[KG] Welke kleur is mijn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chihiro

[KG] Welke kleur is mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:37

Hallo, ik ben heel erg benieuwd wat voor kleur mijn merrie nou eigenlijk is. Ik wil later een veulentje van haar voor mijzelf, dus het is wel leuk om te weten wat voor kleur ze is. Toen ze was geboren heeft de DA haar als Vos neergezet. Echter is ze heel erg gaan veranderen qua kleur... ze heeft langzaam aan ook witte plekjes, zwarte plekjes, en witte haren in haar vacht gekregen.

Hier even wat foto's:

Hier is ze 2 jaar oud:
Afbeelding

November 2009:
Afbeelding

Zomer vorig jaar:
Afbeelding

Geschoren: (stipjes en plekjes op de buik goed te zien)
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Hier even wat detail foto's die je ook even moet bekijken!
Rechtermuis klikken -->openen in nieuw tabblad. Dan blijft dit topic staan :)

Benen achter: Donker
http://i138.photobucket.com/albums/q279/Kayuna/IMG_2585.jpg

Hoofd: Witte haartjes goed te zien
http://i138.photobucket.com/albums/q279/Kayuna/IMG_2615.jpg

Manen: Zwarte, witte, bruine haren
http://i138.photobucket.com/albums/q279/Kayuna/IMG_2655.jpg

Plekjes op haar rug (witte, en de zwarte bij haar ruggengraat)
Afbeelding

Hals:
Afbeelding

Witte plek op haar schouder:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven :)

EmmaVZ

Re: [KG] Welke kleur is mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:48

Misschien een zweetvos met sooty?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:52

Ik ga voor een stekelharige vos :)

(na het zien van de detailfoto's)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:54

sooty en stekelharig :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:55

Ik denk dat ze voor sooty de zwarte haren te gelijkmatig zijn verdeeld en dat ze donkerder zou moeten zijn, maar ik sluit het niet uit. Ze is in ieder geval een zweetvos (vos+flaxen). Sooty wordt dominant overgeerft, dus als er wat bekend is over de ouders zal dat helpen. Ze is stekelharig (heel misschien minimum sabino?)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 12-06-11 00:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:57

Sooty zweetvos. Ik denk dat ze een gedeeltelijke uiting van het sootygen heeft, als ik die manen en de zwarte vlekjes zo zie. Overige kenmerken vind ik niet heel duidelijk aanwezig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:59

vaak komt sooty ook naar voren als ze wat ouder worden dacht ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:01

Ze worden dan donkerder ja (meer grijze/zwarte haren), en krijgen er soms van die zwarte vlekken bij.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:02

Klopt :j zo ging dat ook bij mijn vorige verzorgpony :D die is ook sooty (haflinger)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:08

op stal hadden we inderdaad ook een haf met sooty, die kreeg hele mooie zwarte aftekeningen erbij, bijzonder :j hoe oud is de merrie nu?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:16

Hafjes met sooty vind ik idd ook heel bijzonder, ik vind het wel een grappig gezicht. Vooral als het een haf is met veel sooty.

En die zwarte vlek op haar rug: blend or spots?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:40

Nee... hoe heet zo'n zwarte vlek nou... het heeft een naam... maar die ben ik even kwijt :D In elk geval zijn ze één van de kenmerken van een sooty.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 01:52

Wat het ook zou kunnen zijn is silver dapple. Veel mensen denken dan gelijk aan 'Chocolate' maar er zijn ook vossen die deze kleur toch blijken te hebben, en als ik zo jou foto's zie??? Meer informatie kun je vinden via deze link: http://www.silverequine.com/

Succes!

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 07:06

Ik denk zweetvos.......

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 07:37

Is het niet gewoon een donkere vos? Dat zijn echt toverballen soms. Het vosje in mijn profiel had precies dezelfde donkere vlekken. En door de zon kreeg ze ook weer een andere kleur.
Nu heb ik een bruine en die is gewoon altijd hetzelfde: bruin

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:47

Wat voor kleur hadden de ouders?

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:13

Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik dacht dat zweetvos altijd lichtere plekken had, bv in de flanken. En witte manen.
Ze heeft echt een rare kleur manen en staart, lijkt wel zilver/grijs van een afstandje.

Vandaar dat ik (deels) sooty ook wel aannemelijk vind klinken.

Ze is nu 5 jaar, en toen ze 2 was vond ik haar ook echt een vosje. Met mooie witte manen en staart.
Vanaf die leeftijd heeft ze steeds meer van die aparte dingen erbij gekregen.

Toen we haar een keer hadden geschoren, had ik ook hele lichte kleur bruin verwacht, maar ze leek wel een beetje grijze gloed te hebben na het scheren.

Ik heb volgens mij wel foto's van de ouders.
De moeder was zwart, en de vader stekel harig, voor zover ik dat nog weet.

