[Spoed] Merrie word geinsemineerd, wel of niet rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

[Spoed] Merrie word geinsemineerd, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 09:33

We zijn net met onze merrie naar de DA geweest, nu is het zo dat ze dus vanavond word geinsemineerd. Kan ik haar nu het beste laten staan vandaag of kan ik haar gewoon rijden? En hoe moet ik het rijden aanpakken voor de komende dagen? Merrie loop zo'n 6 dagen in de week, met wedstrijden erbij. Graag wat advies :)

xx_Irisje

Re: [Spoed] Merrie word geinsemineerd, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:33

Ik ga gewoon door met het werk wat ze altijd al doen :)

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 09:39

Maar dit is niet schadelijk voor het eitje? En hoe kan ik haar blijven rijden de komende maanden? Heb nl nog veel wedstrijden staan, pff lastig dit.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:44

Nee hoor, ze is toch ook gewoon hengstig geworden terwijl jij aan het rijden was ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:03

gewoon doen of er niets aan de hand is en doen wat je altijd doet.

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:13

nou, ik werk op een fokkerij en die hebben me uitgelegd, dat als je paard geinsimineerd is en het is zeker dat ze drachtig is, dat je tussen week 3 en week 6 rustiger aan moet doen, dit is omdat het eitje dan aan het nestelen is in de baarmoeder, als je dan natuurlijk veel beweegt enzo is er een grotere kans dat het eitje niet vast komt te zitten en eraf gaat. en dat wil je natuurlijk niet hebben :n
heel veel succes en hopen maar dat er een leuke topper uit komt :+:

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:14

Na het insemineren zou ik inderdaad wat rustiger aan doen en geen stresssituaties (wedstrijden e.d.) opzoeken tot je zeker weet dat ze daadwerkelijk drachtig is. Maar vanmiddag kun je gewoon lekker rijden natuurlijk!

Veel succes!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:32

DA vertelde mij net dat ik gewoon door moest blijven rijden, omdat zij aardig wat beweging krijgt is het niet verstandig om dit nu ineens te verandere. Moet haar gewoon zo blijven rijden zoals ik nu doe. Moet wel stress vermeiden maar op concours is zij dit absoluut niet, gelukkig. Heb wel over 2 weken een week Almelo staan (7 proeven) dat zou dan ook niet schadelijk zijn?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:35

Nou zou ik dat dus niet doen. 7 proeven in een weekend neem ik aan. Dat is wel stress hoor. Net als bijvoorbeeld een cross. Stress moet vermeden worden. Jij kent je paard het beste jij weet of een wedstrijd stress geeft. Maar een weekend Almelo betekent ook andere stalling. En je weet nooit wat daar gebeurd waar ze eventueel van in de stress kan raken!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:19

Ik zou toch de keus maken voor het 1 of het ander. Denk dat je je het beste kunt richten op een veulentje fokken en de wedstrijden even links laten liggen. Snap dat dat niet leuk is, ik had namelijk hetzelfde. Het is zeker wel van groot belang om rond het moment van insemineren en weken erna rustiger aan te doen! Het vruchtje moet eerst goed ingenesteld zitten en dan kun je weer wat meer gaan doen.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:21

Ik ben gewoon op wedstrijd geweest en heb ook een cross training gedaan, allemaal in de eerste 6 weken na inseminatie en ze is nog steeds drachtig. Ik denk dat als je merrie het gewend is, het geen probleem/extra stress hoeft te zijn.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 07:28

Het probleem is, dat als ik haar niet rij ze helemaal gestesst raakt. Vooral omdat mijn andere paard wel word gereden
Ik blijf haar dus gewoon doorrijden met de wedstrijden erbij, DA adviseerde mij dit ook. Het word er echt niet beter van als ze alleen maar op der hok en in de wei mag staan. Het lijkt me ook niet goed dat ze ze nu ineens stil komt te staan. Rij hasr normaal ongeveer 6 x in de week.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:26

Ik zou ook haar normale routine aanhouden. Dus gewoon doen wat je altijd doet. Das geen probleem, je moet maar denken, een merrie die in een wilde kudde leeft, die gaat ook niet nadat ze gedekt is door de hengst plots drie weken op vakantie ;-). Die blijft ook in de normale routine, wordt belaagd door prooidieren en ze trekken dagelijks verschillende kilometers. En daar worden toch ook altijd gezonde veulens geboren, nietwaar? Bij mensen is dat ook niet zo. Stel je voor als je probeert zwanger te worden dat je dan het beste een week of twee drie thuis blijft van je werk, omdat het vruchtje anders niet zou kunnen innestelen! Er is geen enkele diersoort waar rust na de dekking nodig is om te zorgen dat er een goede dracht is. Dus doe maar de gewone routine. Als het een gezond vruchtje is, dan zal de dracht doorgaan. Succes!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:49

JaBa: Bedankt voor je berichtje :) Ik blij nu gewoon rijden zoals ik altijd al heb gedaan.
Is het trouwens raar als ik nu zeg dat ik vind dat mijn merrie nu anders is met rijden? Net een beetje een gevoel alsof ze plakt aan mijn been, beetje lastig uitleggen maar het voeld wel anders.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:53

Ze is hormonaal al aan het veranderen natuurlijk ;)