Graaskorf of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley

Graaskorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 16:27

Hee, ik heb een vraagje.
Mijn Shet is aan de dikke kant, hij is niet meer zo moddervet als eerst maar er mag best nog een beetje af. Echt intensief bewegen is niet echt mogelijk, ik wandel al veel met hem en ben begonnen met langelijnen maar ik kan natuurlijk niet ineens een uur achter elkaar langelijnen omdat hij dit helemaal niet gewend is. Ik vind het ook weer zo wat om hem een graaskorf om te doen, vooral ook omdat hij op een heel schraal landje staat.
Nu is mijn vraag; wat zouden jullie doen, een muikorf om doen of toch rustig opbouwen en hem steeds intensiever laten bewegen? In beide gevallen blijft hij op een schraal landje. Ik dacht eigenlijk aan het laatste, maar er zijn nu al een aantal mensen die hebben gezegd dat ik hem beter een graaskorf om kan doen. Nu wil ik graag weten wat jullie denken dat beter is?
Bedankt! :)

Edit; voor foto's kan je trouwens kijken in het topic in mijn onderschrift, die zijn van eersgister!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:28

Ik zou als ik jou was wel aan een graaskorf beginnen. In het topic te zien is je shet echt veel te zwaar.
Het zal wel even wennen zijn voor je shet, maar de baten zijn groter dan de lasten!

Ik heb hier zelf ook een shet staan die supergevoelig is voor overgewicht. Zij loopt met een graaskorf op een schraal land met beperkte strookbegrazing en minstens 3x per week intensief trainen.

kimberley

Re: Graaskorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:01

Ja hij heeft vaker een korf om gehad hoor! Dus hij weet wat het is :)
Ik heb net weer wat dingetjes met hem gedaan en het was best benauwd dus hij was erg snel moe en zeiknat, dus op die manier gaat het opbouwen van conditie natuurlijk niet zo snel en met veel gewicht nog minder snel natuurlijk.. Ik denk dat ik dan toch maar een graaskorf om ga doen deze week, kijken of het helpt :)

JudithO

Re: Graaskorf of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:09

Tja, dan moet het helemaal geen probleem zijn!
Succes ;)

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:17

Nu onze shetlanders een aantal uren per dag het land in gaan met een graaskorf op zien ze er een stuk slanker uit. Dit doen we ook omdat ze gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. In de paddock staan ze maar te staan bij hun hooi, maar nu in het land krijgen ze ook meer beweging.

http://shetlandranch.hyves.nl/

xSietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:56

Ik heb er wel een, maar als hij weet dat hij hem omkrijgt, kan ik 3 kwartier achter hem aan rennen :')
[Alleen in het voorjaar]

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:28

Hallo,

Mijn shet heeft er ook eentje om ter voorkoming van hoefbevangenheid. Ik denk nadat ik de beginpost heb doorgelezen dat jou shet er geen een nodig heeft. Dit omdat hij een schrale landje heeft. Ik weet niet hoe schraal je landje is maar als hier kort gras op staat(bijna zand) is het niet verstandig om te doen omdat hij hierdoor zand zou kunnen gaan eten en hiervan zandkoliek van zou kunnen krijgen.
Dan is er nog een tweede optie en dat is bekijken of jou shet issuline ressistent is. Dit kan getest worden door de DA en geloof dat je het ook ergens zelf kon testen maar dat weet ik niet zeker:= sorry
Is er nu blijk van issuline ressistentie dan zou ikzelf een graaskorf om doen omdat in het gras fructaan zit en dit voor deze paarden niet goed is.(kan leiden tot hoefbevangenheid) meer hierover zie http://www.paardnatuurlijk.nl
Als je de beweging opbouwt naar elke dag minimaal een uur is altijd goed. Ik geef als tip kijk goed naar paard om zo te weten te komen wat ie nodig heeft.
Hier staat ze al ik denk bijna 2 jaar met een korf om en dat gaat zeer goed maar wel bijna elke dag beweging.
Als je een korf zou willen aanschaffen bestel dan de harde zonder rubber. Die met rubber kunnen gaan smelten in de hete zon en een niet zo smakkelijke wond op de neus van je pony achterlaten :=

Ik hoop dat ik een beetje informatie heb kunnen geven.
als je nog vragen hebt mag je me gerust pbjen;)
groetjes,
BenWLOVER