De moeder heeft altijd zwarte veulens gehad. Alleen mijn merrie is vos geboren.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ik zal vandaag eens kijken of ik betere foto's kan maken van de zwarte haren in haar vacht.

En abba, ik ga eens kijken of ik op dat forum wat foto's kan plaatsen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:46

Een vos is een vos en eens een vos altijd een vos ;) . Als mensen steeds verschillende namen voor verschillende tinten gaan gebruiken werkt dat alleen maar verwarrend.

Sooty is geen kleur, het veranderd niets aan de basiskleur, deze is en blijft rood, maar het voegt donkere haren toe, dat is op de ena laatste foto uit de OP ook goed te zien. De rode haren blijven dezelfde kleur/tint, maar door de toevoeging van donkere haren oogt de pony donkerder en met elke verharing kan er meer en meer donkere haren komen.

De witte haren is hetzelfde verhaal, alleen wordt dit veroorzaakt door Sabino, wat in tegenstelling tot wat velen denken geen hele grote aftekeningen hoeft te veroorzaken maar ook kleine aftekeningen zoals dit sterretje en stekelhaar.

Dus de kleur van de pony is gewoon vos, wil je alle genen opnoemen wordt het vos met flaxen, sooty en sabino. De vlekjes kunnen door de laatste twee veroorzaakt worden maar zou ook van buitenaf kunnen komen. Maar verder is de pony 100% zeker een vosje :) .

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 12:53

IcePrincess schreef:
Een vos is een vos en eens een vos altijd een vos ;) . Als mensen steeds verschillende namen voor verschillende tinten gaan gebruiken werkt dat alleen maar verwarrend.

Sooty is geen kleur, het veranderd niets aan de basiskleur, deze is en blijft rood, maar het voegt donkere haren toe, dat is op de ena laatste foto uit de OP ook goed te zien. De rode haren blijven dezelfde kleur/tint, maar door de toevoeging van donkere haren oogt de pony donkerder en met elke verharing kan er meer en meer donkere haren komen.

De witte haren is hetzelfde verhaal, alleen wordt dit veroorzaakt door Sabino, wat in tegenstelling tot wat velen denken geen hele grote aftekeningen hoeft te veroorzaken maar ook kleine aftekeningen zoals dit sterretje en stekelhaar.

Dus de kleur van de pony is gewoon vos, wil je alle genen opnoemen wordt het vos met flaxen, sooty en sabino. De vlekjes kunnen door de laatste twee veroorzaakt worden maar zou ook van buitenaf kunnen komen. Maar verder is de pony 100% zeker een vosje :) .

heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg! Haar kleur is dus gewoon vos, en de genen zorgen voor de andere ''toevoegingen''.

Als ik later van haar een veulen wil, is er dan kans dat ik een andere kleur als vos krijg, met het sooty en sabino wat ze heeft? Of lees, een grotere kans? Ik ben een leek met fokken en kleur, maar ik vind het wel heel erg interessant wat er eventueel uit zou kunnen komen met welke kleur hengst.
Of vraag ik nou iets heel doms?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:24

Vos is altijd homozygoot, dat wil dus zeggen dat jouw merrie altijd vos zal doorgeven. Maar vos is ook reccessief, dus als je met een hengst dekt met een zwarte basiskleur en deze is homozygoot voor zwart dan krijg je alsnog een veulen met een zwarte basis, is de hengst hetrozygoot voor zwart, dan draagt hij dus zowel vos als zwart, zoals de moeder van jouw pony, dan heb je 50% kans op vos of zwart. Dek je met een vos zul je altijd een vos krijgen.

De basiskleur van een paard is in ieder geval altijd rood/vos of zwart, alle andere kleuren komen daar bovenop. Het makkelijkste voorbeeld van een andere kleur fokken met deze pony is bijvoorbeeld palomino, dek je met een palomino hengst heb je fifty fifty kans op vos of palomino, dek je met een cremello weet je zeker dat je een palomino veulentje zal krijgen. Ga je met een zwartbasis fokken (zwart, bruin, de verdunningen daarop) wordt het weer wat ingewikkelder, maar met een vos kun je alle kanten op qua kleur fokken :) .
Sooty en sabino kan ze wel doorgeven aan eht veulen maar hebben verder geen invloed op de bepaling van de kleur, wel kan eht veulen dan dus ook zwarte en/of witte haren door de vacht gaan krijgen maar op elke basiskleur dat is ligt dan aan de kleur van de hengst.

Hoop dat het een beetje duidelijk is, is niet zo heel makkelijk om snel en makkelijk uit te leggen allemaal :') .

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 13:29

Nee, het is heel duidelijk juist! Hartstikke leuk om te weten, en om een beetje bij te leren.
Ontzettend bedankt. :D