinig nut zien in de ruinen van de merries te scheiden, afgezien van dat dat logistiek niet zo makkelijk is.
Is ook het eerst dat ik hoor dat een ruin (min of meer seksueel "hormoonloos") de cyclus van een merrie zou verstoren?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:43

Citaat:
Mijn merries laten niets zien qua hengstigheid op mijn ruin, maar vorig jaar stonden ze ook bij de ruin en toen werden ze wel gewoon hengstig.
Dus qua samenstelling van de groep is er niets veranderd, in de hengstigheid (of mn de eitjes: namelijk teveel eitjes die allemaal ietsje rijpen) wel.

Ik zou dus weinig nut zien in de ruinen van de merries te scheiden, afgezien van dat dat logistiek niet zo makkelijk is.
Is ook het eerst dat ik hoor dat een ruin (min of meer seksueel "hormoonloos") de cyclus van een merrie zou verstoren?

wat ik ook al eerder poste....ja dat is idd zo....niet gunstig voor de merrie...maar als de meeste het blijven ontkennen of niet in willen zien...vraag dan verder ook niet waar het aan kan liggen.
probeer het !
je zal het verschil merken.
wat ik ook al vertelde het is niet zo....dat merries altijd blijven reageren op een ruin....een hengst heeft een andere afscheiding/geur dan een ruin.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:48

Op zich is het niet zo erg als ze hengstig worden en het niet laten zien aan de ruin, ik heb nu redelijk zicht op de cyclus (tot zover die er dus is).
Dus dat deel is ok.

Alleen dus dat dit jaar ze dus (hormonaal) niet goed genoeg hengstig worden en vooral teveel eitjes produceren om te kunnen insemineren.
Als dat aan de ruin ligt had dat vorig jaar toch ook problemen moeten geven?
Zelfde ruin, zelfde merries......

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:53

herkenbaar, hier al jaren 1 ruin en merries, tot begin van het jaar maakte de ruin overuren omdat 2 van de 3 merries gedekt wilde worden door hem, de laatste maanden zie ik ook geen hengstigheid meer.
bij de ene heb ik het per toeval ontdekt door een buurpaard (een merrie) daar ging de merrie op plassen, dezelfde dag nog naar de hengst (die gelukkig dichtbij staat) de andere, die normaal heel goed dr hengstigheid laat zien, heb ik nu geschouwd om de dag bij een hengst, dat geeft toch meer informatie.

Ik snap dat een ruin de boel kan verstoren, ik heb het alleen in de afgelopen 5 jaar, bij deze ruin, nog niet eerder gezien, wat ik al schreef, tot voor kort was hij enorm populair bij de dames haha.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:29

het viel mij juist op dat mijn merrie voor het eerst sinds we haar hebben 2 keer achter elkaar super hengstig is, normaal laat ze het misschien 2 keer per jaar zien en verder niet, en nu meteen 2 cyclussen (hoe je dat ook schrijft) achter elkaar blitzen en alles. over een half uurtje 2e keer scannen om te kijken of haar eitjes ver genoeg gegroeit zijn. woensdag zaten we op 2,8 cm en dan morgen incemineren! spannent! (dit wordt onze en haar eerstje veulen)